[Wandelen] Watersnoodpad is deels gemarkeerd, deels via knooppuntennet

Ja, het is zover. Eerder had ik twee routes die via de knooppunten verlopen, maar wel een eigen markering hebben. Die heb ik gemapt. Toen kreeg ik een route die alleen maar bestaat uit een lijst knooppunten en een verhalende beschrijving online. Die heb ik niet gemapt, want geen herkenbare markering op de weg.

Nu heb ik gpx-en gekregen van het Watersnoodpad op Schouwen-Duiveland. Dat heeft een eigen markering, maar alleen waar het afwijkt van het wandelknooppuntennetwerk! Voor de rest moet je het doen met het boekje, en daarin staan de knooppunten waar je langsloopt, tussen de “eigen” stukken in.

De vraag: vinden jullie dat ik deze route mag/moet invoeren of niet? Of alleen de delen die als zodanig op de weg gemarkeerd zijn?

Een overweging: Op zich is de wandelknooppuntenmarkering wel een markering, dus er is een soort van “ground truth”. Maar je kan aan die markering niet zien dat hij deze route aangeeft.

Ik ben hier niet zo bekend mee, maar het is wel een interessant geval. Kun je op basis van de markeringen (dus zonder online informatie) de route bewandelen of raak je dan verdwaald?

Ja, graag mappen. Het is mooi dat je de route in het veld kunt volgen, maar niet altijd noodzakelijk met de apps, zoals b.v. Komoot, die we tegenwoordig hebben.
Het zou zonde zijn dat, vanwege het missen van een lokale markering, een potentieel mooie wandelroute niet in OSM gemapt wordt.
In deze vind ik dat “map what’s on the ground” wel wat ruimhartiger geïnterpreteerd mag worden. Van (Flex)busdiensten en ferries is ook niet zichtbaar wat hun route is en ook die worden (m.i. terecht) gemapt.

Je kan hem niet zonder extra informatie (het boekje) wandelen. Ik denk dat ze dat ook bewust zo houden, want op hun site is geen bruikbare route-informatie te vinden. De speciaal gemarkeerde delen zijn maar kleine stukjes, heb ik inmiddels gehoord. Als je alleen die zou mappen, heb je geen idee hoe de volledige route loopt.

Veren lopen tussen goed zichtbare en verifieerbare aanmeerpunten, en je kan ze zien varen. Ik denk dat daar wel aan “ground truth” voldaan wordt, alleen de precisie is wat lager omdat de precieze vaarroute variabel is. Gewone lijnbussen gaan op telkens dezelfde manier langs een serie vaste haltes, ook daar denk ik dat het verifieerbaar genoeg is. Flexbussen weet ik niet. Doen die vaste haltes en vaste routes, maar zonder vaste dienstregeling?

Dit lees ik als “Het doel heiligt de middelen”!

Ik voel hetzelfde, maar aan de andere kant, OSM is geen wandelaanbieder.

Er is denk ik ook een licentieprobkeem. We hebben geen toestemming om deze route over te nemen. Voor gemarkeerde wandelingen kunnen we zeggen: we zien hem op de weg, dus vanuit survey kunnen we mappen wat we zien, dus daarvoor hebben we geen toestemming nodig. Komen we mee weg. Maar in dit geval is de route niet op de weg te zien, hij is ook niet als open data gepubliceerd, hij wordt commercieel aan de man gebracht, dus als hij op OSM verschijnt is hij is zowizo afkomstig uit een niet-geautoriseerde bron. Gejat, in gewoon Nederlands.

Als de route alleen verifieerbaar is met het boekje en niet ter plaatse zou ik deze niet mappen, ongeacht de licentie.

Beste Geim, voor een veer of pont route neem je toch met een GPS het gemiddelde van een aantal sporen eventueel heen en weer. Dan krijg je net als bij wegen een aantal sporen om te middelen, toch ?
Zo is OSM toch ook opgezet ?

Waarom start je deze thread dan?
Je vraag was:

Als licentie een issue is, hoeven we het er niet eens over te hebben of je een niet gemarkeerde route in OSM mag opnemen.