For en måneds tid siden deltog jeg i Geoforums Virtuelle Nytårskur. Her gentog jeg mit oplæg fra Kortdage 2025 om arbejdet på at få registreret i OpenStreetMap, hvad vejnavne er opkaldt efter, og nu har jeg fået smidt optagelsen online:
I løbet af de seneste 2-3 år har vi fået registreret, hvad ca. 50.000 veje og andre steder i Danmark er opkaldt efter. Og fordi vi ikke blot registrerer, at “H.C. Andersens Boulevard er opkaldt efter H.C. Andersen”, men vi registrerer Wikidata-emnet for H.C. Andersen under nøglen name:etymology:wikidata, så har vi pludselig adgang til mange øvrige strukturerede oplysninger som fx køn, profession, fødested, m.m.
Hvis du er interesseret i, hvad man kan lave af sjove databaseopslag, når man kombinerer store datasæt, og vil høre mere om al research-arbejdet, så tjek videoen.
Det er altid mærkeligt at holde oplæg over Zoom, Teams, etc., så der er en del “øh” og en lille smule slide-bøvl i starten. Jeg kan godt mærke, jeg foretrækker et “levende” publikum.
Og min egen fremstilling af data, hvor du kan lave opslag på stednavne eller emner, ligger som altid på navne.findvej.dk.