Verzoek changesets terugdraaien

Dit weekend ben ik bezig geweest om het samenvoegen van wegen een stap verder te automatiseren. Ik had hierover al een post klaar staan voor het forum omdat de tests die ik deed erg goed leken te werken. Helaas kwam ik net tot de conclusie dat er wellicht e.e.a. fout is gegaan maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen. Er zal niet heel veel fout zijn gegaan maar toch. Om die reden lijkt het me beter de changesets terug te draaien i.p.v. er wellicht over lange tijd achter te komen dat het fout is gegaan. Ik heb helaas geen ervaring met terugdraaien dus hoop ik dat iemand dat voor mij kan doen.

Mijn dank alvast en excuses voor het ongemak.

NB ik heb mijn testplan inmiddels aangepast waardoor dit soort fouten niet meer voor gaan komen.

Changesets:
173476692
173458886
173448056
173447027
173434629
173434527
173423784
173423413
173422947
173420117

Als je JOSM gebruikt, voeg de reverter plugin toe, restart JOSM, kopieer de CS ID in de adres bar, plak die in revert en go. Doe dit in de omgekeerde volgorde, van nieuwste naar oudste. Hoe sneller je het doet hoe minder kans op conflicten.

De opties spreken voor zich. Gebruik de ‘ revert selection only’ als het een enkel, paar objecten zijn die correctie behoeven.

Heb gezien dat je meerdere CS’s in eens kan doen maar dat is me een brug te ver.

PS: Daar je met offline data werkt,probeer, validate en gebruik de undo toets( of CTrl+Z), als het conflicten geeft..

1 Like

Persoonlijk gebruik zelf meestal https://revert.monicz.dev/

Je kunt daar gewoon de lijst met changesets in plakken (wel even komma’s toevoegen) en een changeset description en comment toevoegen.

Omdat dit gaat over best wel veel ways, verspreid over het land is het mogelijk dat er ways zijn die door iemand anders zijn aangeraakt ondertussen. In dat geval zal de tool dit melden in zijn log. Deze kun je dan het beste zelf nog even controleren.

1 Like

Beiden dank voor de snelle reactie. Ik zal t.z.t. zeker deze tools eens bekijken en proberen maar hoop toch dat een ervaren persoon deze changesets nu kan terugdraaien. Ik heb de tip van @ SekeRob al opgevolgd en bij de eerste changeset zie ik al een melding waarvan ik me afvraag wat ik er precies mee moet doen. De nummers van de changesets staan in de volgorde van meest recents tot ouds ( maar dat is zo te zien ook aan de nummers wel te zien)

Ik heb momenteel wat problemen met changeset 173434629, volgends mij raakt die zoveel gigantische netwerk relations aan dat de tools er problemen mee hebben. Alle andere changesets heb ik al teruggedraaid

1 Like

Bedankt Taya.Super dat dat is gelukt. Het probleem van mijn test was dat ik wegen in een relatie had willen vermijden maar daar is het dus mis gegaan. Heb je nog tips hoe ik dit kan oplossen?

Of is er een manier om te checken dat het nu wel goed staat?

Volgends mij heb ik hem nu goed teruggedraaid, maar wat extra ogen zouden fijn zijn. Changeset: 173527410 | OpenStreetMap

Om ervoor te zorgen dat je geen relaties aan past bedoel je? In JOSM kijken hoeveel relaties je momenteel hebt gedownload. Ook goed controleren in de upload window hoeveel relaties je aanpast.

1 Like

Ik heb in Eindhoven rwn route 02-99 hersteld, daar zat een gat in. Changeset: 173528938 | OpenStreetMap

2 Likes

Bedankt weer Taya. Echt super.

Wat ik probeerde was voort te borduren op een sql script dat al jaren draait en identificeert welke highway-paren obv tags en relaties samengevoegd zouden kunnen worden. Daarvan wordt dagelijks een kaart bijgewerkt (even geduld met renderen) . Tot op heden zijn er zo’n 400.000 wegen met en zonder relaties samengevoegd maar dat is nog steeds veel handwerk. Ik probeerde daar een slag. Over het hoe en wat kom ik nog terug als ik wat positiever ben over het resultaat. Ik had in dat experiment moeten weten dat wegen die in een relatie zitten had moeten uitsluiten wegens complexiteit. In mijn selectie van de weg-paren had ik dat eenvoudig kunnen doen maar daar is het misgegaan (Mea Culpa). Ik heb weer wat huiswerk voordat ik hier mee verder kan.

Hoe gaat jouw script om met rotondes? Bij het wijzigen van bus routes moet ik regelmatig stukjes rotonde opknippen die mogelijk door jouw script juist zijn samengevoegd. Voor simpele rotondes die een rondje vormen werkt het prima (In ieder geval in Josm) als de hele rotonde uit 1 gesloten Way bestaan. Bij turbo rotondes lijkt het mij wenselijk om ze niet op te knippen. Of houd je daar al rekening mee?
Ook op busstations moet ik regelmatig wegen opknippen om de busroute naar het juiste perron te kunnen leiden.

Lang geleden had Leo Slager me hier al op attent gemaakt en toen heb ik het script zo aangepast dat wegen die samengevoegd zouden worden tot een rondje worden uitgesloten. Dus mocht je zien dat het fout gaat laat dat dan vooral even weten.

heb behoorlijk veel wegen samengevoegd aan de hand van jouw tool, kan me niet herinneren dat de suggestie op je qgis kaart om wegen samen te voegen ooit onjuist was. Ook als er relaties in het spel zijn klopte het altijd, ik kijk daar altijd even naar.
Zie bv bij rotondes meestal 2 kleine stukjes van de cirkel die nog samen kunnen, ben nooit gestuit op een suggestie om een hele rotonde samen te voegen.

1 Like

In OSM inspector zijn er geen meldingen van gebroken Public Transport Routes geweest.
Voor dat aspect werkt het script dus op de juiste wijze.

1 Like

Fijn dat je dat even meldt Leo. Daar maakte ik me nog de meeste zorgen om :+1:

\

Veronderstel dat je script simpelweg naar junction=roundabout en circular tags kijkt, ipv moeilijk naar rondende wegen.

Nee. Het script checkt of het begin en eindpunt van een weg samengevoegd zou worden met een andere weg en ook daar aan het begin en eindpunt wordt geknoopt. In dat geval wordt het paar uitgesloten van verdere selectie.

Toch te vroeg gejuichd.
In Groningen en Zwolle zijn nog al wat routes beschadigd.
Opvallend is dat de routes op 18 okt zijn gewijzigd.
Kennelijk op de juiste wijze, want er waren de 18e geen foutmeldingen.
Na een tweede wijziging op 19 okt zijn de routes wel beschadigd.
Omdat er ways uit de route zijn verdwenen zal dat toch het gevolg zijn van het weer opknippen van ways. Als de routerelatie niet geladen is dan verdwijnt 1 van de 2 nieuwe ways uit de relatie.

JOSM zou daarvoor moeten waarschuwen zodat je de routes alsnog kunt laden vóór het uploaden naar de server.

1 Like

Ook op het busstation in Uithoorn het zelfde effect:
OSM Inspector | Geofabrik Tools

1 Like

En nog een:
OSM Inspector | Geofabrik Tools

1 Like

Wat vervelend dit Leo.Ik had nog de hoop dat er geen issues zouden zijn. Ik wil uiteraard helpen de issues op te lossen maar ben niet bekend met OSM Inspector. Taya heeft op mijn verzoek het lijstje met changesets terug gedraaid maar ik was changeset 173476218 vergeten . In overleg met haar hebben we besloten die nog maar niet terug te laten draaien omdat dit ook weer issues zou kunnen opleveren Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben en is daar nog iets mee te doen?