Terve päivää.
Olen tässä jo jonkin aikaa tehnyt kaikenlaista OSM:n parissa vapaa-ajalla aivoja nollatakseni, ja sain täsäs muutama päivä sitten vasta tietää, että on olemassa ihan tällainen järkevä forumikin keskustelulle. Olen jotenkin onnistunut vuosia olemaan tajuamatta tätä ja seurannut lähinnä Wikin keskusteluja sekä Redditin satunnaisia höpinöitä.
Tähän liittyen suurin ongelmani onkin tässä vuosien aikana ollut se, että Wikin ohjeistus työhön on todella vajaata, eikä se suurilta osiltaan kerro esimerkiksi käytänteistä suomen osalta. Olen omissa naputteluissa pyrkinyt katselemaan vähän muualta Suomesta paremmin merkityistä paikoista mallia, sekä ulkomaalaisten suosittelemista paikoista (mm. Berliini). Toisinaan näiden tyyliin tehtyjä juttuja on poisteltukin väärin tehtyinä, mutta ajattelin että tämä on ollut vain yksittäisten käyttäjien näkemyksiä.
Olenkin tässä nyt töiden ohella päivähaaveillut ajatuksesta, että Wiki on varmasti monelle muullekin uudelle OSM:n kartoittamisesta kiinnostuneelle se ensimmäinen kontakti asioiden tekemiseen. Ja erityisesti suomenkielisille Suomen kartoittamiseen. Päivähaaveeni oikeastaan siis koskeekin sitä, että Suomen osalta päivittäisin (yhteistyössä muiden kanssa) fi:Etusivulle selkeämmän ja yksityiskohtaisemman ohjeistuksen Suomen osalta käytänteistä.
Käytännössä ajatuksenani näin lyhyesti tiivistettynä olisi yksinkertaisesti kerätä käytänteet ylös, sikäli kun niihin liittyviä kysymyksiä herää itselleni tai muille. Näistä käytänteistä olisi hyvä käydä täällä selkeä keskustelu ja jos johonkin tiettyyn toimintatapaan tai ratkaisuun päädytään tai sellainen on jo olemassa, siitä sopisi tuohon listaan kerätä selkeät ohjeistukset.
Esimerkkinä nyt vaikka itseäni vaivaava soiden merkintä. Selkeästi monet soista on tehty MML:n maastokartan mukaan, mutta olen törmännyt ainakin kolmeen selkeästi erilaiseen tapaan merkitä soita kartalle. MML käyttää neljää eri suotyyppiä (helppokulkuinen puuton ja metsäinen, sekä vaikeakulkuinen puuton ja metsäinen) ja lisäksi vielä soistumaa.
Jos näiden merkitsemisestä esimerkiksi sovittaisiin yhtenäinen konsensus, voisi yksinkertaisella taulukolla tehdä Wikiin ohjeistuksen, josta selviäisi esimerkiksi MML:n karttakuvan sekä ilmakuvan kera miten ja millainen suo tulisi merkitä OSM:n tietokantaan. Lisäksi olisi mahdollista luoda näihin listaus tägeistä copy-pastea varten, johon voisi listata useamman prioriteetin kentätkin (tärkeimpänä siis oletettavat wetland tagit, matalammalla sitten vaikka puulajit yms.)
No, en nyt tässä osaa tajunnan virtaani sen selkeämmin tuoda esille, mukset sairastaa ja ajatukset on vähän jumissa noin yleisestikin. Mutta ajattelin heittää tajunnan virtaa täkynä, jos tästä jonkinlaista keskustelua saisi kehitettyä ja näkemystä, että onko edes järkevää käyttää aikaa tällaiseen.