Verzoek terugdraaien changeset

https://www.openstreetmap.org/changeset/98913547#map=16/51.9937/4.4650&layers=N
Ik ben in een virtuele val gestapt en het blijkt dat in Potlatch 3 de luchtfoto’s “PDOK 25cm latest” helemaal niet “latest” zijn! Na controle op het satelliet dataportaal kwam ik daar achter, maar toen was het kwaad al geschied.
De gps-track die ik had, volgt gewoon de rotonde en dat leek ook op PDOK 25cm latest correct te zijn. Kennelijk is de virtuele achtergrondkaart verouderd.
Kortom, zou iemand zo vriendelijk willen zijn om bovenstaande changeset terug te draaien? Alvast dank daarvoor. Mea culpa…

PS. Weet iemand de juiste link naar de echt recente “PDOK 25cm latest” beelden in het goede formaat voor Potlatch (3)?

Changeset teruggedraaid

Op je PS kan in geen antwoord geven…JOSM :smiley:

Martin, dank voor je hulp!

Wat betreft JOSM. Daar ben ik wel voorzichtig mee aan het spelen om te proberen eraan te wennen :slight_smile:
Ik heb net gekeken, maar ook in JOSM zie ik op de betreffende rotonde het fietspad direct rondom de rotonde liggen als ik PDOK 25cm latest als “Imagery” kies. Kan ik dan ergens zien hoe recent deze beelden zijn?
Ik start JOSM rechtstreeks via de .jar file. Moet ik dan bij “Imagery” nog wat anders instellen om de meest recente PDOK luchtfoto te zien, of andere meer recente imagery? Ik kan ook “Triplesat test” kiezen, maar dat geeft een foutmelding dat op het huidige zoomlevel geen tiles beschikbaar zijn (geprobeerd bij een heleboel zoom levels). Kortom, het ‘wennen’ is nog lang niet klaar :wink:

De meest recente luchtfoto is “Superview September 2020”.

Als ik het goed gezien heb is “PDOK latest” de foto van 2019. Die is in februari 2020 (correctie, stond 2019) geplaatst.

2019 - dat verklaart dus de valkuil waarin ik liep. Als ik acheraf de satellietbeelden bekijk (www.satellietdataportaal.nl), dan is de betreffende rotonde tussen juli en september 2019 gewijzigd in een ‘super’ rotonde en daarbij zijn ook de fietsoversteken verder van de rotonde gelegd.

Hoe krijg ik die “Superview September 2020” erbij in JOSM? Staat nu niet in de lijst bij “Imagery”. Dat was dus eigenlijk mijn vraag.

**Edit: **Heb het al gevonden: download de .jos file van Allroads. Zie: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=64644

In JOSM zie je standaard de recentste 25cm-beelden. De Superview September 2020 is 50cm (grover dus), en daarmee soms wel nuttig, maar niet zo geschikt als standaardlaag.

Ik weet eigenlijk niet wanneer/of we de 25cm-beelden van september 2020 krijgen. Meestal is dat ergens rondom deze tijd van het jaar. De oblique-beelden die je via Slagboom en Peeters kan inzien als je daarvoor aangemeld bent bieden voor dat stukje Nederland ook geen soelaas helaas. Ik kom tot vlak tegen de rotonde aan op 2014, en daarboven niks.

De meest recente beelden vind je in www.satellietdataportaal.nl
Dan klik je links op het kleine zwarte blokje en trekt een vlak open over het gebied. Onderin krijg je verticale strepen met de data,
Sommige foto’s zijn van januari 2021.
Voordeel is ook dat je verder kunt inzoomen dan als je alleen die supervieuw sept 2020 gebruik als achtergrond in JOSM.
Je kunt dan in ieder geval checken wat er na sept 2020 weer is veranderd.
Zijn er wolken dan ga je weer een week terug.