verwarrend

Ik Probeer al een tijdje te mappen in de omgeving van een klein stadje “WLEN” in Polen. Ik gebruik als editor “MERKAARTER”. en GPS tracks met garmin 60Cx. Had ik niet wat summiere hints gekregen van iemand met al wat met openstreetmap ervaring, ik was er, aan de hand van wat te lezen staat in de handleiding in wiki, zelf nooit uitgeraakt. Veel, maar verschrikkelijk verwarrende uitleg. Er moet eens iemand een logisch stappenplan neerschrijven voor dummy’s van goede wil zoals ik. Ik neem aan dat er dan vel meer mensen zouden mappen maar die het, zoals het nu is, bij gebrek aan duidelijke richtlijnen snel opgeven of er niet aan beginnen.
Tot hiertoe weet ik het volgende.
Mijn tracks van de Garmin middels mapsource op de computer wegschrijven in GPX formaat. Gpx file inladen in “Merkaarter”. Daar in het file menu “download from web” aanklikken om de ,door iemand anders eerdere gemapte roads, van de regio zichtbaar te maken. In de menu “create” road aanklikken en over de getrackte GPS data beginnen digitaliseren. beeindigen met esc. en de getrokken lijn aanklikken, Zij kleurt baluw en men kan dan benoemen in een zijmenu. Als einde in de menu File “upload to web” klikken en…dan weet ik niet meer wat te doen. Moet ik daarna nog een handeling verrichten om mijn werk te laten renderen of zorgt “merkaartor” dan verder dat dat gebeurt?
Ik heb al wel verschillende wereldkaarten kunnen oproepen waar delen van mijn werk zichtbaar zijn, maar al naargelang het Mapnik, of Osmarender of de Tilemap is, daar steeds verschillende stadia, of helemaal geen wegen op komen.
Wie kan mij, beginner sukkelaar, in simpele en heldere taal de stappen vervolledigen die ik moet doen, na de fase “merkaarter”

Ik neem aan dat je de beginners handleiding gevonden hebt? Is deze ook te verwarrend?

Ik ken Merkaator niet maar wat je hier beschrijft lijkt te kloppen en is bovendien in princiepe het enige wat je moet doen. Zodra de data op de centrale servers van OSM staat is het wachten totdat jou data gerenderd wordt door de verschillende renderers. Afhankelijk van de renderer kan dit van een paar minuten tot een week duren. Jou wijzigingen zie je het snelst wanneer je gebruik maakt van de Osmarender layer op www.informationfreeway.org. Zoom hierbij in tot niveau 12, wijs met de muispointer op het gebied dat je gerenderd wilt hebben en dan: Ctrl-left-click. Hierna duurt het een aantal minuten tot ongeveer een uur totdat je wijzingen zichtbaar zijn.

Dank Lambertus voor de link. Gezoomd tot level 12 en inderdaad kan ik rode vierkanten plaatsen waar ik wil renderen. Echter weer een beetje in de war met de info die jij mij geeft, namelijk Ctl-left-click, en wat op de map als commando is aangegeven. Daar staat op “r” drukken.
Ik heb beide gedaan en wacht nu reeds langer dan je aangeeft en ik zag tot heden geen resultaat. Wat doe ik nog verkeerd. Sorry voor mijn lange leercurve an bedank op voorhand voor je geduldig antwoord.

Als je CTRL links-muis-klik doet krijg je een popup die je vertelt dat je een render actie aangevraagd hebt. ‘r’ doet hetzelfde maar dan zonder popup. Als je daarna nog een keer een render actie aanvraagt op hetzelfde gebied krijg je linksboven de status van de aanvraag te zien (Ok = nieuwe aanvraag. Of welke prioriteit deze heeft, 1=hoog, 3=laag). Nu is het toch echt gewoon wachten totdat de render actie klaar is, maar het wil wel eens dat nog een keer renderen helpt (doordat het renderen soms mislukt).

De prioriteit hangt af van de bron van de aanvraag. Vanuit een browser → 1, wanneer data gewijzigd is dan na 5 minuten automatisch → 3.

Doe ook eens een ‘refresh’ van je browser, door deze opnieuw te starten of de cache leeg te gooien.

Dank Lambertus dank. Alles schijnt goed te gaan nu.
Heb weer volle moed gekregen en vandaag enkele ettelijke kilometers getrackt. Langzaam vult rondam mij de witte vlek op de map zich met lijnen vlakken en kleuren.

Graag gedaan, succes met mappen.

Als ik in merkaartor op download klik en kies voor “current view” krijg ik een melding
"unexpected http status code (403) Server Message is “Forbidden”

Heb ik iets verkeerd ingesteld (niet dat ik iets veranderd heb) of werkt er ergens iets niet?
In het menu “tools” bij “data” staat gewoon mijn Openstreetmap.org naam en wachtrwoord

Vorige week kon ik wel downloaden…alleen niet uploaden :frowning:

Hij doet het weer, was toch een instelling