Hulpdiensten hebben hier hun eigen systemen voor.
wanneer ground truth mapping in balans is met de werkelijkheid.
Welke mapping/tagging is nu niet in balans met de werkelijkheid?
Bv. als de boompjes te klein zijn om mee te tellen, dan map je ze (nog) niet, net als in de rest van de OSM-wereld. Als het geplande gras er nog niet is, dan map je het nog niet, en als het ergens aan het opkomen is dan map je het daar wel.
Als een groep boomspruiten duidelijk een bos moet worden, dan kan je het als wood mappen, ik doe dat af en toe, bv bij een bosuitbreiding. Maar nog niet als de boompjes echt heel klein zijn, dan is het nog grasland, heide, scrub, shrubbery of zo, net hoe het er uitziet.
Als het park getagd is als tourism=chalet, dan klopt dat gewoon, dat zegt niks over de begroeiing.
Als je toch wil taggen dat iets onvolgroeid is, dan lijkt me dat iets voor een toggletag (vergelijkbaar met intermittent=yes) bijvoorbeeld immature=yes. Ik zou er geen aparte landuse voor verzinnen.
Euh… waar ging dit draadje over ?
Met het nieuw type landuse, want dan kan de huurder vóóraf besluiten daar akkoord mee te willen gaan toch ?
Hulpdiensten hebben hier hun eigen systemen voor.
Tuurlijk die worden op de hoogte gehouden op alle veranderingen die zich in dat opbouwende vakantiepark plaatsvinden…
Ik kan me nog een project-draadje herinneren waar onze hulp als OSM-NL bij nodig was om een vakantiepark zo nauwkeurig mogelijk te mappen juist om de service-diensten ten dienste te zijn…
Met het nieuw type landuse
Hoe stel je je voor dat voor dat dit een consument gaat helpen?
Zichtbaarheid op de kaart zoals alles als landuse zichtbaar gemaakt word via de OSM-database…
En is tevens antwoord op:
Als je toch wil taggen dat iets onvolgroeid is, dan lijkt me dat iets voor een toggletag (vergelijkbaar met intermittent=yes) bijvoorbeeld immature=yes. Ik zou er geen aparte landuse voor verzinnen.
Want zoals je het zou kunnen zien is: als een volgende fase landuse zoals construction dat ook is maar dan voorafgaand aan ‘urban pioneer’
Zichtbaarheid op de kaart zoals alles als landuse zichtbaar gemaakt word via de OSM-database…
En jij denkt werkelijk dat:
-Carto dit zichtbaar gaat maken (net zoals highway=busway)?
-Consumenten die bij een park boeken niet op de kaart van het park afgaan, maar osm er op naslaan om te kijken of het park daadwerkelijk “af” is zoals in de brochure staat?
-Er binnen OSM de capaciteit (en wil) is om dit up-to-date te houden?
Er binnen OSM de capaciteit (en wil) is om dit up-to-date te houden?
Ow ik ben toch regelmatig bezig met vakantieparken: startups ontdekken, park -update statussen bij werken dus ik weet in ieder geval 1 iemand die zich daarvoor in wil zetten.
Punt 1 & 2 van je vragen kunnen we alleen beantwoorden door er over te praten & mee te starten toch ?
Veel initiatieven sneuvelen hier op dit forum door:
- Vooraf iemand belachelijk te (willen) maken
- geregeld iemands tekst niet of half te (willen) lezen
- Vooraf beren op de weg te zien
Dat noem ik écht werkelijk verspilde tijd
@Dillen_GJ Ik ben het eens met de anderen dat een nieuwe tag hier weinig gaat toevoegen omdat het een relatief korte periode betreft waar je iets wilt laten zien; wat je ook prima met bestaande tags kan laten zien.
De use_case dat een potentiele gast naar OSM gaat om te kijken of dat wat geadverteerd staat wel klopt; is denk ik een edge case. Als iemand al die moeite doet, dan gaan ze eerder naar Google Streetview en dan zie je dat dit park ook nog in aanbouw is:
En als iemand al het satteliet dataportaal of de PDOK Viewer voor recenter beeld weet te vinden zien ze dat daar ook:
Maar belangrijker: Zelfs Roompot/Landal geeft via de website een plattegrond die laat zien dat het park nog in ontwikkeling is:
Dus als je ziet dat je huisje 74 toegewezen krijgt; dan kan je aan de plattegrond zien dat die wel echt fonkelnieuw moet zijn, want die staat zelfs nog niet op hun eigen kaart. En dan kan je ook wel de inschatting maken, dat de aanplant nog niet zo ver is en dat je uitkijkt over een zandvlakte met als je pech hebt in aanbouw zijnde huisjes.
Nu snap ik best da Landal dit natuurlijk niet prompt op hun website op de foto zet; maar zelfs die foto’s laten wel zien dat de huisjes nieuw zijn en dat de bomen en klimopheg net aangepland zijn en dat de rest van de tuin nog een hoog aarde gehalte heeft.
Dan is het toch helemaal geen schande om dit op OSM in te teken als construction area / greenfield / brownfield achtig tags? En op het moment dat een nieuwe huisje in aanbouw is kan je hem als constuction aangeven, of als hij is opgeleverd en de tuin in aanleg kan je de garden wel of niet intekeken, of nog even - zoals nu ook staat grijs houden.
Als ik zou boeken en naar OSM zou gaan, zou me dit voldoende beeld geven van de status van het park. Maar tegelijkertijd, kan dit ook de status van 3 of 6 maanden geleden en kan het heel anders zijn als ik over 2 of 4 maanden daadwerkelijk mijn vakantie kom vieren toch?
Een nieuwe statis voor een soort van tussenfase voegt daar wat mij betreft weinig aan toe.
Interessant dat Landal/Roompot een eerlijker beeld weergeeft want Soof retreats is eigenaar van het vakantiepark afgaande op deze quote’s:
-
“Investeren in een vakantiewoning bij Soof aan de Rijn of Soof Heuvelrugbetekent directe huuropbrengsten op een unieke locatie met toeristische en natuurlijke waarde. Dankzij onze unieke samenwerking met Landal openen wij de deuren naar een omvangrijk nationaal en internationaal boekingspubliek, wat bijdraagt aan een hogere bezettingsgraad en een stabiel rendement op de lange termijn. Terwijl wij gebruikmaken van een geavanceerd reserveringssysteem voor optimale online zichtbaarheid, bewaakt ons eigen team ter plaatse de kwaliteit en de vertrouwde, kleinschalige Soof-beleving”.
Infobron: Verhuur & beheer Soof Retreats | Zorgeloos Investeren -
“ Het beste van twee werelden
Vanaf het najaar van 2025 slaat Soof Retreats de handen ineen met Landal. Deze samenwerking biedt een uniek voordeel voor onze eigenaren: de kleinschalige, persoonlijke ‘boutique’ beleving van Soof, versterkt door de enorme marketingkracht van een internationaal topmerk.”
of als hij is opgeleverd en de tuin in aanleg kan je de garden wel of niet intekeken, of nog even - zoals nu ook staat grijs houden.
Deze optie weergave had ik nog achter de hand gehouden maar zegt niets over functioneren van wel opgeleverd huisje maar zo nieuw dat je grote kans hebt op first-user mankementen…
Wel belangrijk als je als huurder je vakantie daar geboekt hebt…
Het is net als met programmeren: de fouten zitten altijd in het laatst ontwikkelt stukje code…
Hetzelfde zou je kunnen zeggen van De Wielsche Dreef een steenworp verderop:
Hier lijkt het alsof een deel van het park al opgeleverd is; maar in werkelijkheid wordt fase 1 pas geopend per 31 juli 2026; dus eigenlijk is de construction contour van het eerste deel wat voorbarig weggehaald.
maar in werkelijkheid wordt fase 1 pas geopend per 31 juli 2026; dus eigenlijk is de construction contour van het eerste deel wat voorbarig weggehaald.
Tsja, zeg het maar. In mijn optiek (laatste luchtfoto) waren die woningen gereed en kan de landuse=construction (=bouwterrein) er af. Dat de opening eind volgende maand is, is een ander verhaal.
Is inderdaad een kwestie van definitie interpretatie: tussen gebouw functioneel zijn en dus niet meer under construction wat Geim hier weergeeft en gebouw niet in gebruik zijn zoals bedoelt, wat een striktere definitie is wat OttoR hanteert.
Ik doe gewoon mijn ogen bijna 2maanden dicht want voor beide definities is wat te zeggen.
M.a.w. lekker laten staan zo Geim.
Ik heb het ook niet terug gezet, want zo strikt heeft inderdaad mi weinig nut binnen OSM waar we niet de menskracht hebben om op de dag nauwkeurig dingen bij te wereken ;-)
Mijn definitie is dat ze nog bezig met werkzaamheden en er dan nog hekken omheen staan die de plek als bouwplaats markeren.
Maar goed ik ben niet ter plaatse, dus kan ook niet verifïeren of dat daadwerkelijk nu nog zoiets.
Neem je PDOK als uitganspunt dan wordt er nog gebouwd:
Maar die is maanden oud inmiddels. Dus dan op naar het satellietdataportaal:
Januari
Februari
Maart
25 April
29 April
Helaas geen recentere beelden; en als ik dan kijk en de progressie op de beelden doortrek; denk ik:
ze zijn nog bezig met de laatste vier/vijf huizen aan de buitenkant; de wegen zijn nog zand/compacted, alle tuinen en openbaar groen moet nog ingericht worden en ongetwijfeld gebeurt er nog een hoop aan de binnenkant van de huisjes. En er ligt nog een hoop bouwmateriaal op het terrein en langs de weg.
En dus zou ik het nog even als under construction hebben laten staan.
@Geim dat jij er voorbij fietst of op de satelietfoto kijkt en ziet dat de huisjes klaar zijn of de hekken weg en denkt, ah… die gaat over binnenkot open, ik haal het er af, want wie weet komt er niemand van OSM weer langs om het dan te doen is natuurlijk ook prima.
Mijn definitie is dat ze nog bezig met werkzaamheden en er dan nog hekken omheen staan die de plek als bouwplaats markeren.
Dat is mijn inziens ook in zijn algemeenheid de enige goede definitie.
Als iemand daarna zijn POI van binnen inricht (en dus de hekken verdwenen zijn) wordt dat mijn inziens een construction lifecycle prefix kwestie áls tijdstip van gebouw gebouwd zijn & operationeel echt in gebruik zijn ver (ik hanteer dan 4 maanden, de duur dat ik weer eens een check doe op zo’n object) uit elkaar liggen. In elk andere situatie zoals deze volg ik Geim’s aanpak puur uit tijd winst.
ik haal het er af, want wie weet komt er niemand van OSM weer langs om het dan te doen
Dat was precies mijn insteek.











