Wat heeft momenteel prioriteit op de kaart?

Vandaag heb ik OSM aan een forum geïntroduceerd en ben blij verrast door de reacties. Ik had verwacht dat mensen zich af zouden vragen wat het nut is als we Google Maps hebben, maar juist niet: er waren best een aantal mensen die het een cool project vonden en sommigen die zelfs zeiden dat het in hun omgeving nauwkeuriger is dan Google Maps. Het lijkt erop dat we een paar nieuwe mappers erbij hebben (verspreid over het land) :slight_smile:

Maar nu is de vraag, wat kan ik het beste aanraden om te gaan doen? Ik ben niet over BAG begonnen omdat dat bijna klaar is en updateprocedures, in plaats van importprocedures dus, er nog niet zijn zover ik weet. Als ik zelf zo de kaart vergelijk met de de meest gangbare kaart, Google’s, dan is het grote verschil dat in OpenStreetMap nauwelijks winkels en restaurants te vinden zijn. Stadscentra hebben vaak wel dekking, maar in de wat kleinere steden of dorpen is geen koffie te vinden. Ik heb ze dus in eerste instantie aangeraden om even te kijken of ze dat toe kunnen voegen. Is ook een redelijk makkelijke taak via de web editor, BAG import errors opsporen en building conflicts oplossen is misschien wat te veel gevraagd als allereerste edit :stuck_out_tongue:

Klopt dit idee van mij, of is er iets anders dat dringender is en beginnende mappers kunnen? Misschien had ik dit eerst moeten vragen voordat ik het aan hun aanraadde, maar beter dit dan dat het topic stilvalt. En winkels zijn sowieso niet slecht om toe te voegen, de vraag is alleen of het prioriteit heeft. Graag jullie reactie :slight_smile:

(Het topic overigens: http://gmot.nl/?topic=28276 )

Leuk dat je een stel nieuwe recruten hebt gevonden. Die moeten we eens gauw aan het werk zetten dan maar :sunglasses:

Winkels en horeca is nogal aan verandering onderhevig (faillisementen en verhuizingen), dus daar kunnen veel mappers bezig mee blijven, zeker als ze ook zaken als openingstijden toe gaan voegen. Voor winkels was men ook bezig om deze met meer soorten winkel van een icoontje te voorzien dacht ik ergens te lezen, dus dat is altijd leuk voor de nieuwe mapper als het visueel op de kaart is te herkennen.

Iets anders dat ik vaak ben tegengekomen tijdens de BAG import is dat veel woonwijken enkel via (veelal doodlopende) autowegen aan elkaar vast zitten, terwijl via de satelietbeelden wel verbindingen aanwezig lijken. Daarvan is het vaak lastig of onmogelijk te zien of het een voet- of fietspad is. Daar kunnen veel lokale mappers ook mee aan de gang om routeringen voor wandelaars/fietsers een stuk te verkorten. Als vanuit de beelden al herkenbaar wat voor pad het is, is het zeker onmogelijk om te zien of er barrieres aanwezig zijn voor voet/fiets of traptreden ivm routeren rolstoel/rollator/buggy.

Ik weet niet of detailinformatie als openingstijden wordt toegevoegd, maar inderdaad winkels veranderen relatief vaak. Bij Google Maps doen veel winkeleigenaren dit zelf aangeven, mijn hoop is dat in de toekomst mensen dit ook bij OSM gaan doen.

Algemene updates van wegen en paden dus, oke. Ik ben dit soort dingen ook op verschillende plaatsen tegengekomen, tijdens de import en daarbuiten. Iemand noemde het ook al in dat topic dat er een nieuwe wijk wordt gebouwd omdat zijn zus daar gaat wonen, heb diegene aangeraden de nieuwe gebouwen en adressen op de kaart te zetten als hij op een paar meter precies kan zien waar het is.

Hi lucb1, http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Beginners%27_guide en als vinger oefening met de kaart, begin in je straat, wijk, stad of dorp en teken wat er wel in de ruimte aanwezig is maar niet op OSM staat. (klein beginnen) :slight_smile:

Hmm, die beginners guide is vast goed enzo, maar het komt zo saai over (“hier, ga de handleiding maar lezen”). Beter dat als we iets gaan doen, we eerst de dingen doen die het meest nodig zijn. Mijn vraag is dus, is er iets in het bijzonder waar OSM op dit moment behoefte aan heeft? Ik zie een tekortkoming op het gebied van winkels en bedrijven, wat overigens prima in de straat/wijk/stad/dorp van de mapper kan liggen, maar misschien is er iets nodig voor een andere toepassing van de kaart die ik compleet over het hoofd zie.

Quality assurance is doorlopend proces, er is altijd behoeft aan het corrigeren van beginnersfouten. Het documenteren van hoe die te voorkomen is daarbij ook erg nuttig.

Ik zou niet zozeer op zoek gaan naar iets dat nodig is voor de kaart, maar de nieuwe mappers zelf hun area of interest laten vinden. Ze kunnen bv beginnen om met OpenFietsMap (lokale) fietsroutes te gaan rijden, waarbij je onderweg altijd zaken tegenkomt die op de kaart toegevoegd of verbeterd kunnen worden. Of juist met de boot om OpenSeaMap te verbeteren. Als je de kaart gebruikt kom je vanzelf zaken tegen die verbeterd kunnen worden.

+1
Er is nog veel te doen op dit gebied, in iedere woonwijk ontbreken er nog veel van dergelijke paden.

Ik ben onlangs weer wat actiever begonnen met het bewerken en toevoegen. Ik richt mij voornamelijk op juiste gradatie en koppelingen van wegen en fietspaden. Met als doel dat het routeren met Openfietskaart steeds beter gaat in mijn eigen omgeving. Hoe meer ik mij hier in verdiep, en ik merk hoeveel parameters kunt toevoegen, dat het dan van belang is om zelf op locatie moet zijn geweest om het goed te kunnen beoordelen.
Voor mij is dit ook een leerproces.

Wat is het onderwerp van het forum waar je presentatie hebt gegeven ? Laat ze eerst de zaken die relevant zijn voor dat forum mappen. Misschien een paar domme voorbeelden: Bij een forum over honden : hondenwinkels, hondenscholen e.d. Bij liefhebbers van tuinen: publieke plantentuinen enz; gebruikers van GPS toestellen voor fietsers: fietspaden e.d.

Als ze OSM als hobby gaan bekijken, kan je andere dingen gaan suggereren. Maar laat ze beginnen met hun leefwereld in OSM te brengen, volgens mij is de interesse en de motivatie dan groter.

Oke, bedankt voor de reacties :slight_smile:

Het interessegebied van de meesten op het forum is overigens computers in het algemeen, meestal in combinatie met programmeren en ook veelal webdevelopment. Niet een fysiek iets wat op de kaart gezet kan worden, maar ik snap de gedachte.

Voor ontwikkelwerk bestaat er al tijden een dedicated wiki pagina: Top Ten Tasks

Ook zijn meer ontwikkelaars voor Osmand en de vele andere software projecten in OSM altijd welkom. Het bijdragen aan tools die men zelf gebruikt ligt voor de hand zoals ook voor welke features te mappen.