Een onjuiste tagging (zie de roze lijnen op OSM Inspector) maakt routering onmogelijk.
Voor mij is het tabblad Routing van OSM Inspector daarom de meest gebruikte validatie tool.
De fouten die daar staan zijn voor mij – meestal – hinderlijk:
- Unconnected ways (twee wegen zijn net niet verbonden, een route weigert deze weg te volgen, met een vreemde omweg als gevolg). De meest gemaakte beginnersfout.
- Islands (eilandjes zonder ingang en/of uitgang, dus niet bereikbaar)
- Duplicate ways, overlapping ways (twee wegen liggen geheel of gedeeltelijk over elkaar heen. GPS zegt: ‘Rechtaf’, ‘Keer om’, of berekent de afstand onjuist of heeft er helemaal geen zin in)
Voorbeelden waar ik tegenaan liep bij de voorbereiding van een fietsrondje Nederland.
Fietsroute van Schagen naar camping de Lakens, Bloemendaal Aan Zee. Geen probleem. Maar dan weer terug naar Woerden lukt niet: ik zit gevangen! Inmiddels gecorrigeerd op OSM.

Een fietsroute dwars door Coevorden of Deventer lukt nauwelijks. Meestal als gevolg van ontbrekende [cycleway] indien [oneway:yes], maar ook hier spelen de eilandjes.
Voorbeelden van wat OSM Inspector noemt ‘Island’ ofwel ‘eiland’ (de roze lijntjes).
Doodlopende straat + eenrichting verkeer (je kunt er of niet in, of niet uit)
Voorbeeld in Goes: Van Doornestraat. Het staat een parking aan het eind van de weg, maar de weg is [oneway:yes], dus de parking is niet bereikbaar.
Een weg bestaande uit twee secties met tegengestelde richting. Als deze weg dan ook eenrichtingsverkeer is kun je er dus nooit door (behalve als voetganger).
Een weg staat open voor auto’s maar de ontsluitende wegen (aanvoerroute) is verboden voor auto’s (footway/pedestrian/cycleway). Idem voor een cycleway tussen footways/pedestrian.
Voorbeeld in Goes: Schuttershof.
Voorbeeld in Goes: Wijngaardstraat. Getagd als: [highway:pedestrian] + [oneway:yes] +[ bicycle] en dat is onjuist.
Als dit inderdaad een voetgangersgebied is, waar geen voertuigen in mogen, staat er dan wel een bord ‘eenrichtingsverkeer’? Of omgekeerd: als dat bord er wel staat, is pedestrian dan correct?
Zie: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions voor de toegangsregels (in Nederland!) tot de verschillende soorten wegen.
Voorbeeld in Goes: Koningstraat.
Ook [oneway:yes]. Enige ingang ligt aan de zuidzijde en de ontsluitende weg (Magdalenastraat) is weer pedestrian. Dus Koningstraat is weer een ‘eiland’.
Ook [access:destination] zet de toegang voor alles dicht. Dus zul je hier [bicycle:yes] moeten toevoegen of beter, bijvoorbeeld [motor_vehicle:destination].
Maar Jan, ik zie dat je het inmiddels al hebt begrepen.
Je hebt de Riemwagenweg ontsloten door de Verrijn Stuartweg te wijzigen van pedestrian in unclassified.
(Bij de AND import van lang geleden zijn (te) veel wegen als pedestrian geïmporteerd).
Dus Wilhelminadorp en Goes is nu bijna een witte vlek op de kaart van de validatie tools! Mooi toch?
Alleen gaat ons rondje Nederland dit keer naar het noorden, dus het heeft voor ons voorlopig weinig nut;