Voorstel nieuw type landuse: ‘urban pioneer’ op laten nemen in OSM

N.a.v. deze import aanvraag vroeg ik mij af of een ‘urban pioneer’ landuse status handig is om te introduceren.

Tussen volledig tijdelijk of permanente bewoonbare grond en bouwgrond zit een behoorlijk verschil, die naar mijn mening nog een tussen fase kan gebruiken: ‘urban pioneer’ (express tussen haakjes omdat ik de naam nog niet in beton wil gieten met oog op bedachte betere benaming door iemand anders hier).

‘Urban pioneer’-status kenmerkt zich door: nieuw begaanbare infrastructuur naar een bepaald adres/plek maar kwa landscaping nog totaal niet goed door ontwikkeld (bijvoorbeeld bouwgrond met ingezaaid gras en of jonge boompjes ter nauwer nood ter grootte tot een dikte van een vinger).

Vooral op vakantieparken waar je denkt een huisje gehuurd te hebben rondom in het groen (afgaand op park-plattegrond van verhuurder) kom je van een koude kermis thuis als je op een kaal terrein met gloednieuw vakantiehuisje terecht komt (met mogelijk ‘first-user’-mankementen) want immers je wilde even ontspannen rondom groen en niet in een omgeving type kale bouw-put status terecht komen…
Ook voor hulpdiensten kan het handig zijn te weten of zij hun voertuigen op ‘urban pioneer’-grond (vaak los inzakkende grond) zetten of op inmiddels goed ingeklonken grond met of zonder begroeiing…
Graag wat meningen en/of opmerkingen en/of uitbreidingen rondom aangedragen nieuw type landuse voorstel.

Wat is het verschil met landuse=construction?

Ik snap niet direct wat je zou willen taggen maar kan dat niet via subtags bij landuse=construction?.

Net zoals bij zwembaden zou ik graag een wat verder uitgewerkt voorstel zien, dat discussieert makkelijker.

Hulpdiensten vertrouwen wat dit betreft niet op OSM, daar hebben zij een eigen systeem voor, en verder geldt altijd dat zij ter plekke bekijken wat er al of niet kan.

landuse=greenfield?

Dit is voor constructie. Dillen wil een landuse voor na de constructie, maar voor het landschap ingericht is (als ik het goed begrijp).

1 Like

Dillen wil een landuse voor als het wel net aangelegd is maar nog niet goed door ontwikkeld (in zijn woorden). Maar ja wat is dat: gras 1 cm hoog en nog nooit gemaaid, gegroeid en en al 5 keer gemaaid dan is het wel door ontwikkeld?, boompjes vinger dik, groeien tot polsdikte, dan wel doorontwikkeld?. Allemaal vastleggen in tags,subtags en wie gaat elke week grashoogte of boomdiameter meten?? Zullen we hier maar helemaal niet aan beginnen lijkt me. (ik moest gisteren toen ik het las toch even checken of het wel 31 mei was en niet 1 …..)

1 Like

Op zich is het heel relevante informatie wat de actuele status van een parkterrein is. De een maakt het niet uit dat er geen gras in de speeltuin ligt, de ander wel.

Echter hoort m.i. deze informatie in OSM niet thuis, omdat de situatie binnen de kortste keren (< 6 maand) alweer gewijzigd is. Kortlopende wijzigingen verwerken we nu eenmaal niet in OSM. Daar hebben we de capaciteit niet voor en het past niet in de update frequentie van de kaartmakers. Tegen de tijd dat mijn Organic maps b.v. aangeeft dat het groen op een park van construction naar “urban pioneer” gewijzigd is, is de situatie alweer achterhaald.

1 Like

Jij hebt de hele tekst begrepen inderdaad.

Geen gras in de speeltuin ?
Het hele nieuwe gedeelte van een vakantiepark is gewoon nog 1 zandbak…
Dit duurt minimaal 1 jaar voordat dat een beetje líjkt op een vakantiepark en zou daardoor goed mapbaar kunnen zijn in OSM (immers ground-truth) …
Vergelijkbaar kwa tijdsduur van construction fase naar eerste bebouwingsfase wat wel gemapt wordt…

De huisjes op zo’n vakantiepark worden wel voor het volle pond verhuurt.
Dan is het wel zo fijn vóóraf te zien waar je terechtkomt zodat het dán je eigen keus is om díé situatie te accepteren of niet ipv op lokatie ‘verrast te worden met een ‘take it or leave it’ zandbak-situatie…

Ik snap het wel, maar ik zou nieuwbouw als het pas net af is, altijd taggen met het groen/boompjes zoals het bedoeld is. Ook al ziet het er dan nog niet helemaal zo uit. (Ik wil bij voorkeur iets taggen dat nog even zo staat, en het niet weer na een jaar moeten updaten.)

Als iets overduidelijk nog een bouwplaats is dan uiteraard construction.

Doel is juist de ground truth weer te geven zodat de misleiding vóóraf door een vakantiepark duidelijk wordt.

Ter illustratie:

Weergave door vakantiepark

Werkelijke ground truth situatie

Je zal maar huisje 74 aangewezen krijgen door vakantiepark verhuurder… en ja dit huisje staat echt in de verhuur voor dit park…

En juist als het park verder nog door ontwikkeld wordt kwa nieuwe huisjes zal je toch vaak het park moeten controleren op updates, dan maar meteen ground truth updaten toch ?

natural=sand, en dan bij elk bezoek de aangegroeide delen bijwerken. Of drie jaar niet naar omkijken en dan alles in een keer bijwerken.

2 Likes

Is een mooie cosmetische oplossing maar dekt niet de definitie ‘urban pioneer’:
nieuw begaanbare infrastructuur naar een bepaalde operationele adres/plek maar kwa landscaping nog totaal niet goed door ontwikkeld.
Waarbij je op de operationele plek/adres verhoogde kans heb op first-user en/of groep-infrastructuur mankementen tegen kan komen.

Goed, “na de constructie, maar voor het landschap ingericht is”.

Hoe lang duurt deze fase?

[quote=“emvee, post:15, topic:144222”]Goed, “na de constructie, maar voor het landschap ingericht is”.
Hoe lang duurt deze fase?[/quote]

Het antwoord is op het vakantiepark te vinden, minimaal 1 jaar want de eerste bouwfase van het vakantie park is gestart begin 2025.
Wat net af en door mij uit de construction status gehaald is zijn huisjes uit bouwfase 2.
Deze zouden als landuse ‘urban pioneer’ zou bestaan in aanmerking komen i.p.v. volledig operationeel.

Ter illustratie huisje 69:
‘urban pioneer’ & ‘uitgerijpte’ status
Verschil tussen de fasen is duidelijk op satellietfoto zichtbaar.

En (nog niet eens over gehad) ongetwijfeld op het park hoorbaar want het vakantiepark heeft bouwfase 3 (zonder lokatie weergave, dus kan er momenteel niets mee) al aangekondigd.

Het is volgens jou vooral zand, dus natural=sand is ground truth.

Dat de parkplattegrond de zaken mooier voorstelt dan ze zijn hoeven wij niet op te lossen.

Wat is nu de landuse van het hele vakantiepark?

Gebaseerd op en ondersteund door een satellietfoto inderdaad.
En de verdere verstrekte info kenmerkend voor ‘urban pioneer’ ?

Maar wellicht wel interessante info voor hulpdiensten.

Bedankt voor de foto’s, dat maakt het duidelijker.

Als ik het goed zie is wat het verschil maakt tijd, geef gras, struiken, bomen wat tijd en het ziet er allemaal wat voller uit. Z’n fase kan er ook zijn bij bijvoorbeeld het herinrichten van een parkje.

Het doet me denken aan een nieuwe bos, grond geruimd, stekken geplant en dan wachten. Is het tijdens dat wachten niet een bos?

Dus wat mij betreft is het na landuse=construction gewoon landuse=residential of tourism=chalet. Als je dan een start_date toe voegt kan je berekenen hoe uitgerijpt het is.

Voordeel: je hoeft niet later de landuse te wijzigen en “uitgerijpt” is niet een vast punt maar een schaal en dat valt prima onder start_date.

Je gedachtegang zo min mogelijk aan te willen passen deel ik met je wanneer ground truth mapping in balans is met de werkelijkheid.

Voor een bos zeker een prima oplossing, voor een in ontwikkeling zijnd vakantiepark wat adverteert met: “rustige bosrijke omgeving” waarbij vakantiehuisjes nog volop in opbouw zijn in de directe omgeving kenmerkt zich dáárin het verschil tussen een rijper wordend bos en een rijper wordend vakantiepark.
Al helemaal als je als vakantiehuisje huurder de volle mep moet betalen voor je net operationeel zijnde vakantiehuisje met het idee in een “rustige bosrijke omgeving” terecht te komen te zijn “genietend” van een rustige welverdiende vakantie…

En hoe denk je dat met een aanpassing in OSM te voorkomen?