Hoe tag je, volg de markering. Verboden er …
links … en wat mag je rechts.
De way moet wel als highway gemapt worden, dan kan je met trailblazed=symbol aangeven dat deze way via symbolen gevolgd kan worden (vooral nuttig als het pad zelf niet of niet altijd zichtbaar is).
Niet buiten de paden lopen, dat komt natuurlijk heel vaak voor maar VZIW taggen we dat nooit.
PS dat laatste zou een tag voor het omvattende gebied zijn, denk ik. Ik kan zo gauw geen passende Britse term verzinnen, we zouden het aan onze Britse vrienden kunnen vragen. Google zegt dat “stick to the path” de gangbare uitdrukking is, dus stick_to_path=yes of zo.
Engelse PROW paden gaan vaak over weilanden waar je officieel niet van het “pad” af mag wijken. En het pad is vaak niet duidelijk zichtbaar op de grond, maar je loopt bijvoorbeeld van hek/overstapje/laddertje naar hek/overstap/laddertje, zonder markering.
Inderdaad, op gebiedsniveau is “toegang alleen op wegen en paden” wel zo’n beetje de standaard in ons land, niet alleen op borden met terreinvoorwaarden maar ook in de model-APV voor fietsen en paarden in natuurgebieden.
Voor wandelen ken ik zo snel drie gebieden waar de terreinvoorwaarden struinen buiten de paden toestaan voor wandelen: de Amsterdamse WaterleidingDuinen, de Coepelduinen en het Bentwoud. Er zullen er meer zijn, maar het zal een heel beperkt aandeel van de gebieden blijven.
Dacht dat ik het mogen struinen op gebiedsniveau weleens had getagd met **=roam (maar niet had gedocumenteerd
), maar dat is nu niet te vinden.
Misschien vergis ik me, of misschien heeft iemand dat weggeknikkerd, OSM..
Het moet altijd wel kenbaar gemaakt worden, anders mag je gewoon struinen waar het kan, en ik denk dat dat wereldwijd geldt. APV’s zijn lastig, want die gelden per gemeente (die dan ook nog ‘s specifieke gebieden kan aanwijzen waar het voor geldt, en uitzonderingen maken), en niemand weet wat daar precies instaat.*
Het enige wat ik hier in Zuidplas heb nagekeken is dat er een regel is over parkeren op openbaar groen, niet zijnde een wegberm. Of een stuk gras een wegberm is of niet, dat beoordeelt de handhaver…