Voortgang zone:traffic en zone:maxspeed

zone:maxpeed NL:30 ( paars) NL:60 (blauw )

zone:traffic urban (licht ) rural (donker )

Behalve:

• zone:maxspeed - 16228 maal gemapt
  • zone:traffic - 261695 maal gemapt

zijn er ook nog:

• source:maxspeed - 37695 maal gemapt
  • maxspeed:type - 20774 maal gemapt

En allemaal overlappen ze een beetje met elkaar.

Ik heb in Haarlem en omgeving veel 30 km zones toegevoegd. Er ontbrak een hoop en grote delen van de stad zijn van 50 naar 30 gegaan. Ik heb hierbij Key:zone:maxspeed - OpenStreetMap Wiki gebruikt Zie overpass turbo

We hebben dus drie overlappende tags in 30 km zone:
zone:maxspeed=NL:30
source:maxspeed=NL:zone30
maxspeed:type=NL:zone30

Moeten we die verschillende tags niet als complementair zien? Dus als we een van de drie hebben, de andere twee ook toevoegen? Proberen op 1 tag te standaardiseren zie ik niet zo snel gebeuren.

zone:traffic=urban kan je aan de meeste wel toevoegen, maar er zijn volgens mij ook een paar verdwaalde 30 km zones buiten de bebouwde kom.

1 Like

Wat voegt dit toe ?
Maxspeed=30 maakt de vier hierboven genoemde tags volledig zinloos en overbodig.
Die worden dus door geen enkele navigatie gebruikt !!

Eens met @Leo_Slager dat deze tags niet al te veel informatie toevoegen.

Bij mijn maxspeed taggen heb ik tot nu toe spaarzaam source:maxspeed toegevoegd, voornamelijk in de buurt van een zone bord en voor stukken maxspeed afgedekt door gewone A1 borden, ‚Äúsource:maxspeed=sign‚ÄĚ

Leo, het feit dat jij het niet gebruikt wil niet zeggen dat anderen er niets aan hebben. zone:maxspeed wordt meer dan 270.000 keer gebruikt (zie Key:zone:maxspeed - OpenStreetMap Wiki ). Dat geeft toch wel aan dat er vraag naar is?

Dat navigatie het niet gebruikt is natuurlijk een kip en ei probleem: Ik zou graag hebben dat navigatie mij op de fiets zoveel mogelijk door 30 km zones stuurt, maar met de auto wil je die juist helemaal vermijden.

Voor mij is de uitgangspositie dat we de zones willen taggen, maar dat we nu drie overlappende manieren hebben om dat te doen.

1 Like

Er is aanbod dus is er vraag? Dat klopt natuurlijk niet.

Dat is jouw (incorrecte) conclusie, niet die van mij. Gebruikers taggen omdat ze nut zien in een tag en het ergens voor willen gebruiken.

1 Like

Dit is een discussie die wel vaker over een tag word gehouden.

1. Als meer en meer mensen iets in de database invoeren, is er duidelijk een behoefte om dit te doen.
  2. Tegelijkertijd, als iets niet wordt ingevoerd, wil het niet zeggen dat er geen vraag naar is.
  3. Een tag die ge√Įntroduceerd wordt heeft vanzelfsprekend nog niet het gewenste hoeveelheid gebruik.
  4. Dat ik ergens het nut van inzie, wil niet zeggen dat jij dat nut ziet.

En gelukkig is dit een database met een open karakter waar een ieder aan kan toevoegen. En daarbij hoeft het niet altijd direct nuttig te zijn voor een grote groep; maar kan op enig moment doordat ooit iemand daarmee begonnen is het toch nuttig blijken.

Bijvoorbeeld, zo zag ik het nu niet waarom je in vredesnaam elektriciteitkabels in OSM zou willen intekenen. Toch vond ik het wel handig dat ik terug kon vinden dat er onder bepaalde huizen in onze (nieuwbouwijk) een 10kV kabel onderdoorloopt.
Had ik dit vanuit een andere bron ook kunnen vinden? Vast; maar OSM was de makkelijkste. Wellicht is er nog een veel nuttiger nut waar ik niet aan gedacht heb.

Maar áls we dan dingen vastleggen in de database, laten we het dan - zoals @multichill - zegt wel op een éénduidige manier doen.

2 Likes

Heb ik niet echt duidelijk gemaakt, maar de discussie vind ik natuurlijk goed. Ik zie er inderdaad het nut niet helemaal van in, maar als jullie dat wel nuttig vinden, ga lekker je gang. Ik zou het wel bij één extra tag houden, voordat we straks inderdaad zone:maxspeed, zone:traffic, source:maxspeed en maxspeed:type op elke weg krijgen.

Mijn eerdere reactie ging eigenlijk alleen om de redeneerwijze van @multichill die objectief onjuist is. Dat mensen er het nut van zien en/of het mappen, betekent niet dat er ook vraag naar is. Misschien is die er wel of komt die nog, dat weet ik niet. Maar zijn argumentatie klopte niet en daar wilde ik hem op wijzen, voor de zuiverheid van de discussie.

1 Like

Het doel van starten van dit topic was om te kijken, waar men welke toepast en welke het beste meegenomen kunnen worden met een One Click methode van tags zetten.
Het meenemen van meerdere tags is één werkgang.

Het zetten van wel niet bebouwde kom, urban rural. Nu ik zelf one click gebruik, zie ik dat terug op bovenstaand plaatje, wanneer je een voor een de tags zet is de animo niet zo groot, begrijpelijk handelingen en interesse, maar als je ze in een werkgang kan meenemen. Wat de data completer maakt en dus bruikbaarder. Rondom de H1 de rural en urban aangeven. Zet je de maxspeed goed, dan zet je gelijk de zone en ook de urban of rural goed.
De extra tags toevoegen? die beschreven zijn in de wiki.
Of je overal source:maxspeed moet toevoegen, bij zone borden een meer expliciete tagging dan =sign.

Daar had ik een opzetje voor gemaakt, merk zelf dat One Click goed geschikt is om in een werkgang meerdere tags te zetten.
Met de keuze simpel of meer uitgebreide One Click. (OC)

Eens met het betoog van @OttoR

Wat dat betreft, gesorteerd op aantal keren gemapt t.o.v. maxspeed:

Tag Mapped NL Waardes
maxspeed 100% 30, 50, 60, 80, 15, 100, rest
(46, 21, 13, 9, 4, 3, 4%)
zone:traffic 29% NL:urban, NL:rural, rest
(69, 30, 0 %)
source:maxspeed 4% NL:zone30, NL:urban, NL:zone60, sign, NL:rural, rest
(52, 15, 15, 6, 4, 8 %)
maxspeed:type 2% NL:zone30, sign, NL:rural, NL:urban, NL:motorway, NL:motorroad, NL:zone60, rest
(41, 23, 16, 10, 4, 2, 2, 2 %)
zone:maxspeed 2% NL:30, NL:60
(89, 10, 1 %)

Op zich denk ik dat source:maxspeed en maxspeed:type voldoende vastleggen wat we bovenop maxspeed zelf zouden willen mappen.

NL:motorway, NL:motorroad vindt ik vrij overbodig, die overlappen 1:1 met highway=motorway en motorroad=yes

In Germany we disscused that zone:traffic is the general zone urban, rural or motorway (in Germany an own zone).
zone:maxspeed is used for 10/20/30 km/h zones with the zone sign.
maxspeed:type or source:maxspeed is used to describe the type of maxspeed limit.

possible use:
maxspeed=50, maxspeed:type=DE:urban (refers also to zone:traffic=DE:urban)
maxspeed=50, maxspeed:type=sign, zone:traffic=DE:rural
maxspeed=30, zone:maxspeed=DE:30 (or maxspeed:type=DE:zone30) (refers also to zone:traffic=DE:urban)
maxspeed=10, maxspeed:type=sign, zone:maxspeed=DE:30 (reduced speetlimit because of a hazard within a 30 zone)

Een andere vraag; nu we het toch over zones hebben…

Hoe doen we deze:

• school zones
  • milieuzones

Een schoolzone heeft de tag hazard=school_zone, die kan worden toegevoegd aan de wegen.

Milieuzones zijn in Openstreetmap als grenzen getagd, bijvoorbeeld Way: ‪Milieuzone Amsterdam‬ (‪903743457‬) | OpenStreetMap

1 Like

Ookal zie ik ook de hoeveelheid werk die het zou kosten; maar zou het niet logischer zijn om die milieuzone te zetten op de wegen die eronder vallen; de lijn die nu getrokken is - ik weet hoe die tot stand gekomen is - komt daardoor vaak niet overeen met daar waar de zone start/eindigt.

Nu kan dat ‚Äėpreciezer‚Äô worden uitgelijnd als je het laat starten vanaf het wegdeel waar de milieuzone ook op de grond start/er een bord bij staat.

Misschien een incorrecte interpretatie mijnerzijds, maar een router kan dan denk ik ook beter op basis hiervan een route te bepalen? Zeker omdat je niet alleen een zone heb voor auto’s maar bijvoorbeeld ook voor brommers met een bepaalde motor.