Verschil Panden BAG en BGT heeft m.i. met contour over/onderbouw te maken. Hans is iemand die daar veel over weet en schrijft, bijv:
Ik zou gewoon Panden uit de BAG nemen en die uit BGT negeren, dan is er 1 bron. Blijft dat de BAG een subset van alle “Gebouwen” of eigenlijk van “Human-made-structures”, is, bijv recreatie-woningen/sta-caravans missen. In BGT zitten wel nog andere interessante structuur-sets zoals: “OverigBouwwerk” (“open loods”,opslagtank,“lage trafo”,bassin,bezinkbak,windturbine, schuur,voedersilo,bunker) en mindere mate “GebouwInstallatie” (luifel,toegangstrap,bordes).
Zonder nu de BGT af te vallen, zie ik vooral in de buitengebieden matige dekking, (is BGT een “Urban” ding?). Dat gezegd, wil ik een lans breken voor BRT m.n. Top10NL, in historie opvolger van TOP10Vector waar denk ik, ooit 3DShapes vandaan kwam, maar wel verrassend vaak “dekkend”, zeker in buitengebieden, en rijkere classificatie.
Kijk bijvoorbeeld eens op deze kaart. Gaat over terugmeldingen maar kaart is de enige die ik ken die BRT (TOP1000NL-tot-TOP10NL) en BGT (Topo Style) composiet integreert (helaas in frontend) naar zoomlevel.
Je kunt met deze template de hele TOP10NL (WMS) eens in Id als “Custom” background invoeren en kijken:
https://service.pdok.nl/brt/top10nl/wms/v1_0?SERVICE=WMS&VERSION=1.3.0&REQUEST=GetMap&FORMAT=image%2Fpng&TRANSPARENT=true&LAYERS=top10nl&CRS={proj}&STYLES=&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}
Het grote plan bij Kadaster/Geonovum is BRT.Next , waarbij BRT afgeleid wordt van o.a. BGT, wel een meerjarenplan…