Waarom is dit adres niet te vinden

Wanneer ik zoek op de standaardkaart zoek naar Biesbosch 24, Drimmelen wordt het adres niet gevonden.
Wel als ik zoek naar Biesboschhoeve kom ik hier uit. https://www.openstreetmap.org/search?query=Biesboschhoeve%20%2C%20drimmelen#map=19/51.73559/4.75731
Nu is het adres beverpad. Kijk ik naar de node of naar het adres op het gebouw zelf. (Toegevoegd door startende mapper) dan staat er gewoon het BAG adres.

Iemand enig idee, waarom Biesbosch 24, Drimmelen niet te vinden is en waar komt dat Beverpad vandaan. Dat is het fietspad aan de overzijde? Heeft de Nominatim de hik?

edit… overigens vermoed ik dat het komt omdat er geen straat is met de naam Biesbosch daar

edit 2: Ik heb het voorlopig opgelost door een track in te tekenen naar het huis met name=Biesbosch. Het duplicaat adres van het gebouw zelf heb ik verwijderd.
Stom… had ik gelijk op moeten komen. :expressionless:

Ik meen mij te herinneren, dat in Friesland ook adressen zijn zonder dat er een straat is.

de naam van het water.

Daar zou addr:street ook niet correct zijn.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:addr

De BAG zegt ook niet dat de naam een straatnaam is maar de naam van de Openbare Ruimte.
Wellicht zou hier addr:place=Biesbosch op zijn plaats zijn.

De search geeft nu drie oplossingen
https://www.openstreetmap.org/search?query=Biesbosch%2024%20Drimmelen#map=19/51.73480/4.75497

De nu ingetekende track heeft niet de naam Biesbosch

Zo ook bij Giethoorn daar wordt de naam van het meer gebruikt Bovenwijde.
Misschien zou dat op meer plaatsen aangepast moeten worden.

Oke… zal eens addr:place proberen, maar dan correspondeert het niet meer met de BAG
De naam van de track haal ik weg.

edit: Helaas … met addr:place wordt de hoeve niet gevonden. Wel uiteraard op de naam Biesboschhoeve. Drimmelen.
OSM ziet toch liever een straatnaam.

edit2
addr:housename=Biesboschhoeve toegevoegd op het gebouw zelf. 'k Zie geen oplossing om het adres te vinden zonder de truc om de track een straatnaam te geven die dan niet correct is. Eigenlijk een manco van OSM.

edit 3
In de website van de Hoeve staat dit adres overigens conform Kadaster,

Eiland de Vischplaat
Biesbosch 24
4924 AA Drimmelen

Met de fiets (of het moet een waterfiets zijn) of de auto kun je er overigens toch niet komen. :slight_smile:

Het Beverpad in Drimmelen is geen officiële weg. Het is de naam van een fietspad langs de Koekoekweg, zo’n tien jaar geleden gecreëerd door de dijk te asfalteren met subsidie van o.a. provincie en EU

Het Beverpad is gewoon de dichtsbijzijnde weg in dit geval. Overigens weinig bevers, wel veel schapen. Osm vindt gewoon geen adres zonder dat er een straat is met de naam Biesbosch… en die is er niet…

addr:place
Biesbosch, ik vraag me nu af welke openbare ruimte de Bag bedoeld met de naam Biesbosch.
Bij een straat zou de naam moeten verwijzen naar een highway=* en name=* maar er is geen straat, maar is er wel in OSM een vlak (openbare ruimte) Biesbosch?
Nationale Park De Biesbosch, maar dat is een andere naam, dus in de vergelijking met addr:place zal het niet gevonden worden.

link vergelijking

Wat voor gevolgen dat heeft bij een nominatim search

corresponding issue
https://github.com/openstreetmap/Nominatim/issues/912

Lees verder in link dat verklaart veel meer waarom alleen addr:street en place niet gevonden worden.

Uit BAG viewer

Dan is dit een impasse helaas en dat is een doodlopende straat… Alleen door het oneigenlijk gebruik van naamgeving aan de track is de hoeve op adres vindbaar. Gelukkig kun je het ook vinden door op de naam van de hoeve te zoeken. Bedankt voor de research…

Misschien dat SanderH eens kan kijken hoeveel adressen een andere type hebben.
Anders dan type Weg
Type
Weg
Water
Spoorbaan
Terrein
Kunstwerk
Landschappelijk gebied
Administratief gebied (wordt niet opgenomen in de BAG)

Zodat we kunnen zien waar dit probleem speelt.

Ik heb een place=hamlet met name=Biesbosch toegevoegd. Hiermee worden adressen vindbaar in combinatie met addr:place=Biesbosch. In eerste instantie had ik place=hamlet op een node gezet, maar dat werden alleen de adressen vlak bij deze node gevonden. Daarom toch maar een way gebruikt. Alle adressen met addr:street=Biesbosch in Drimmelen heb ik aangepast.

De woonplaats Drimmelen moet wel worden toegevoegd in de zoek opdracht. Dat geldt echter ook voor Biesbosch 30 in Hoogeveen en Biesbosch 30 in Helmond. Dat Biesbosch 30 in Amstelveen wel gevonden wordt zonder woonplaats komt volgens mij doordat er in Amstelveen precies 1 way is met de naam Biesbosch. In Hoogeveen en Helmond zijn het er meerdere.

Nominatim wordt trouwens veel sneller bijgewerkt dan ik verwacht had.

De BAG plug-in houdt (nog) geen rekening met addr:place tags in plaats van addr:street. Deze zullen nu worden aangegeven als nieuw adres. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de websites van SanderH. @Sander, klopt dat?

Mooi Gertjan… we komen steeds verder…

Zolang postcode/huisnummer aanwezig is heb ik straat niet nodig om te zien of het adres ontbreekt, dus deze zal goed gaan.
De controle of de straat ontbreekt zal niet afgaan als de straat niet is ingevuld.

Reactie Drimmelen:

Oke… duidelijk voor ons. Bedankt voor de moeite…Het zijn toch uitzonderingen. Het zoekprobleem is er niet mee opgelost. Op wielen of lopend kun je er in ieder geval toch niet komen…