Wiki zegt:
noexit=yes – used at the end of a highway=* to indicate that there is no possibility to travel further by any transport mode along a formal path or route
Ik kom in OSM heel veel noexit nodes tegen die mij tamelijk nutteloos lijken, en veel die alleen maar lijken te zeggen: je kan met de auto niet verder.
Opritten en oprijlanen. Tracks op landbouwgrond. Parking aisles.
Mijn gedachte: het feit dat je niet verder kan is vastgelegd doordat de way eindigt. Er is geen voortzetting, dus noexit=yes om aan te geven dat er geen voortzetting is, is overbodig.
noexit=yes is MI alleen nuttig waar een weg eindigt op een punt waar je redelijkerwijs mag verwachten dat je te voet of met de fiets of met een geschikt voertuig verder kan, maar waar dat toch onmogelijk is.
Bij voorkeur zou ik dan datgene mappen wat het onmogelijk maakt: een hek, een muur, een sloot, een onpasseerbaar duindoornveld, een afgrond, van die dingen. Zodat je op de kaart kan zien dat het daar echt ophoudt, en dat zelfs routers die over een veld kunnen routeren het “zien”.
Maar noexit=yes is dan een juist en nuttig gegeven. Alleen, dat zijn uitzonderingen, terwijl de bulk van de gemapte noexits ofwel fout ofwel overbodig is.
