Wegclassificatie van binnelandse wegen

Als ik het goed begrepen heb zijn er ook gebruikers die de non agreeer zijn, maar die hun edits als public domain beschouwen.
Hierdoor kunnen ze alsnog bewaard blijven:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WTFE

Is er ergens (op internet) te vinden of een weg nog steeds een N-nummer heeft?

De N555 vanaf het centrum van Grubbenvorst richting Blerick is geen doorgaande weg meer.
De weg heeft als tags highway=unclassified;ref=N555.

Het autoverkeer wordt ontmoedigd om er rijden en vrachtwagens rijden zich dood op ‘de knip’ (een afsluiting die je dwingt de zijweg in te rijden en daar te keren).
Bij de A67 is de weg afgesloten voor auto’s door een beweegbare afsluiting.

Maar toch is gedrag van mensen niet te sturen met een nummer.:frowning:
De N795 (Nunspeet-Tongeren) sluit aan op de N309 ('t Harde-Epe), en is daarmee een korte verbinding tussen de A28 en de A50.
De hoofdstroom van het verkeer is toch echt Nunspeet-Epe. Aan de nederlandse auto’s is het uiteraard niet te zien, maar in de weekenden en de zomerperiode stikt deze verbinding van de Duitse auto’s met surfplanken.
De N309 van Tongeren naar 't Harde is veel minder belangrijk.

Er rammelt dus echt wel iets aan de kwalificatie. Impliciet ook erkent, want voor de aanleg van de rotonde bij Tongeren, was de verbinding Nunspeet-Epe de doorgaande verbinding, terwijl de weg naar 't Harde een afslag was.

Peter

Je kunt op deze site kijken. We hebben ooit toestemming gekregen van de maker om de informatie (nummering, geschiedenis) hieruit te gebruiken in OSM, maar niet de foto’s zelf.

Geheel eens. Eerder in deze thread gaf ik aan: ‘pas de nummering niet te zwart-wit toe’. Wat ook nog speelt is het volgende:

  1. OSM is een internationale database, wat inhoudt dat je erg voorzichtig moet zijn met het lokaal in een land afwijken van wat we in de rest van de OSM wereld doen (die kent de nummering met 400 niet)
  2. Op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dprimary is te lezen dat een primary highway het volgende is: A major highway linking large towns. De N388 die de dorpen Zoutkamp en Grijpskerk met elkaar verbindt is dus een secundaire weg. Evenals de N356, de N393, de N352 (verbinding tussen Urk en de snelweg) etcetera

Meer en meer ben ik geneigd om de Engelstalige map_features te volgen en in zijn geheel de 400 classificatie los te laten. Ook de Duitse map_features ondersteunen dit standpunt: Hauptverbindungsstraße …die meist größere Städte verbindet und dem überregionalem Verkehr dient. Außerdem: Straßen mit übergeordneter Verkehrsbedeutung (beispielsweise mindestens 10.000 Kfz / Tag)

Goede tip!
Het hele N555 wegnummer bestaat officieel niet meer.
De ref tag is verwijderd.

Toch wordt in duitseland vrij consequent B-weg is primary, L-weg is secondary, en K-weg is tertairy gehanteerd hoor.

Kijk als het echt moet dan moet het en dan moet er worden afgeweken.

Maar als je doet wat It’s so funny wil en je laat alles van conventie varen dan krijg je dus dat elke weg die van het ene dorp naar het andere dorp loopt op den duur als primary staat en elke wijkonstluitingsweg als secondary en elke weg die niet residential is als tertairy staat.

Natuurlijk kunnen we daar waar mogelijk van de conventie afwijken.

Maar op dit moment denk ik dat we het allemaal eens zijn dat wegen in nederland systematisch veel te hoog worden getagd. De meeste unclassifieds zouden eigenlijk residential moeten zijn, de meeste tertairys zouden unclassified moeten zijn en de meeste secondarys zouden tertairy moeten zijn (dit treed vooral op binnen steden, maar ook buiten de steden staan er veelte veel wegen als secondary getagd) en er zijn teveel primarys.

Overigens is de het hele primary secondary tertairy systeem afkomstig van de verschillende wegtypes die er in het VK van overheidswege zijn, en omdat de duitsers een B/L/K systeem hebben dat mooi in de primary/secondary/tertairy past komt dat ook mooi uit.

In nederland is onze primaire weg de rijksweg. Er zijn echter vrijwel geen rijkswegen die niet al snelweg (motorway) of autoweg (trunk) zijn (de N65 is een uitzondering). De groote interstedelijke wegen zijn N-wegen, eigenlijk de secondaire schakels. Verder weten we dat N400+ voor lokale provinciale wegen zijn en N400- voor interprovinciale wegen. Dus de meest logische indeling zou zijn rijkswegen primair provinciale wegen secondair. Om zojuist genoemde reden hanteren we de N400 grens omdat dat de grens is die van overheidswege wordt gemaakt.

Als je de conventie los laat en ook niet als sticky op dit forum benadrukt krijg je de huidige situatie, bijna alles een klasse te hoog.

Daar waar nodig mag voor mijn part afgeweken worden (wel onder goede argumenten, van een primary verwacht ik minstens een dubbele streep) maar desalnieteming is de van overheidswege opgelegde indeling een mooie om eens grondig een grote schoonmaak te houden.

Wat It’s so funny wil lijdt in mijn ogen tot chaos.

OSM heeft tot doel een bruikbare kaart te maken, dus is het logisch dat je aanpast naar de plaatselijke omstandigheden. Neem plaatsen: als je daar de VS regels volgt heb je in NL geen bruikbare kaart meer. Simpelweg omdat bijvoorbeeld de hele randstad in de VS 1 plaats is. Classificaties schuiven dus op. NL wijkt daarin niet af van wat bijvoorbeeld DE doet , zie thug_n_g.

Als een weg in weerwil van de bedoeling toch een grotere verkeersstroom kent kan geen reden zijn die weg tot een hogere status te verheffen. Ook OSM heeft hier een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het promoten van een sluiproute door deze een hogere status te geven kan niet de bedoeling zijn.

Die kwalificatie klopt wel. Die staat immers vast. Ik denk dat je hier het TomTom-effect in werking ziet.
De bedoeling van de wegbeheerder is dat je bij 't Harde de A28 op gaat. Dat is niet de kortste route, maar wel de aanbevolen route.

Primary, secondary, tertiary zijn er administratieve classificacies. Wanneer je op so n straat rijdt, is het niet belangrijk, of de staat, de provincie of een gemeente verandwoordelijk is. Daar zijn andere tags meer belangrijk, b.v. width, maxspeed, shoulder, …
Het is niet noodzakelijk de tot nu toe gebruikte tagging te veranderen. Het is moegelijk om een renderer te programmeren die deze anderen tags gebruikt. Dat heb ik voor Thailand geprobeert (zie http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=15541)) waar sommige secondary/tertiary goede dual carriage snelwegen zijn en sommige primary slechts klein wegjes. Maar vak ontbreken deze anderen tags, en daar moet ik de administratieve classificatie gebruiken.
Denk je dat dit ook zal mogelijk zijn met de situatie in Nederland?

(Algemene opmerking)

Als we alleen N-nummers boven de 399 als secondary zouden taggen, zou er bijna geen weg meer overblijven (aangezien die N-nummers slechts zeer sporadisch zijn uitgedeeld). Veel andere omliggende wegen zijn belangrijker en hebben een hogere capaciteit. Ook worden deze hoge N-nummers vaak niet aangegeven op bebording.

Puur administratief taggen vind ik een beetje onzin en heeft dus het effect dat N-wegen die in de praktijk (bij wijze van spreken) kleine landweggetjes zijn als secondary of primary worden getagd. Dit geeft dus een vertekend beeld van de werkelijkheid. Ik zou liever de werkelijkheid aanhouden bij het taggen.

Ik hou dus een lichtelijk andere definitie van secondary aan: een brede weg die steden en grotere dorpen verbindt. Als een weg breed is, al dan niet ingericht als een gebiedsontsluitingsweg, zoals deze (StreetView puur ter referentie) en een vrij belangrijke verbindingsweg is, tag ik hem als secondary (dat heb ik bij deze weg dan ook gedaan, zie hier). Dit is omdat deze weg een duidelijk onderscheid en een heel andere uitstraling heeft ten opzichte van een nabijgelegen tertiary, maar geen N-nummer.

Ik hou dus meestal rekening met de praktijk, in plaats van de administratieve orde van de weg. Ook bijvoorbeeld navigatiesystemen hebben er meer profijt van dat een weg wordt getagd zoals hij echt is, dan zoals hij in de boekjes staat.

(Ook weet ik niet of unclassified wel hoger in rang is dan residential, waar kun je dat vinden?)

Ik heb een poging gedaan deze omgeving op te schonen.
Bij de weg tussen Horst en Leunen is het N-nummer verwijderd (aanleg A73), tussen Sevenum en afslag 11 van de A73 is het N nummer toegevoegd aan de weg.
Waarschijnlijk staan er nog steeds wegen op met een te hoge classificatie, maar daar twijfel ik te hard om ze aan te passen.

Ik heb nu even een drukke periode maar ben het voornamelijk met noordfiets eens.

De algemene opmerking van 85Bas klopt gewoon niet, veruit de meeste wegen die je gebruikt voor verbinding van dorp tot dorp tot stad zijn N-wegen.

Binnen de bebouwde kom gelden overigens andere conventies.

Ik wil even alle reacties samenvatten tot een voorstel.

De basis richtlijn is http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging

Natuurlijk kan het voorkomen dat de classificatie totaal geen functie heeft.

In dit geval kan er van worden afgeweken, alleen dan gelieve wel met de note=“bladibla” tag de reden op de plek van “bladibla” vermelden.

De belangerijkste conclusie wegen hebben over het algemeen een veelte hoge status en daarom lijkt het me goed om op te schonen op basis van de eerder genoemde richtlijn.

Opm. Ook binnen de bebouwde kom wordt systematisch te hoog geclasificeerd: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging#Wegen_binnen_de_bebouwde_kom

Ik wil graag dit topic als sticky, omdat het soms wel heel gortig wordt, ik bedoel, dat trunk een autoweg is zijn we het denk ik allemaal keihard over eens, en in tilburg is de ringbaan-zuid en N65 volkome onterecht deze maand naar trunk is verhoogd.

Het is gewoon voor beginnende gebruikers handig dat ze een richtlijn hebben.

P.S. heb de verantwoordelijke voor de weizigingen rond tilburg al een berichtje gestuurd, even afwachten dus.

De Ringbaan Zuid als trunk bedoel je? Ik heb daar ook contact over gehad, maar de gebruiker aldaar houdt vrij koppig vast aan de geschiedenis van de weg (het was de doorgaande weg Eindhoven-Breda voordat de snelweg werd aangelegd), de maximumsnelheid ter plaatse (70, waar de rest van de ringbaan 50 is) en de inrichting van die weg. IMHO is de inrichting tegenwoordig niet voldoende om het een trunk te noemen.

Ik zie nu dat sinds die korte mailwisseling begin mei er helaas geen wijzigingen door hem meer zijn gemaakt, dus wellicht heeft hij mijn kritiek toch iets te persoonlijk opgevat. Voordeel daarvan is dat het terugzetten naar primary dan niet op verzet zal stuiten.

@OliverH

wat een rare argumenten…

Trunk is autoweg, dat kan gewoon zonder discussie. Hij heeft overigens ook de N65 onterecht op trunk gezet. Ik ga dit terugveranderen, Geschiedenis is niet relevant, maxspeed is niet relevant, trunk is gewoon een autoweg, klaar. Het is alleen een autoweg als er een blauw bord met een witte auto op staat.

Omdat ik geen reactie heb ontvangen ga ik het zelf terugveranderen.

Ik zie nu ook dat hij stiekem de ringbaan oost naar primary heeft gegooid, man die man wil alle wegen in tilburg tot snelweg verklaren ofzo…

Ben begonnen met nu de ringbaan zuid terug te taggen.

Die andere trunks moeten dus ook worden teruggetagd, (N65 etc.) HULP IS WELKOM

Ringbaan oost was best op secondary, zie geen reden om dat te verhogen naar primary daar. (is ook Rob Dingemans werk)

Maar Rob Dingemans is een heel duidelijk voorbeeld waarom we de conventies duidelijker moeten maken. Dan gaat het niet om die paar keren dat de conventie echt niet klopt.

Maar nu gaan gebruikers stadsweggetjes tot primary en trunk verklaren zoals Rob dingemans, de N65 is ook gewoon primary (GEEN AUTOWEG DUS GEEN TRUNK), en dat moeten we niet willen, want voor je het weet is elk woonerf een secondary.

Zucht ook deze vreemde primary is van rob dingemans

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.57905&lon=5.023038&zoom=18&layers=M

Kunnen we niet alle wijzigingen van Rob Dingemans in 1x terug laten draaien, dat gaat een stuk makkelijker…

Volgens deze wiki-pagina zouden alle delen van de Ringbaan (omdat ze Ringbaan zijn) in Tilburg primary moeten zijn en daar ben ik zelf ook bijzonder voorstander van.

RingBAAN hé niet RING

Het is oorspronkelijk de ring van tilburg, maar is vervangen door de grote RING rond de stad. Het enige dat er Ring aan is is de straatnaam.

Ik heb een reactie ontvangen van onze Rob.

Zijn argumenten:

-In een ver verleden was de ringbaan autoweg, dus we moeten hem altijd op trunk houden.
-In de toekomst wordt de N65 opgewaardeerd tot snelweg, en als een weg in de toekomst snelweg wordt is het nu een autoweg (…)

Heb inmidels gereageerd dat alleen http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nederlands_verkeersbord_G3.svg iets Trunk maakt. Dat bord ontbreekt op de N65.

Ook deze wijkontsluitingsweg staat opeens op primary dankzij onze rob
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.57791&lon=5.02297&zoom=17&layers=M

Rob dingemans is een geweldig voorbeeld van wegen veelte hoog classificeren.

EDIT P.S. Zouden somigen alsjeblieft even steun autspreken dat de koppeling http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nederlands_verkeersbord_G3.svg = autoweg = trunk wel keihard is? Als we die niet hard neerzetten voorspel ik een enorme wildgroei en is het einde in zicht voor osm.

100% akkoord. We mappen zoals de dingen nu zijn, niet zoals ze ooit waren of wat ze (misschien) ooit gaan worden. Voor dat soort dingen zijn er bijvoorbeeld de ‘historic’ en ‘construction’ tags maar daar horen de ‘highway’ tags zeker niet bij.