Vraag: kun je een gemaakt object (met bijhorende keys) in zijn geheel copy-pasten?

Ik vraag dit omdat er meer en meer gebruik gemaakt gaat worden van NS-liften als de nieuwe IC-treinen in gebruik genomen worden is de verwachting…
Elk station met liften met de hand de liften intekenen is een monniken werk, zeker als relevante infovelden daarbij ook nog eens met de hand bijgevoegd moet worden dit terwijl infovelden vaak dezelfde website verwijzing betreft…
Iemand een idee hoe dit snel en efficiënt te regelen op OSM ?

Ctrl+C en Ctrl+V voor het gehele object

Weet niet voor ID maar met JOSM: Ctrl+Shft+V laat het alleen pasten van de tags toe op een ander nieuw/bestaand object.

1 Like

In iD kun je ook de Ctrl- (of Cmd-) combinatie gebruiken.

Wil je alleen de tags kopiëren:

  1. Selecteer bron-object
  2. Klik bij de Tags op de I-beam (het veld wordt een standaard tekstveld)
  3. Selecteer alle / gewenste regels in het formaat tag=waarde
  4. Selecteer doel-object
  5. Plak de tags in het Tags-veld
    Herhaal evt. stap 4 en 5.
1 Like

Dank je, ik ga even uitzoeken hoe de ctrl-functie toets op een iPad met ID geregeld is maar ben weer een stapje wijzer.
Dank aan allen !
Zijn er geen OSM-NL mappers die ID in combinatie met een iPad gebruiken trouwens ? Het lijkt wel of ik de enige ben.

Er zijn er denk ik wel maar of die op het forum zijn?

Er is een pagina Editor usage stats:

Dus bijna 80% van de gebruikers gebruikt iD en ik vermoed dat daar ook een redelijk deel van iD gebruikt op een tablet.

Zie de rest van de stats pagina, de actievere gebruikers zitten meer op Josm.

Ik weet niet of jij de enige bent met ID-iPad, maar het lijkt mij een bijna onwerkbare combinatie, zeker vergeleken met een PC met muis en JOSM. :slight_smile:

Aan een iPad had ik niet gedacht :thinking:.
Maar daar kun je dan werken met de bekende opties als lang drukken, tekstmarkers verschuiven, en kopieren en plakken via het toetsenbord.
(Zei ik na een korte test, want normaal muis ik met de iMac).

Helemaal eens hoor want zie dat ook in de praktijk !
Maar om nou een iPad te verkopen om daarvoor een laptop te kopen om daarmee met JOSM de OSM kaart te editen is net 1 stapje te ver voor een serieuze hobby… Ik hoop op andere vlakken kwa informatie voorziening de tekortkomingen dan weer een beetje goed te maken :wink:

Een ouwe laptop die iemand wegdoet, kan voor JOSM best nog prima werken. Ik werk zelf op een afdankertje van mijn echtgenote. Belangrijk is zoveel mogelijk geheugen.

De processorsnelheid, och, het opstarten duurt wat lang, maar ik heb tijd genoeg. Lastiger is dat de letters op het toetsenbord eraf slijten…

[Ze begint alweer te mopperen over haar huidige laptop (ja, wat wil je ook als je MS Office gebruikt voor dingen die je makkelijk met kladblok kan doen…) dus kan ik binnenkort ook weer vooruit. Die Office sh!t gooi ik er gewoon af. ]

Overigens, als je de statistiek edits per editor bekijkt zie het plaatje er heel anders uit. Als je ook nog naar soorten edits zou kijken, bv naar complexiteit (zeg bv turborotondes, hiking relaties of monstertentakelmultipolygonen in hoogveengebieden en polders…), dan denk ik dat je JOSM op eenzame hoogte ziet staan.

Met 58% JOSM gebruik, vs. 32% ID, staat JOSM m.i. in alle opzichten op eenzame hoogte:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Editor_usage_stats#by_number_of_edits

Uit je verhaal lees ik dat je straks een laptopje over hebt ?
Zo ja, wat gaat ie dan kosten ? :wink:
Want als ik zo met JOSM kan voorkomen dat data-relaties op objecten niet vernageld worden wil ik wel JOSM-en hoor !

Met JOSM kun je relaties nog veel beter vernaggelen dan met Id! Bijvoorbeeld door hele groepen objekten te kopiëren… Nee serieus, JOSM kan veel meer en heeft daardoor ook weer andere risiko’s.

Dit laptopje heeft een scherm wat loslaat van de ondergrond. Onderin heb ik een soort berglandschap. En het scharnier van het scherm begeeft het binnenkort. Dan kan ik alleen nog met extern scherm werken. Geloof me, ik ben altijd het laatste station voor een apparaat, om over mijn kleding nog maar te zwijgen!

Een tweedehands laptop, 15" met 8 GB RAM en Windows heb je voor €150, minder als je voor Linux kiest. Ik zou altijd voor een 15" gaan, een groter scherm werkt altijd beter en 8 GB RAM (of meer) is ook sterk aan te bevelen.

Mocht je toch op de iPad willen blijven zitten probeer het dan eens met een muis.