(wel)fiets/(Wel)voetpad op oude spoorlijn.

Op 11 mei 2013 is het de bedoeling om een nieuw fiets/voetpad te openen op een deel van de oude Sloespoorlijn bij Heinkenszand.
Deze heb ik gedeeltelijk gemapt als construction.

Dit heb ik als volgt gedaan (construction=cycleway, highway=construction, railway=abandoned “dit stond er al”, segregated=yes, surface=gravel)
is dat in orde of moet het nog aangepast worden.
mvg Janremi

Is prima Jan, wat me wel opvalt daar is de straatnaam “WEG” ipv Noorlandseweg

Het fiets/voetpad is niet voorzien van borden verplichtfietspad G11 of onverplichtfietspad G13 ook geen voetpad G7.
Wel staat er een infobord van natuurbescherming of -monumenten.

Mag dit pad dan getagt worden als Highway=cycleway en segregated=yes, zoals het nu getagt is.

Of moet het getagt worden als highway=Path met bicycle=yes, footh=yes en horse=no.
Een bezwaar is dan dat het niet direct herkenbaar is als fietspad.

De WEG heb ik voorzien van Noorlandseweg
Mvg Jan

Waaruit blijkt dat je erop mag fietsen en wandelen en niet paardrijden? Staat dat op dat “infobord” zoals vaak in buitengebieden (eigendommen van b.v. Staatsbosbeheer, Gelders Kastelen, enz.)?

Wat ik dan zelf doe is taggen met highway=path (of =track als het breed genoeg is), access=no (of motor_vehicle=no), foot=permissive, eventueel bicycle=permissive.

segregated=yes betekent dat er een aparte deel is voor voetgangers (een trottoir of in ieder geval een doorlopend streep). Je zegt echter dat er geen bord G7 is.

Als fietsers en voetgangers door elkaar mogen lopen is het segregated=no. (Ik gebruik die zelf niet in Nederland; in JOSM is het een preset omdat in Duitsland er een onderscheid is tussen die twee aangegeven met verkeersborden.)

Edit: En surface=* meegeven. Ik begrijp dat dat nodig is i.v.m. routing.

Tot mijn spijt blijkt het pad over het oude SloeSpoor “Alleen toegankelijk voor wandelaars tenzij anders aangegeven”.
Maar er is niets anders aangegeven. Dus naar mijn mening een voetpad.
Op een aantal plaatsen staat er niets bij, ik meen dat de bedoeling "Voetpad"is.
Mogelijk komt er morgen bij de opening nog iets anders uit.
Bijvoorbeeld dat fietsen is toegestaan.
Het pad is ook opgenomen in Wandelnetwerk Zeeland. ik heb geen idee hoe dat op te taggen.
Hierbij gaat een link waar wat foto’s te zien zijn.
Ik ga het als voetpad taggen, dan is er hopelijk morgen wat op de update, indien er andere meningen of aanvullingen zijn dan lees ik het wel.

mvg Jan.

Helemaal mee eens.
(Ik zou het taggen als highway=path; access=no; foot=permissive.)

dwz highway=footway (waarom moeilijk doen als het makkelijker kan)

Dat kan, uiteraard. Maar ik gebruik path in dit sort gevallen en footway als er een bord G7 is. Zoals de wiki ook aangeeft: “Gemarkeerde voetpaden”(Engels; “designated footpaths”). Bord G7 geeft dat m.i. aan. Als er geen bord G7 is, is de toegang ook alleen foot=permissive; als er een bord G7 is, is er per definitie altijd toegang voor voetgangers.
Ik begrijp wel dat er twee manieren zijn om het te taggen en er nogal wat meningsverschil is over path.

Het rare op dat bord is dat er verzoek is om honden aan te lijnen en geen verplichting.

voor mij is het ook path

Het lijkt me toch meer dan duidelijk wat de voorwaarden zijn:

met ook nog een plaatje van een aangelijnde viervoeter.

En “wanneer u zich niet aan de voorwaarden houdt, vervalt de toestemming de grond te betreden” (verwijzing naar art. 461 WvS). Helderder kan het niet.

(Dit is ook de reden dat foot=permissive nodig is. Het is alleen onder voorwaarden opengesteld zoals de meeste buitengebieden, bossen, landgoeden, enz.)

Nogmaals een aanvulling naar aanleiding van een gesprek met de beheerder van het pad bij de ingebruikname van het pad.

Het pad is een recreatief pad.
De infoborden die er nu staan zijn de standaardborden van Landschapsbeheer.
Het bord verboden toegang art. enz. is geplaatst om een mogelijkheid te hebben tot bekeuren, geplaatst omdat er motorrijders op gingen rijden.
De aanvullende borden zijn in bestelling.
Het is nadrukkelijk bedoeld voor Voetgangers, Fietsers, Mountainbikers en ruiters door de berm.
Niet voor motorvoertuigen of bespannen voertuigen.
Er staan dan ook paaltjes op het pad.
Toegankelijk van zonsopkomst tot zonsondergang.

Path (neutraal) lijk me het beste om te taggen.
Wat hoort er nog bij?
En wat betekent het in nederlands.

Ik heb inmiddels aanpassingen gedaan, opmerkingen zie ik wel,
mvg JanRemi.

Dat lijkt me een vrij algemeen bordje dat ze op veel plaatsen neerzetten. Als ik de regeltjes lees, dan vraag ik me dan af waarom je niet mag wandelen op 1 januari. Verplicht je kater uitslapen?

De 1 daagse gesloten verklaring is mogelijk ingesteld om een toekomstige claim mbt de openbaarheid te voorkomen. De eigenaar blijft nu zonder problemen baas in eigen tuin/land/grond, je mag er in of door zonder dat je rechten opbouwt.