Wandelroutenetwerk Noord-Holland

Begin dit jaar is wandelroutenetwerk Zuid-Kennemerland als onderdeel van het wandelroutenetwerk Noord-Holland geopend. Aanleg Wandelnetwerk Zuid-Kennemerland in volle gang - Provincie Noord-Holland
Maar dit netwerk is nog niet in kaart gebracht in osm. Binnen het netwerk zijn ook routes tussen knooppunten met een eigen naam.
Wat is de beste manier om dit netwerk te gaan mappen?

De interactieve kaart van het complete netwerk Noord-Holland is hier te vinden: Routeplanner - Wandelnetwerk Noord-Holland (wandelnetwerknoordholland.nl)

Gewoon zoals alle andere (wandell)knooppuntnetwerken in Nederland.
Is het in Zuid Kennemerland op de borden, paaltjes etc. te zien dat het Zuid Kennemerland is? Of zie je gewoon Noord-Holland?
In het eerste geval kun je overwegen een apart netwerk Zuid Kennemerland te maken, anders komen routes en knooppunten gewoon in netwerk Noord-Holland.

Let even op de rechten: we hebben toestemming om knooppunten over te nemen van de Wandelnet Routeplanner, maar dat geldt niet voor de routeplanner van Wandelnetwerk Noordholland.

1 Like

Op de knooppunten zelf staat alleen ‘wandelnetwerk’ met een icoontje van het wandelroutenetwerk Noord-Holland.

Langs dit knooppunt loopt ook een lange afstandsroute.

Dat is prima, ze staan ook op wandelnet.

1 Like

Ik zie dat er eenrichtingsroutes verzonnen zijn, in de duinen. Hoe gaan we dat verwerken?

Ik neem aan dat de paden niet als eenrichtingsvoetpad zijn uitgevoerd.

Hoe is dat dan zichtbaar in het veld, vraag ik mij af?

Duidelijke foto, je kan het systeem goed zien, met zowwel kleuren als nummers, en ook dat er geen aparte operator of apart netwerk op staat.

Ik dacht laat ik eens bovenaan beginnen, Texel. De Noordhollandplanner geeft daar een knooppunt 20, waaraan een enkel rondje Texel hangt. Maar op de landelijke planner van Wandelnet is dat knooppunt en die route niet te vinden.
Wel is daar een streekpad te vinden, namelijk Streekpad Waddenwandelen, en merkwaardig genoeg is dat op Texel een netwerk van wandelingen. Het knooppuntrondje volgt een route via dat netwerk.

Dat is een beetje de omgekeerde wereld, want normaal zijn SPen en LAWen doorlopende routes die soms gedeeltelijk via een knooppuntnetwerk lopen.

eea lijkt (nog?) niet helemaal afgestemd te zijn tussen de verschillende operators en aanbieders.

NB Vraag gesteld over Texel aan noordhollandwandelen. Antwoord van het Routebureau:

De planner pakt dit inderdaad niet op, omdat er verder geen knooppunten zijn. Je kunt de GPX wel downloaden via de volgende link: Rondwandeling Texel - Wandelnetwerk Noord-Holland . Op deze pagina is ook een meer informatie weergeven.

We zijn op dit moment bezig met de eerste stappen richting een wandelnetwerk op Texel. We hopen dit in 2025 op te leveren. Vanaf dat moment zal de planner ook op Texel gebruikt kunnen worden.

Wandelnetwerk Noord-Holland / Recreatie Noord-Holland

cid:71DA51D8-8FD6-4C76-835A-37D8271D923C

Het komt pas in 2025 maar het staat nu al op de planner, maar die doet het niet goed. De link brengt je naar een pagina waar blijkt dat je … 4 etappes van het streekpad Waddenwandelen aan elkaar moet plakken. En geen enkel besef dat dat niet in de haak is!
(rant:
Zowizo al het feit dat ze toch weer een eigen routeplanner hebben laten maken voor alleen Noord-Holland, terwijl er een (inmiddels) veel betere landelijke routeplanner is waarmee ze lopende afspraken hebben, én een wereldwijde planner voor álle soorten knooppuntroutes. Daar gaan weer een paar ton subsidiegeld, en dit is niet enige provincie die dat doet. )

Ik was voortvarend begonnen om s lekker wat toevoegingen door te voeren, maar ik heb het weggegooid. Deze bron is onbetrouwbaar als het gaat om wat er nú in het veld verifieerbaar aanwezig is. Niet-bestaande knooppunten en routes wil je niet mappen, en de Streekpaden zijn allemaal al gemapt.

PS Nog een mailtje eraan gewijd, en antwoord gekregen dat het routebureau het punt op Texel weg gaat halen uit de NoordHolland-planner. Niks over de andere punten waar hetzelfde speelt… maar ik heb ze hartelijk bedankt. Misschien dat er bij iemand ooit iets gaat dagen dat het niet alleen om dat ene punt gaat. Of alleen om NoordHolland. Raar maar waar: Wandelaars lopen weleens zomaar de provinciegrens over.