Wijken/buurten toevoegen met koppeling aan straat

Hallo,

Voor een project waar ik mee bezig ben wil ik graag de buurten/wijken van verschillende grote steden gaan toevoegen (voor zover nu niet toegevoegd, bijvoorbeeld in Utrecht waar ik woon mist dit). Belangrijk is dat er een koppeling komt tussen de straat en de buurt/wijk waar deze onder valt. Uiteindelijk zou ik graag als ik bijvoorbeeld de straatnaam “Griftstraat” in Utrecht intyp de wijk “Witte vrouwen” verschijnt.

Daarom 2 vragen:

  1. Hoe kan ik het beste wijk/buurtnamen toevoegen?
  2. Hoe zorg ik dat de straten in de toegevoegde wijk ‘worden gelinkt’ aan die buurt/wijk-naam, zodat als ik op straat zoek de buurt/wijk erbij verschijnt?

Hopelijk kan iemand mij helpen, alvast bij voorbaat dank!

Groet
Bas

Volgens de wiki: place=neighbourhood.

Maar in Nederland zie ik ook landuse=residential.

Mijn wij, de de Bijlmer, wordt obv landuse=residential in nominatim gezet.

De wijk verschijnt in ieder geval nu zo.
Per kwartaal Wittevrouwen, Gildstraat, Utrecht, Nederland, 3572EL, Nederland
https://www.openstreetmap.org/node/6370304267#map=19/52.09763/5.13184

Volgens mij heeft Utrecht gewoon één landuse=residential zonder naam zoals het hoort. De naam Utrecht staat op de placenode (zoals het hoort) … De wijken staan als nodes. Dat kan.
In Dordrecht heeft iemand ooit de wijken opgedeeld als landuse=residential en daar de wijknamen opgezet.
Het wordt een hele kluif omdat bij Utrecht ook te doen, want dan moet je alles aanpakken.

Voorbeeld De Assumburg in de wijk Sterrenburg wordt zo weergegeven Tertiaire weg Assumburg, Sterrenburg, Dordrecht, Zuid-Holland, Nederland, 3328NC, Nederland
Dit is de wijk… die staat op een vlak. https://www.openstreetmap.org/way/238972793#map=14/51.7824/4.6769

Dordrecht zelf staat op een placenode. De wijken dus op vlakken.

Kijk even naar deze thread:

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=59099

Leeuwarden is wellicht een geschikt, volledig voorbeeld van hoe het zou kunnen.

Bijvoorbeeld deze wijk: https://www.openstreetmap.org/relation/8617278

Of deze buurt: https://www.openstreetmap.org/relation/8630204

(Let op dat iets eindigt op -wijk best een ‘buurt’ kan zijn. De naam zegt niet altijd wat het is.)

Gebruik place=quarter voor de wijken, en place=neighbourhood voor de buurten.

In het simpelste geval zet je alleen een node neer met de naam van wijk/buurt. Wil je daar ook grenzen bij, dan maak je relaties aan met daarin voorgaande node en de grenzen. Je zou de CBS-grenzen als uitgangspunt kunnen nemen, maar dat vergt wel een stukje handigheid in JOSM.

De zoekmachines die OpenStreetMap gebruiken plaatsen straten die binnen wijksgrenzen vallen automatisch binnen een wijk/buurt, maar door een bug in de Nominatim zoeksoftware gaat dit nog niet goed bij place=quarter (onze wijken dus). Bij buurten gaat het al wel goed. Dit wordt hopelijk wel een keer opgelost trouwens, de bug is bekend bij Nominatim.

Gebruik landuse=* maar niet voor wijk/buurt-aanduidingen. Dit werd eerder nog wel eens gedaan toen de place=* tags nog niet gerenderd werden, maar is nu achterhaald. Met landuse=residential/industrial/commercial/retail, etc. geef je aan waar een stuk grond voor gebruikt wordt. De meeste wijken en buurten in Nederland komen niet een op een overeen met een bepaalde landuse.

Hi allen,

Dank voor de reacties!

Aan Jeroen:

Hoe doe je dit relaties aanmaken met voorgaande node en de grenzen?

Je hoeft niet noodzakelijk een relatie met grenzen te maken; grenzen zijn vaak ‘vaag’ en een node alleen voldoet m.i.

Om Bas’ 2e vraag te beantwoorden, is een relatie wel noodzakelijk, in welke wijk een straat zich bevindt zal afhangen van deze gebiedsrelaties. Je hoeft de straat niet te koppelen, de renderer ziet automatisch in welk gebied de straat ligt.
De wijkgrenzen zijn vaak door de gemeente vastgesteld, misschien heeft Utrecht die wel beschikbaar. Voor het invoeren in OSM is wel enige kennis vereist.

De CBS-data kan in ieder geval als een heel geschikte bron van de grenzen dienen, maar er is naar mijn ervaring in Leeuwarden lokale kennis nodig om onderscheid te maken tussen buurt- en wijknamen die echt gebruikt worden en onzinnamen die er alleen voor statistische doeleinden aan gehangen zijn.

Maar het vergt inderdaad wel aardig wat JOSM-handigheid.

Baskh:

Begin gerust met het plaatsen van alleen de nodes. Als je lokale kennis hebt van de wijken en buurten kun je in ieder geval een flinke slag slaan. De zoekmachine gebruikt volgens mij ook losse nodes zonder grenzen om straten in de buurt er aan te koppelen.

Zoek maar eens op de Afrikalaan. Kanaleneiland is in Utrecht nu als buurt gemapped:

https://www.openstreetmap.org/node/576880338#map=16/52.0705/5.1024&layers=N

Er zijn in Utrecht al een aantal wijken/buurten zo getagged. Je kan ze in JOSM allemaal downloaden door op de kaart Utrecht te selecteren en via Download from Overpass API deze query uit te voeren:

[out:xml][timeout:90][bbox:{{bbox}}];
(
  node["place"="neighbourhood"];
  way["place"="neighbourhood"];
  relation["place"="neighbourhood"];
  node["place"="quarter"];
  way["place"="quarter"];
  relation["place"="quarter"];
);
(._;>;);
out meta;

De wijk- en buurtnamen die het CBS kent kun je in de PDOK-viewer bekijken: https://www.pdok.nl/viewer

Bij Selecteer een dataset(s) kun je CBS Buurt 2018 en CBS Wijk 2018 aanzetten. Als je vervolgens op een wijk/buurt klikt in Utrecht zie je de naam die zij er aan toekennen.

Als lokale bewoner weet jij waarschijnlijk wel welke namen ook op OpenStreetMap horen en welke niet zinvol zijn. Zo is Lange Nieuwstraat en omgeving een omschrijving, niet een ‘echte’ naam, terwijl Oudwijk dat wel is.

Ik ben het zeker met je eens dat je de CBS-data niet moet gebruiken om lukraak wijknamen te importeren.

De CBS-indeling is om alle huizen te ‘vangen’ en is meestal niet gebaseerd op de door de lokalen gebruikte namen van wijken.

Sommige clusters van panden hebben nu eenmaal geen wijknaam.

Hier in de buurt had een mapper simpelweg alle CBS-wijken geïmporteerd (als nodes); dat is na overleg teruggedraaid.

Absoluut. Lokale kennis is een vereiste.

Is dat overal zo? Ik heb in Leeuwarden eigenlijk alleen gehad bij gebieden aan de rand van de stad. Het CBS maakt daar dan Buitengebied Noordwest en zo van. Namen omdat het een naam moest hebben, maar lokaal en op de grond is daar niets van terug te vinden.

Wel heb ik gebieden waar ik geen wijknaam gebruik, maar alleen de buurtnamen die daar in vallen, en soms ook andersom.

Niet overal; ik zei ‘sommige’ :slight_smile:

Dorpen bijvoorbeeld hebben heel vaak geen wijknaam, daar zijn ze te klein voor.

Nee ok, dat spreekt voor zich. Wijken en buurten worden pas interessant bij grotere woonkernen.

Er is trouwens iets naars aan de hand met de CBS-data. Veel sites die gebruik maken van een kaart gebruiken de CBS-data om wijk- en buurtnamen in te vullen. Funda is daar een groot bekend voorbeeld van, maar als je zoekt op “wijken en buurten in …” zie je die data overal terug. Alleen daar waar een (amateur)historicus, wijkvereniging, of andere stadskenner zich aan een website gewaagd heeft zie je de echte namen zoals ze lokaal bekend zijn.

In Leeuwarden heet de Componistenbuurt (of Muziekwijk, beide namen worden gehanteerd!) ineens Sonnenborgh, en krijgen buurten die niet heel sterke buurtidentiteiten hebben (maar wel een sterke wijkidentiteit) opeens buurtnamen op basis van (bijvoorbeeld) het grote park wat in de statistische buurt ligt. Het minibuurtje Schilkampen valt volgens het CBS onder Schieringen (vertel het de mensen die daar wonen maar niet).

In Harlingen (een kleine stad) ontbreken veel sterke buurtnamen (namen die lokaal heel gangbaar zijn) omdat ze te klein zijn voor het CBS. De Schepenbuurt, het Rode Dorp, Groot Ropens, Bynia State; ze bestaan niet voor het CBS, en dus bestaan ze bijna niet op internet. Woonwijk De Spiker wordt samen met industrieterrein Hermes in één statistische buurt gezet…

Het CBS claimt ook helemaal niet dat zij alle buurt- en wijknamen van Nederland kennen, maar zo wordt hun data wel (geautomatiseerd) gebruikt.

Ik hoop dat we juist op OpenStreetMap wel de correct namen kunnen mappen, zodat er ook een online bron is waar de echte namen staan.

Wat overigens wel opmerkelijk is: ik ben nu bezig met het intekenen van de wijken en buurten in Harlingen, maar waar ik in Leeuwarden heel veel had aan de grenzen uit de CBS-data, is dat in Harlingen niet het geval. Nu levert elke gemeente volgens mij zelf die data aan, dus het zal per gemeente veel verschillen.