Er rijdt al heel lang een sneltram 25 vanuit Amstelveen naar Amsterdam-Zuid. De tram is nu verlengd vanuit Uithoorn via Amstelveen naar Amsterdam.
Toch als ik navigeer vanuit Amstelveen naar bv Nieuwe Amstelstraat 1, 1011 PL Amsterdam dan moet ik eerst lopen naar station Amsterdam-Zuid. Waarom wordt deze lightrail lijn en hoofd openbaar-vervoer niet meegenomen in navigatie?
Dat is dan denk ik meer een vraag voor Organic Maps, zoals de eerder gesharede link laat zien zie de tramlijn tot en met Uithoorn al minsten 2 maanden in de OSM database en ja die wordt door Organic Maps gebruikt.
Als vergelijk: OsmAnd (een andere app gebouwd op dezelfde data, openbaar vervoer implementatie is nog in experimentele fase) pakt een bus vanaf daar, dichter bij de Beneluxlaan wordt tram 5 ook een optie.
Van Amstelveen naar Uithoorn wordt tram 25 aanbevolen.
Niks mis met de kaart dus.
Kennelijk is openbaar vervoer bij Organic maps ook nog in ontwikkeling.
Om PT routing goed te doen, denk aan (actuele) vertrektijden, is meer dan OSM data nodig. En dat in offline app! GTFS is sleutelwoord, ik zit daar niet zo in, onze @Stefan_de_Konink wel. bijv, ‘25’, vrij recent, niet te verwarren met in 2013 opgeheven tram CS-Kennedylaan, na oude 51, moet mogelijk uit die data betrokken.
Als je wilt dat er daadwerkelijk correct wordt gerouteerd, zul je een timetabled journey planner moten gebruiken (OpenTripPlanner, rrrr, csa, GraphHopper) met https://gtfs.openov.nl/gtfs-rt/
Als je alleen basis van OpenStreetMap wilt kunnen plannen (zoals Here in het verleden op statische kaartdata werkte) moet je uitzoeken tot welk punt de routeplanner wel werkt. Ik voorzie dat er gewoon een gat in de verbindingen zit.