Wegen toevoegen in Nederland

Hoi allemaal

Eerst en vooral nog eens heel erg bedankt voor jullie bijdragen in onze MapRoulette-challenge voor het verbinden van geïsoleerde wegen, die intussen helemaal is afgerond!

We hebben nu een challenge aangemaakt waarmee we ontbrekende wegen in Nederland kunnen toevoegen: “Add Highways”. Sommigen onder jullie weten misschien nog dat we een tijd geleden al eens dergelijke challenges hadden, maar dat de kwaliteit toen nog niet optimaal was. We hebben intussen ons proces om de wegen te identificeren en valideren verbeterd, om zo het aantal false positives te beperken. Eerst detecteren we mogelijks ontbrekende wegen door OSM te vergelijken met onze TomTom-kaart, dan gaan we ook nog eens na hoe betrouwbaar onze data is door verificatie met behulp van het beschikbare lokale beeldmateriaal en/of GPS-data.

We willen er natuurlijk alles aan doen om te vermijden dat er wegen geïntroduceerd worden in OSM die niet toegevoegd zouden mogen worden. Daarom hebben we om te beginnen een klein aantal taken toegevoegd aan de challenge. Zo kan wie interesse heeft hier feedback op geven, voor we meer data toevoegen.

Ik geef nog even mee dat het vooral om kleinere wegen gaat, en dat de taken zich voornamelijk in de omgeving bevinden van een aantal lokale mappers die interesse hadden getoond in het verifiëren van onze edits en suggesties. We hebben samen een gesprek in Discord waarin we ook andere aan onze activiteiten gerelateerde vragen bespreken die een lokaal perspectief kunnen gebruiken. Wie graag aan dit gesprek zou deelnemen en misschien interesse heeft om lokaal advies te geven of zaken in zijn buurt te verifiëren, mag het me gerust laten weten. Uiteraard ben ik ook hier in het forum nog steeds actief om alle belangrijke informatie over onze projecten te delen en vragen te beantwoorden. De chat in Discord maakt het vooral iets makkelijker om berichten te sturen met mappers die geïnteresseerd zijn in meer regelmatige feedback en een nauwere samenwerking, zonder het volledige forum te spammen.

Eender wie dat wil, kan de challenge uittesten (zoals steeds: niets moet). Onze editors zullen over enkele weken eventueel ook werken aan taken waarvoor de juiste actie duidelijk is, maar eerst wachten we uiteraard jullie feedback af.

Bedankt alvast om jullie mening te delen! Ik hoop dat jullie de challenge goed vinden en dat het toevoegen van deze kleine wegen nuttig kan zijn voor use cases als last-mile delivery of navigatie voor hulpdiensten.

Groetjes
Marjan

PS Volgende week ben ik op FOSS4GNL. Misschien zie ik sommige onder jullie daar?

1 Like

Hoi iedereen

Intussen hebben een aantal onder jullie al alle taken in deze challenge voltooid. Heel erg bedankt daarvoor—dankzij jullie zijn er een reeks wegen toegevoegd en zien we nu ook bevestigd door de lokale community dat de kwaliteit van de data dankzij onze procesverbeteringen goed is (92% van de aanwijzingen werden correct bevonden en resulteerden in toegevoegde wegen).

Daarom denk ik dat we met een gerust hart meer taken kunnen toevoegen aan de challenge, voor onze eigen editors in de toekomst en voor andere mappers in de community die daarin geïnteresseerd zijn. We zouden morgen een 200-tal nieuwe aanwijzingen toevoegen.

Mochten er toch nog vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag.

Nog eens bedankt voor jullie bijdragen, en voor alle feedback de afgelopen maanden en jaren. Ik ben blij dat we waardevolle data kunnen delen.

Groetjes en nog een prettige dag verder,

Marjan

1 Like

Hoi

Ik wilde gewoon even laten weten dat we zoals gisteren gezegd een aantal taken hebben toegevoegd aan de challenge.

Groetjes en prettig weekend
Marjan

1 Like

Kennelijk toch iets mis gegaan met het uitvoeren van deze challenge.
In Zevenaar is kort geleden een nieuwe rotonde ingetekend.
En bij het uitvoeren van een challenge is deze rotonde verwijderd:

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=140914572

Ik heb die changeset terug gedraaid.

Het blijft razend belangrijk om bij een afwijking tussen OSM en het beeldmaterieel eerst goed de history te checken en eventueel met de mapper te overleggen, die die situatie heeft ingetekend.

Met een beetje zoekwerk op satellietportaal is duidelijk te zien dat daar een rotonde ligt:
rotonde Zevenaar

2 Likes

Dag @dvdhoven, bedankt voor de feedback en voor het terugdraaien van deze fout.

Het doel van deze challenge is om ontbrekende wegen toe te voegen, niet om bestaande wegen aan te passen. Dat gezegd zijnde, als onze editors toch bestaande omliggende features aanpassen, zijn ze zich ervan bewust dat het belangrijk is om de bewerkgeschiedenis te checken.

Natuurlijk is het belangrijk dat ook andere mappers hier rekening mee houden. Als eerste stap heb ik daarom alvast de taakbeschrijving in MapRoulette uitgebreid:

Solving Methods

The mappers can use the most appropriate imagery and local knowledge to investigate the situation and add the missing way if they confirm its existence. This way is located within 5 meters of the pin on the map.

The objective of this challenge is to add missing highways if appropriate. In case you think surrounding elements should be altered, please do not only check the most recent imagery sources, but also review the elements’ editing history and possibly consult the previous editor to avoid reverting the map to an outdated state.

Are false positives possible?

Yes.

Mark a task as ‘Not an issue’ if you find that the task instructions are invalid as, based on your knowledge, the map is correct as it is. We will review the task and make additional edits only if other reliable sources support the task’s original instructions.

Ik ben ondertussen ook met mijn team aan het bespreken wat we nog kunnen doen om fouten als deze door andere gebruikers zo veel mogelijk te vermijden. Mocht je zelf suggesties hebben, dan hoor ik het graag.

Groetjes en prettige week nog
Marjan

1 Like

@dvdhoven om hier nog even op terug te komen: mijn team zal ook kwaliteitschecks uitvoeren op edits gemaakt in onze challenge door andere gebruikers, om eventuele problemen op te sporen.

Verder wil ik ook nog even meegeven dat we een aantal nieuwe aanwijzingen toegevoegd hebben aan de challenge in regio’s waarin mensen interesse hadden getoond.

Nog eens bedankt aan iedereen die al een aantal situaties gecheckt heeft. Ik ben blij dat onze interne validatie in waardevolle aanwijzingen geresulteerd heeft.

Groetjes en prettig weekend
Marjan

1 Like