Vervelende notes

Mijn beoordeling van de lijst met voorbeelden van Math:

1. Als het een bebord voetpad is dan wel. Als het een zeer lokaal pad is zoals in een wijk dan niet.

2. Het punt is dat veel mappers zich niet met winkels (willen) bezighouden. Degenen die dat wel doen zullen het ontbreken van meerdere winkels alsnog zelf kunnen constateren.

3. Ik zou proberen meer informatie te vinden en als het winkelcentrum een naam heeft kun je die info toevoegen. Op die manier kunnen anderen net zo goed zien dat daar winkels moeten zitten die ze eventueel kunnen toevoegen.

4. Bedrijven hebben net als winkels voor weinig mappers prioriteit. Ze worden vaak ook niet op de kaart weergegeven. Als jij het wel belangrijk genoeg vindt dan is het aan jou om er extra moeite voor te doen. Op internet kun je vaak ook de info vinden die nodig is en vooral als die info duidelijk niet verouderd is zie ik er meestal geen bezwaar tegen die te gebruiken.

5. Je hebt het vaker over ‘huizen waar geen weg naar toe loopt’, alsof daar mogelijk een belangrijkste aansluiting mist. Meestal gaat het, zoals in dit voorbeeld, gewoon over een huizenrij die weliswaar haaks maar vlakbij een straat is. Huizen parallel aan een straat zijn ook niet letterlijk verbonden met een straat maar iedereen snapt dat er waarschijnlijk paden tussen voordeur en straat zullen lopen, direct aansluitend op de straat danwel op het trottoir.
    In het voorbeeld zou je zelf prima moeten kunnen inschatten dat de verbinding tussen de huizenrij geen straat is maar een pad moet zijn. En zulke paden zijn details die je zelf intekent of niet maar geen melding van gaat maken als zijnde ‘missend.’

6 en 7. Zie punt 1 en 5.

Waar zijn de notes dan wel voor bedoeld? Wat mij betreft vooral de hoofdzaken / zaken die algemeen belangrijk worden gevonden, zoals de grotere infrastructuur: wegen, vaarwegen, spoorwegen, fietspaden, beborde voetpaden. Het kan gaan om het ontbreken van een element, fouten om te herstellen, reconstructies om door te voeren, en eventueel toevoegingen/aanpassingen die voor de nabije toekomst zijn aangekondigd.
Het kan ook gaan om voorzieningen of grootschalige verandering in of aanleg van een natuurgebied.

Als iets niet gemapt is kun je eens stilstaan bij de overkoepelende hoofdreden: er is nog geen mapper geweest die het belangrijk genoeg vond. En dat bedoel ik in relatie tot keuzes en tijdsbesteding van mappers.
Het kan zijn dat:

• in die regio geen of nauwelijks actieve mappers zijn
  • voor dat type element nauwelijks belangstelling bestaat

Het betekent niet dat andere mappers vinden dat het ontbrekende helemaal geen waarde heeft of niet gemapt zou moeten worden. Het kan best zijn dat iemand het wel heeft opgemerkt en zelfs op een werklijstje heeft gezet.
Ik heb allerlei ideeën over wat ik in OSM zou kunnen doen en daar komt telkens iets nieuws bij en vaak tussendoor.

Een note is bedoeld om aandacht te trekken, het impliceert een bepaalde prioriteit.
Als blijkt dat andere mappers er geen prioriteit aan toe kennen en zulke zelfde soort notes blijven komen, dan zit daarin een boodschap aan de plaatser van die notes: jouw prioriteit is niet onze prioriteit. Anders gezegd: doe het zelf of laat het rusten.