Vraag: is het mogelijk om een speciaal TOEKOMST-OPMERKINGEN veld in het leven te roepen?

Je kunt dit in overpass turbo plakken en op uitvoeren klikken:

[out:json][timeout:50];
(
  way[note]({{bbox}});
  way["note:future"]({{bbox}});
);
out body; >; out skel qt;

{{style:
	way[note]
	{ color:cyan;}
	{ width: 3 }
	{ symbol-size: 1 }

	way[note:future]
	{ color:black;}
	{ width: 3 }
	{ symbol-size: 1 }
}}
1 Like

Dat is nu juist wel de bedoeling om future notes te onderscheiden van normale notes die een ander doel dient:
Notes: problemen aanwijzen die op de kaart NU spelen, vaak op straat niveau.
Future notes: problemen op de kaart die gaan spelen op groter niveau door bijv. Regio Metropool projecten.
Voorbeeld: Onopgeloste opmerking #3665546 OpenStreetMap

Door de plannen vooraf inzichtelijk te maken en in te zien kun je detail info (url verwijzingen) plaatsen bij zo’n opmerking en inschatten wanneer veranderingen op infrastructuur, huizen, fietspaden en/of busstops gaan plaatsvinden op die plaatsen waardoor je met een groepje OSM-ers meteen alles goed kan mappen voor die regio.

Ik was aan het denken of er tools zijn waarmee je kan doen wat jij wil. Die overpass turbo query van goedegazelle is een mogelijkheid om geplaatste note:future=* tags gekleurd op de kaart te zien. De output kan gelijk naar JOSM gestuurd worden, en je kan hem ook zo maken dat hij precies alleen Nederland geeft. MapComplete zou het ook kunnen. Je hebt ook Sophox, daar kan je bv een dynamische tabel mee maken om vandaaruit onderhoud te doen.
En dan heb je allerlei kaartmaaksites, ik ben daar niet zo bekend mee maar openPOImap kan je ook gebruiken.

Dat is allemaal wat je zelf kan doen, en je kan de resultaten delen, of binnen een projekt. Om het als algemene wereldwijde standaardkaart te krijgen, is denk ik een stap te ver, ik zie in ieder geval niet hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen.

Hier zitten we meestal aan de kant van het mappen en taggen, dus het vullen van de database met informatie waar dan renderers en data users hun ding mee kunnen doen, als ze er iets in zien.

Sommigen hier zijn heel handig met QGIS, waarmee je hele mooie kaarten kan maken, met OSM-gegevens in een laag erbovenop, die dan ook op het web gepubliceerd kunnen worden.

Je zou ook een MapRoulette challenge kunnen maken. Maar meestal zijn die voor problemen die ook werkelijk opgelost kunnen worden. Een challenge voor notes die op een onbekende tijd in de toekomst misschien verwerkt kunnen worden, dat lijkt me dodelijk voor het enthousiasme.

Ik had al wel iets dergelijks gemaakt voor “note” en “source” en zou dat ook kunnen doen voor ieder ander tag zolang het maar een highway betreft. Momenteel zie ik deze “note:future” nog niet op een highway.

1 Like

:+1:

En stel dat, zou je dan ook bijvoorbeeld daar een datum bij kunnen betrekken, dus bijvoorbeeld dat de note:future een bijbehorende verwachte note:future:date heeft, en dat je die met een verlopen verwachtedatum anders rendert? Knalrood of zo? Of zoiets als Knooppuntnet doet:
image

Anders ben ik bang dat het alleen en kaart wordt met notes waar niemand meer naar kijkt, omdat de meeste toch verouderd zijn en je telkens alles zou moeten aanklikken om te zien wat er aan de beurt is om gecheckt/aangepast te worden.

En verder zou er een paar mensen aktief op moeten zitten om te kijken wat er gedaan kan worden en te vragen wie dat op kan pakken. Anders loopt de kaart snel vol met note:futures waarvan de oorspronkelijke mapper weg is, verhuisd, etc.

Zomaar wat breinstormgedachten… Komt dit in de buurt van jouw idee, @Dillen_GJ ?

1 Like

Peter & Peter dat is inderdaad een beetje wat ik voor ogen had…
Het mooiste zou zijn zoals de onopgeloste opmerkingen getoond worden maar dan met een F en een oranje kleur of zo maar ik weet ook dat je dat niet zo maar voor elkaar krijgt en jullie opzetten zijn een stap de goede richting op naar uiteindelijk doel.
Ik heb net een projecten Nederland topic met Haarlem projecten gestart om een beetje een idee te krijgen hoe het er uit kan zien als je zo’n rode ‘druppel’ met kruis in je gedachte vervangt door een oranje ‘druppel’ met F.

Zolang zo’n value altijd in het zelfde formaat wordt geschreven (bv YYYY-MM-DD) dan is dat zeker te doen maar zoals gezegd… ik kan dat alleen doen voor highway en dus niet voor bv building. Technisch is dat uiteraard ook te doen maar ik heb die data niet online staan omdat mijn data limiet beperkt is en ik zelf highway belangrijker vind dat bv building.