wiki - grondgebruik

Ben deze rubriek aan het bijwerken, graag even meekijken of goed gaat. Voor wie niet zelf de wiki wil aanpassen, maar toch op-/aanmerkingen heeft, zet maar hier neer, dan verwerk ik ze wel.

Bij ’ basin’ staat ‘estuarium’, beschrijving van wikipedia overgenomen. Estuarium lijkt ‘natural’, dus geen ‘landuse’. Maar wat is dan een ‘basin’ en wat is het verschil met een ‘reservoir’?

volgens mij is een reservoir in het Nederlands een stuwmeer. en als ik de beschrijving bij Basin lees denk meer aan een overloopgebied voor opslag van regen water. Wat dan later weer weg stroom of in Nederland weg gepompt wordt. En ook de gebieden die je tegenwoordig zie om regenwater de grond in te laten zakken.

Zo’n gebied voor het inzinken van regenwater noemen we hier een Wadi (term komt van droge rivierbeddingen in Afrika).

Proberen van bijwerken geeft steevast een time-out error. Wijziging is meestal niet, soms wel doorgevoerd, werkt niet lekker.

(probeerde eerst post van deze draad te wijzigen, toevoegen link, lukt ook al niet).

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features#Grondgebruik

Hi,

Estuarium lijkt mij een anglicisme. In het Engels is een estuary een rivier monding (vaak heel breed) waar het getijde nog merkbaar is. Een voorbeeld is de Theems tot voorbij London waar je in de stad getijden kunt zien.

Een anglicisme? Het komt uit het Latijn, en is in het Nederlands ook in gebruik, zeker in het waterbeheer.

Nederland heeft nog 2 estuaria over: Westerschelde (die tot ver voorbij Antwerpen, maar dan als Zeeschelde, nog getijdewerking kent), en Eems-Dollard.

Is m.i. dus iets voor een natural-label, niet voor het landuse-label. Heb er maar voorlopig waterbekken van gemaakt, maar moet dus iets bij dat het een ‘man-made’ waterbekken is. Een estuarium moet dan maar een natuurlijk waterbekken zijn?