Waar is het centrum van Amsterdam?

In dit dagboekartikel een interessante toelichting op het “centrum” van een plaats. En dan dus niet het geografisch centrum, maar dat deel van een stad dat door de bewoners zelf als het “centrum” wordt beschouwd. In dat artikel een handig hulpmiddel in JOSM om te zien hoe een punt zich verplaatst, en dat heb ik hierbij voor Amsterdam gedaan:
Op 4 juni 2008 wordt in v1 (linksonder) het centrum van Amsterdam gelegd op de Dam.

Op 12 september 2008 wordt dat verplaatst naar het water voor het CS (rechtsboven).

Maar op dezelfde dag verplaatst dezelfde mapper dat centrum naar een positie die het ook nu nog heeft, ergens ten zuiden van de Nieuwmarkt op een binnenplaats:

Als iemand mij zou vragen waar het centrum van Amsterdam is, dan zou ik hem naar de Dam sturen. In de reacties op het genoemde dagboekartikel (lees ook deel 2 over Berlijn) valt ook te lezen dat bv. de plaats waar de VVV zit als centrum wordt gegeven, omdat de meeste toeristen daar terecht komen.

Edit: typo.

Amsterdam Centrum is ook een officieel stadsdeel (zie http://www.openstreetmap.org/relation/309223#map=14/52.3734/4.9038)), met een officiele grens.

Als je een punt wil noemen als ‘centrum’ is het een kwestie van smaak. Als Amsterdammer sinds 1983 zou ik dan zeggen dat dat de Dam moet zijn. Dat zullen ook de meeste bezoekers als ‘centrum’ ervaren. Maar een officieel centrumpunt ken ik niet, dus het blijft een kwestie van smaak.

Hi Jan, als Amsterdammer met een kleine 33 jaar meer op mn conto geef ik je gelijk. Om precies te zijn daar waar het NAP paaltje :slight_smile: in de grond zit. De Dam dus.

Dat is wel ambigu. Je kan ook de NAP-paal in de stopera gebruiken!

Als ik het goed zie op de Pdok-viewer (NAPinfo) zit er een bronzen bout in de noord-oost muur van het Koninklijk Paleis. Het lijkt me wel wat om die bout als centrum te nemen, het echte bronzen bout-gevoel. :stuck_out_tongue:

Dat bestaat waarschijnlijk ook niet. Het gaat er meer om dat er een punt in een stad is waarvan “men” vindt dat dat het centrum is.
Maar voor Amsterdam is het museumplein ook een centrumpunt.
Ik ben benieuwd naar de reden waarom het oorspronkelijke punt op de Dam, al heel snel werd verlegd naar de huidige positie.
Ik stuur de mapper die dat heeft gedaan een berichtje.

Ik denk dat daar wel eens een cartografische reden achter kan zitten. Dit “centrum” punt dat jij aanwijst, is gewoon een place=city node. Die wordt in de meeste renderers dus gelabeld. Een groot label “Amsterdam” dan dwars over de Dam en belangrijke gebouwen als het paleis, is dan niet zo handig…

Daarnaast ligt het punt op zijn huidige “locatie” ook mooier gecentreerd op de 17e eeuwse grachtengordel (in ieder geval het ontwerp daarvan, 1 van de eerste grootschalige “VINEX” wijken… ;)?, in ieder geval 1 van de vroegere grotere stedenbouwkundige planningen voor Nederland).

Dit voelt natuurlijker aan dan een geforceerde a-centrische ligging op de Dam.

Maar vanaf het zoomniveau waarbij je de Dam kunt zien is het label al verdwenen. Dan lijkt je tweede hypothese me logischer.

Dus toch maar taggen voor de renderer dan?

Maar:

Dus zo’n ramp is het niet om de Dam het voordeel te geven om de citynode te krijgen.

Als we de Prinsengracht als “omhullende” van die 17e eeuwse grachtengordel beschouwen, dan maakt het niet zo heel veel uit of je nou de op de Dam of bij de Nieuwmarkt dat centrale punt legt.
Het hangt er maar vanaf wat je wilt dat de place=city node moet weergeven. En daar waren die dagboekartikelen waar ik in mijn eerste post naar verwees ook voor bedoeld.
Toeristen weten de Dam heus wel te vinden zonder OSM, dus dáár hoeven we het niet voor te doen…

Wel een heel leuk artikel, heb het helemaal doorgelezen.
Dit noopte mij de Venlo-node te verplaatsen van een achtertuin in Venlo-Zuid naar het stadhuisplein.
Over Amsterdam heb ik geen mening. :expressionless: :slight_smile:

Ik heb er persoonlijk helemaal geen moeite mee als de node weer op de Dam terug wordt gezet. Ik denk alleen dat op veel kaarten van Amsterdam, de locatie die nu gekozen is ongeveer de plek is waar het label met de stadsnaam door een cartograaf zou worden geplaatst, dus dat was mijn mogelijke verklaring voor de huidige locatie.

Misschien wel eens leuk om te proberen. Plaats de node weer terug op de Dam zoals in V1, en dan kijken hoe lang hij er blijft staan :P. Kan natuurlijk even duren, maar het zou mij niet zo verbazen dat hij weer eens op zijn cartografisch meer gewogen plek terecht komt (en nee, dat zal geen edit van mij zijn, ook niet onder pseudoniem :D)

Ook wel interessant in dit verband, een vergelijking via BBBike Mapcompare van deze plek voor kaarten met verschillende databronnen (OSM, Bing, Here en ESRI):

https://mc.bbbike.org/mc/?lon=4.89659&lat=52.365081&zoom=13&num=6&mt0=mapnik&mt1=google-map&mt2=nokia-map&mt3=bing-map&mt4=esri-topo&mt5=mapquest-map&marker=Amsterdam,%20Centrum,%20Amsterdam,%20Metropoolregio%20Amsterdam,%20Stadsregio%20Amsterdam,%20Noord-Holland,%20Nederland

Merk vooral de vreemde plaatsing in Bing op, en hoe - in ieder geval in mijn ogen - de plaatsing van het label “Amsterdam” voor de kaarten van OSM en b.v. Google en Mapquest, het meest natuurlijk aanvoelt.

Grappig genoeg kun je op Topotijdreis (http://www.topotijdreis.nl/) zien dat het label voor Amsterdam en eigenlijk alle plaatsen door militaire topografen juist volledig buiten de bebouwingsgrens wordt geplaatst :/. In de laatste versie moet je zelfs in het Ij bij Pampus zwemmen om, zoals Dieterdreist in het door Marc Zoutendijk gelinkte artikel het noemt (http://www.openstreetmap.org/user/dieterdreist/diary/40735), op de plek te komen “waar je tegen iets gaat protesteren”. Dat wordt lang watertrappelen… Of een niet nader genoemde minister uit een recent incidentje dan nog zin had gehad om naar Nederland te komen? :smiley:

Is dit een cartografische oplossing om Amsterdam goed op de kaart te krijgen?

Te vinden op: http://kadviewer.kademo.nl/

Bij deze!

Willen we naar de Dam? Dan gaan we naar de Dam! :roll_eyes:

En natuurlijk is het aardig om dan de nieuwe locatie van het “Amsterdam” label te zien in vergelijking tot de al eerder getoonde kaarten, dus bij deze ook nogmaals de Mapcompare link:

https://mc.bbbike.org/mc/?lon=4.89659&lat=52.365081&zoom=13&num=6&mt0=mapnik&mt1=google-map&mt2=nokia-map&mt3=bing-map&mt4=esri-topo&mt5=mapquest-map&marker=Amsterdam,%20Centrum,%20Amsterdam,%20Metropoolregio%20Amsterdam,%20Stadsregio%20Amsterdam,%20Noord-Holland,%20Nederland