Voetpaden of pad op de Vughtse Hei? (footway vs. path)

Soms is access=no foot=permissive (en verder geen tags m.b.t. toegang) niet genoeg om fietsers te weren. Maar het feit dat men de borden niet (goed) leest, is m.i. geen reden voor ons om dat niet te doen.
Zeker als men het duidelijk gemaakt heeft op de borden bij de ingangen.

In dit geval dus, als het duidelijk is welke wandelroutes gemarkeerd zijn, bicycle=no erop zetten, toch? En de andere paden laten voor wat ze zijn.

Ik merk dat er weleens kleine verbodsbordjes op stickerformaat erbij wordt geplakt. Kennelijk is het nodig om het nog duidelijker te maken dat men er niet mag fietsen.
Die gevallen heb ik weleens extra getagd als bicycle=no (ik weet dat dat niet nodig is als je al access=no, foot=yes en verder niets tagt, maar als het IRL nodig is, ook in OSM dan, redeneer ik).

Ik ben het eens dat als er niets geregeld is, we paden of weggetjes niet afsluiten door ze verkeerd te taggen (met ‘verkeerd’ bedoel ik: als ik er langs ben gekomen op de fiets, dan maar als highway=cycleway taggen i.p.v. highway=pad).

Volgens mij heeft ligfietser ook een keer gezegd dat een surface=* tag is van belang voor het navigeren in OFM. Ik probeer er aan te denken om die ook in te voeren op paden en tracks.

Niet alleen voor de OFM, dat is voor alle navigatietools wel fijn om te weten of iets verhard of onverhard is.
Dan kan je tenminste onderscheid maken tussen een highway=path in het bos en een highway=path in de stad, twee wegen die op OSM precies dezelfde tags hebben maar totaal verschillend zijn. Met een surface tag erbij wordt dat verschil tenminste zichtbaar.