Weet iemand hoe en of je op coördinaten in Carto kan zoeken i.p.v. een (straat)naam

Ik heb in OSM-wiki gezocht maar niets gevonden vandaar de vraag hier. De coördinaten: XCOORDINAAT 93.011,99 YCOORDINAAT 472.155,86

Welk coördinaten stelsel?

Gezien de x y en structuur van de getallen, lijkt het niet op een wereldwijd stelsel.

Je zal Rijksdriehoek coördinaten hebben met een bepaalde schrijfwijze.

Het is maar net wat het programma slikt.
afbeelding
Je kan bij, search, de getallen reeks y x getallen, invoeren, alleen niet alles slikt hij.

afbeelding
Zo heeft hij een probleem met RD.
WGS 84, in dat formaat wordt alles binnen Openstreetmap database opgeslagen.

de volgorde van invullen is ook bepalend waar je uit komt.
of de getallenreeks y x is of x y dan moet je de getallen even wisselen.

klik je op OSMOK kaart
dan zie je de structuur van de getallen bij WGS84 en RD
afbeelding
Het is ook maar net hoeveel getallen je achter de komma ( hier dus een punt) weer geeft.

De . in jouw getallenreeks kan je weglaten.
X en Y zijn Rijksdriehoek getallen. Voor 1 keer leuk, een zelf omzet conversie, voor veelvuldig gebruik worden hele datasets omgezet.
Dan conversie naar WGS84
Achter de komma ook weglaten en een komma tussen de x,y
afbeelding
En conversie programma zetten vaak de x y al om.

En dan bij search invullen

Omdat de volgorde vaak verkeerd wordt ingevoerd? x y/y x geconverteerd, zie hier al twee mogelijkheden aangegeven.
Dat tweede punt ligt ergens bij Somalie in de zee.

1 Like

Staat er helaas niet bij.

De kaart coördinaten zijn afkomstig van de Hoogheemraad Rijnland kaart waar ik eerder vandaag een post van gemaakt heb.

Ik snap je punt.
Ben ik effe blij dat ik 99,99% van mijn bewerkingen in Nederland doe :smile:

Ja deze (in de grijze balk) ligt er heeeeel dichtbij dat is inderdaad waar een fietsbrug gepland is alleen deze gemeente is zoooo spaarzaam met publicatie’s. Lijkt wel alsof ze daar per verkeerd leesteken een boete krijgen van 1000 € :smile:

De coördinaten op dit screenshot zijn Rijksdriehoekscoördinaten (RD-coördinaten).

1 Like

Top, dank je wel Allroads & A67-A67, ook voor de conversie uitleg, daar heb(ben) ik/(we) zeker wat aan in de toekomst !

Nog een weetje…
In het (huidige) RD stelsel is het altijd zo dat het Y coordinaat groter is dan het X coordinaat. Die kan je dus nooit omwisselen.

1 Like

En dat de oorsprong op een plek (Parijs?) ligt zodat alles altijd positief is :wink:

De oorsprong van het Rijksdriehoeksgrid/stelsel was de spits van de Onze Lieve Vrouwetoren in Amersfoort. Daarom wordt ook wel gesproken van Amersfoortcoördinaten. De oorsprong van het assenstelsel is echter in de periode 1960-1978 verplaatst: 155 km naar het westen en 463 km naar het zuiden (120 km ten zuidoosten van Parijs) zodat de O.L.V.-toren nu de coördinaten X = 155 000, Y = 463 000 heeft.
Quote van scoutpedia.nl

Ow wat raar, was de kerktoren onderhevig aan grond werking verschillen dan ? Of was dit weer zo’n geopolitiek machtsspelletje wat verder niets met meet nauwkeurigheid/ meet verschillen te maken heeft ?
Ow nee het antwoord staat in dit artikel: Rijksdriehoeksgrid - Scoutpedia.nl handigheidje zodat je nooit het x,y-coördinaat kan omwisselen.
En hier valt een aflevering van Jekels Jacht te zien m.b.t. de uitvinding van de driehoeksmeting.

Edit: toevoeging van de een na laatste zin
Edit2: toevoeging van de laatste zin
Edit3: typfouten correctie Joekels —> Jekels