Waar ligt OSM highway het meeste scheef?

Waar liggen de “scheefste” wegen? Een begrijpelijke vraag maar de vraag is makkelijker gesteld dan het antwoord gegeven. Ook een kwestie van definitie :wink:

En als er antwoord is dan is de vraag wie dat gaat aanpassen?
En wat als de goed uitgelijnde weg dan weer een slecht uitgelijnd OSM element snijdt , bv de oude landuse of natural=water? Mijn ervaring is dat als je even goed wil uitlijnen je er niet aan ontkomt om ook andere zaken goed uit te lijnen. Allemaal te doen maar erg veel werk.

Ik heb gisteren bij het virtuele treffen al wat laten zien maar heb nu toch voor een andere insteek gekozen. Ik heb een kaartje gemaakt van OSM highway (lijnelement) die geheel of gedeeltelijk buiten een BGT wegdeel vallen. Daarvan wordt op de highway aangegeven welk percentage (lengte) van de osm highway buiten bgt wegvlakken valt. Mijn definite van “scheefheid” :wink: . Van de eindpunten van de highway wordt aangegeven of deze op een bgt wegvlak liggen of niet. (rood/groen). Zo houden we “scheve” osm highways over waarvan 0, 1 of 2 eindpunten op de BGT wegvlakken vallen.

Zie dit kaartje van een “willekeurig” aantal gemeentes. (even geduld met renderen) En ja …er zitten zeker nog wat foutjes in de selectie maar het geeft wel een beetje een beeld van de problematiek waar je tegen aan loopt. Als je inzoomt herken je vast de problemen die opgelost moeten worden. Bijvoorbeeld wegen die een talud kruisen of wegen die over een stuk onbegroeid terreindeel gaan en zo zijn er nog wel een aantal andere “vreemde” situaties te bedenken.

De kaart is ook als WMS te laden:
https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/OSM_WEG_SCHEEF_QGC/