Bij het samenvoegen van wegen loop ik af en toe tegen een JOSM controle aan. Als er 2 wegen samengevoegd worden en de volgorde in de relatie is niet aansluitend dan piept JOSM. Dat komt omdat er in de relatie bv een node “tussen” de 2 wegen in de relatie zit. Op zich terecht dat het JOSM piept maar is het logisch dat een node (bv rcn_ref) tussen de wegen in de relatie zit ipv als eerste /laatste? Als ik al een node zie in zo’n relatie is het dus meestal als eerste of laatste. Hier een voorbeeld van zo’n relatie waar ik een andere volgorde zou verwachten.
Als het om knooppuntrelaties gaat, horen de knopen aan het begin en het eind van de route te staan en niet er tussen in. In jouw voorbeeld kan het zijn, dat iemand met ID is bezig geweest en die weg Oosthuizerweg aan de route heeft toegevoegd en ja, die komen bij ID altijd onderaan.
JOSM piept tegenwoordig zowizo al als er een knoop in de routerelatie zit. En ook als er een van de nieuwere rollen gebruikt is.
Het betreft hier een rcn route met knooppunten erin, die zijn redelijk zeldzaam. In rcn routes hebben knooppunten in de route niet heel veel zin, maar ze kunnen wel problemen veroorzaken. Zelf verwijder ik ze uit rcn routes en dat heb ik hier ook gedaan.
Het grootste nut - naar mijn idee - van knooppunten in de route, is als je afgeleide routes wilt maken op basis van de knooppuntroutes. Je kunt dan gemakkelijk naar het begin- en het einde van de route “springen”. Daarom zet ik zelf tegenwoordig knooppunten in de rwn routes van keuzepuntnetwerken.
Ik heb bij deze specifieke route de knooppunten verwijderd en de Oosthuizerweg doorverbonden.
Dat kan omdat het relatief korte routes zijn, dan hoef je ze zelden te sorteren en zo. Zodra je sorteert ben je de posities van de knooppunten in de wegenlijst kwijt.
Ok bedankt. Ik wilde net al vragen hoe dat zat want ik zag veel van die relaties zonder knooppunten. Nu weet ik dat ik ze in de rcn kan verwijderen.