Vragen over OsmAnd

Ik werk nog niet zo heel lang met OsmAnd op mijn smartphone.
Het is een geweldig mooie en uitgebreide routeplanner, welke gebruik maakt van OSM kaarten.
Nu was het met mijn vorige versie vrij simpel om meerdere adressen in een route te voegen, en de volgorde aan te passen naar een gewenst resultaat. Je kon vrij simpel in “routepunten” en punt naar boven of naar beneden plaatsen.
Ook kon je een nieuwe toevoegen, dan werd de vraag gesteld of dit een begin, tussen of eindbestemming zou moeten zijn.
Helaas werkt deze methode (volgens mij) niet meer.
Nu krijg ik bijna krampen in mijn vingers van het proberen, terwijl het niet lukt.

Nu ik versie 2.2.4 heb geïnstalleerd, lukt mij dit niet meer op een makkelijke manier. Zeg maar gerust het lukt me helemaal niet meer.
Er is een optie bijgekomen om de ingegeven routepunten te sorteren op de kortste afstand.

Wie weet of het nog mogelijk is om te sorteren op een door mij gewenste volgorde?

Tweede vraag:
Weet iemand of er een layer in te stellen is met daarop de mapillary tracks?
Zodat je (als je dit wil) kunt zien of de bewuste weg waar je op rijdt al foto’s op mapillary staan.
Er zijn namelijk zeer veel layers in te stellen, maar deze mis ik.

Op je 1e vraag heb ik geen antwoord.

Vraag 2:

Mapillary layer in osmand:

http://a.tiles.mapillary.com/{0}/{1}/{2} 

Ik weet niet of deze nog werkt en up to date is?

Een andere methode is gpx tracks maken met een python script:
http://forum.mapillary.com/t/python-tool-for-download-gpx-from-sequences/228
Je kan de gpx tracks dan in Osmand openen, of een apart kaartje maken mbv OsmandMapcreator:

Workflow voor het omzetten naar Osmand:

  1. open gpx file in Josm
  2. GPX selecteren en naar gegevenslaag omzetten
  3. Alle tracks selecteren (ctrl-A)
  4. geef ze een bestaande OSM tag die mooi wordt gerenderd en niet in de weg zit, bijv voor Nederland piste:type=downhill
  5. Sla de kaartlaag op in osm formaat, bijv. map.osm
  6. Converteer map.osm naar obf osmand kaart mbv OsmandMapcreator, http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OsmAndMapCreator
  7. Kopieer de map.obf naar de osmand map op je device

Resultaat ziet er dan in de Wintersport kaartstijl zo uit:

Het instellen van tussenpunten zit ik in de laatste versies ook nogal mee te stoeien steeds. In een oudere versie kon je gemakkelijk verplaatsen van positie. Nu lijk je je punten op volgorde van route te moeten ingeven. Dus eerst tussenpunt 1, dan 2, 3 totdat je eindbestemming toevoegt. Terwijl ik naar een eindbestemming wil en aan de hand van de route 'm via een andere weg wil dwingen.
We kijken vast over de mogelijkheid heen om dit eenvoudiger te doen.

De layer die ligfietser noemt lijkt de oude te zijn die inmiddels is vervangen door vector tiles ( http://blog.mapillary.com/update/2015/05/27/vectortiles.html ) die OSMAnd volgens mij niet kan tonen (die wil plaatjes, geen vectoren). De oude bevat de traces van de het afgelopen jaar niet zo te zien, dus voor mijn doel weinig bruikbaar.
Wist niet dat je in OSMAnd layers kon instellen, dus daar eens toepassingen voor verzinnen.

Alvast bedankt voor de tips. Hopelijk komt er nog een tip mbt de routepunten instellen

Ik erger mij ook regelmatig aan de waypoints-functie. Het was al brak in oudere versies, maar nu is het helemaal een ramp.

Vooral als je langere routes wil plannen. Toen ik naar Slovenië reed (1200 km) zegt OSM dat je waypoints toe moet voegen omdat de route anders te lang is. Probleem is dat ik geen idee heb wat de snelste route is (er zijn er heel wat die op het oog de beste lijken), dus moet ik dan eerst op Google de route plannen en deze na gaan bouwen in Osmand??? (Netzoiets als het opdelen van Duitsland en Frankrijk in Regio’s - Ik moet als ik een plaats zoek eerst weten in welk Bundesländer/Region dat ligt… Geen idee, dáár heb ik juist een navigatie-app voor!. Nouja, het is een veelgehoorde klacht over de OsmAnd-ontwikkelaars dat ze vooral nieuwe gadgets inbouwen en niet letten op basisfuncties en elementaire bruikbaarheid.

Anyway. Volgorde van waypoints wijzigen kán wel, zie hieronder (en let niet op de rommel op/over de kaart :-p)

  1. Stel, ik wil een route opbouwen van mijn huis Grubbehoeve, via de ArenA (nog niet gemarkeerd) naar de Staples op de Spaklerweg (onder het destination-vlaggetje)

  2. Selecteer een tussenpunt (via search-address of door op de kaart te klikken) en klik op het waypoint-vlaggetje

  3. Je ziet dat je “waypoint” (net buiten de kaart gevallen) nu de bestemming is geworden, terwijl de bestemming het waypoint is geworden :frowning:
    Oh ja, vergeet niet op het vinkje te klikken, want anders dan in alle apps op je mobiel en vele menu’s in OSMand zelf, betekent de back-knop hier “cancel”, niet “save and go back”

  4. Klik nu in de routeopties eerst op het route-icoon (vlaggetje 1), en daarna op de routevolgorde (vlaggetje 2)

  5. Klik nu rechtsboven op het volgorde-verander-icoon

  6. In de volgorde-icoon zitten links én rechts verborgen knoppen. Ik heb altijd gedacht dat dat iets met mijn kleurinstellingen te maken had, maar kennelijk zien meerdere mensen ze niet. Rechts de knoppen voor “omhoog” (dus alleen de rode werkt), links de knoppen voor omlaag (dus daar kan je alleen op de niet-onderste klikken).

  7. Presto, een juist opgebouwde route!

Overigens werkt(e) de "sort door-to-door"knop prima, mits de destination maar de meest ver weg liggende in het lijstje was. De rest van de waypoints werd dan keurig gestorteerd (al heb ik dit niet lopen p/testen met zigzags enzo)

Bedankt voor je uitleg, dit heeft me geholpen.
Bij plaatje 6 zitten inderdaad links en rechts verborgen knoppen!
Bij jouw toestel kun je aan de rechterzijde nog iets zien van de contouren met een kleurtje
Bij mijn toestel (Samsung S6) is er helemaal niets te zien.
Verbazingwekkend zitten hier wel de verborgen knoppen waar je een tussenstop omhoog of omlaag kunt plaatsen.

Geen wonder dat ik het niet kon zien.
Je hebt me super geholpen.

Verdikkeme, dat zit wel goed verstopt zeg!
Knopje op plaatje 5 zie je gauw over het hoofd, zie daarna trouwens wel (op de S5 mini) dat er links van de nummertjes op plaatje 6 dezelfde knoppen staan voor omhoog/omlaag als rechts in de groene/rode kaders.
Waarom niet gelijk op het scherm van plaatje 3 de knopjes voor omhoog/omlaag erbij, dat zou ik veel logischer vinden.

Dat was vroeger ook zo! Sterker nog, je had knoppen “add as first waypoint/add as last waypoint” in het context menu, waarbij “last waypoint” dan ook betekende “laatste vóór de destination”. Gedrag dat ik graag weer terug zou willen. Ik ben niet de enige.

En die knoppen omhoog/omlaag waren bij mij in vorige versies ook wel zichtbaar, dus vandaar dat ik ze wist te zitten.

Op het OsmAnd forum wordt een spoedige release van versie 2.3 aangekondigd.
Hierin is o.a. “add as first waypoint/add as last waypoint” weer mogelijk.
In de “nightly’s” werkt dit in ieder geval al een tijdje prima.
Ze zijn ook bezig met “Map Markers” die je op de kaart kunt zetten om een route voor te bereiden, maar hoe dat precies werkt is mij ook nog niet duidelijk

Kees-Jan

@IIVQ: Voor langere routes raden ze ook wel de BBRouter app (ook via website te gebruiken) aan die dan door OsmAnd kan gebruikt worden. Zelf nog nooit geprobeerd.

Mapillary is inmiddels weer bezig met die raster layers, zie https://github.com/mapillary/mapillary_issues/issues/1366
Hopelijk komt er binnenkort weer een update.

Nog een ander vraagje over OsmAnd.
Bij het zoeken van een adres in Vleuten moet de plaats Utrecht gebruikt worden. Hoe komt dat?

Omdat het Utrecht is ??

Wat mijn ervaring is dat het zoeken op “adres” alleen de grote steden in de cache zijn opgeslagen.
Kleinere steden/dorpen en gehuchten moet OsmAnd online ophalen, dit duurt best lang vind ik.

Als het enigzins kan zoek ik via “interessepunt” en dan kiezen uit één van de drie mogelijkheden

Zoek op naam
Online (Nominatim) Plaatsen
Online (Nominatim) Adres

Met alle 3 heb ik goede ervaringen.

Hoe kan jij zoeken op “online (Nominatim) Plaatsen/Adres”? Die heb ik niet.

Maar mijn ervaring is dat hele kleine plaatsen gewoon niet gevonden worden. Erg vervelend, als je geen idee hebt waar een plaats ligt.
Voor de simpele dingen en als offline-kaartviewer vind ik OsmAND geweldig, maar begin me steeds meer te irriteren aan allerlei updates aan de interface die het niet beter maken, terwijl de basics (het vinden van een plaats en me daar de snelste weg naartoe leiden) gewoon niet goed werken, tenminste niet als je niet online bent. En als ik online zou zijn, zou ik wel Google Maps gebruiken.

Vermoedelijk omdat ik de kleine bijdrage heb voldaan als.
Ik geloof dat de nightly builts ook de volledige versie is, hier heb ik me nooit in verdiept.

De objecten hebben wel de label addr:city=Vleuten
Als ik op plaatsnaam zoek in OsmAnd verwacht ik dat die op dat label zoekt.

Het zal waarschijnlijk komen door de administrative boundary. Vleuten is aangemerkt als suburb als onderdeel van (place:city) Utrecht
Wel verwarrend omdat

Leuk die gemeentelijke herindelingen … :confused:

Osmand heeft sowieso wat eigenaardigheden als het gaat om toedelen van adressen/straten aan plaatsen. De logica ontgaat mij nog altijd.
Zie ook deze.

Moin,

maybe you want to try this: http://r.geo.hu-berlin.de/~moenkemt/mapillary/mapradar.html

Cheers,

-moenk