Verwijderen bushalte

Ik heb (tot dusver) weinig kennis van openbaar vervoer relaties, en vermijd liever een handeling die later teruggedraaid moet worden.

In mijn buurt zijn twee bushaltes opgeheven, die door meerdere lijnen ‘aangedaan’ werden. Wanneer ik de node wil wissen, krijg ik (terecht) de opmerking dat relaties worden beïnvloed.
Vraag: moet ik zelf eerst de relaties bijwerken (eerst halte in de relaties wissen), of zorgt het wissen van de halte zelf direct voor het correct bijwerken van de bijbehorende relaties?

Als je met JOSM werkt, geeft JOSM bij verwijderen van weg of node aan, dat deze deel uitmaakt van één of meerdere relaties. Als je dan OK klikt, dan wordt de weg of node daadwerkelijk uit de relatie(s) verwijderd.
Bij een bushalte (node) hoef je dan verder niets meer te doen. Die wordt in de routerelatie opgenomen, maar het verwijderen veroorzaakt verder geen gaten of andere problemen.
Bij een weg heb je een gat gecreëerd, dat weer hersteld moet worden.

Het kan zijn dat er ook een stoppositie in de weg zelf is opgenomen. Dan moet je die gegevens van de node wissen.
Tegenwoordig worden haltes soms dubbel opgenomen, met een losse POI en een node in de weg

Dank, Dick. Duidelijk.