Verschillende gebouwen onder één naam

Beste IIVQ,
Je hebt gelijk, de weg kan beter unclassified zijn. Het is een beetje zo’n weggetje van slecht asfalt naar een gehuchtje verderop door het boerenland, al ligt het wel in de bebouwde kom. Ik deze en ook de andere wegen (Hogeboomseweg) aanpassen.
Op de BAG node’s van de adressen langs deze weg (http://www.openstreetmap.org/way/7462605) staat dat de straat Maaldrift heet, dat klopt ook. In dit geval klopt Google Maps niet. Ik zal de naam toevoegen.
Op Google Maps zie ik vanaf de westelijke kant van het Ammonslaantje een ‘verboden voor auto’s bord’ (één richtingsverkeer vanaf de andere kant) met daaronder een ‘uitgezonderd voor landbouwvoertuigen bord’. Deze Street Viewbeelden komen uit 2010, ik weet niet zeker of de situatie nog steeds zo is. Het Ammonslaantje zal ik even in het veld na moeten kijken.

Gisteren viel de regen met bakken uit de lucht, gelukkig vandaag niet. Ik ben op stap gegaan om foto’s te maken en wat GPS-tracks te maken van de nieuwe situatie bij Leiden (Plesmanlaan).
Eerst het Ammonslaantje: De laatste Street View beelden kwamen uit 2010, ik heb dus een foto gemaakt van het kruispunt met de Hogeboomseweg:
Ammonslaantje
Zo te zien was het nog hetzelfde als in 2010. Midden in het Ammonslaantje (geen foto) is een passeerplaats. Een weerszijden van die passierplaats staat een bordje die de richting van de weg aangeeft. De pijlen staan in de richting van de passeerplaats (is op Street View te zien). Op de bovenstaande foto zie je dat er geen auto’s in mogen, maar wel landbouwvoertuigen (tractors). Dat betekent dus dat die passeerplaats uit westelijke richting alleen voor tractors bedoeld is (?). Terwijl er wel over de hele weg auto’s allebei de kanten geparkeerd staan (?). Het is een hele rare situatie, ik heb het gewoon getaged hoe ik het in het veld heb gezien.

Nu deel twee over Havenaer: Ik heb dus ook weer een paar foto’s gemaakt:
Complex vanaf de rotonde
Dit is het complex ‘Havenaer’ vanaf de rotonde met links in beeld, de ingang voor de appartementen.

Ingang appartementen

Dit is de ingang voor de appartementen.

Parkeergarage bord

Bord van de parkeergarage onder ‘Havenaer’.

Ingang parkeergarage

De ingang van de parkeergarage.

Informatiebord parkeergarage

Het informatiebord voor de bij de slagbomen. Het is de parkeergarage van Bronovo Gezondheidscentrum Wassenaar. Geopend op werkdagen van 8:00 - 17:00.

Weggetje

En dan nog het éénrichtingsweggetje vanaf de Havenkade achter Havenaer.

Ik ga alles meteen even mappen. (ik heb trouwens ‘Havenaer’ als een place=neighbourhood op de kaart gezet. Het ziet er goed uit zo.)

edit: linkjes van de foto’s aangepast (23-10-16)

→ “Ik ga alles meteen even mappen. (ik heb trouwens ‘Havenaer’ als een place=neighbourhood op de kaart gezet. Het ziet er goed uit zo.)”

Ik begriijp uit bovenstaande dat Havenaer een gebouw is, niet een buurt. Place=neighbourhood is dan onjuist. Dat het er goed uitziet, hoort voor een mapper geen argument te zijn. Dat is ‘mappen voor de renderer’: een tag gebruiken om, ook al is de tag onjuist, een bepaald effect op een kaart te bereiken.

Er zijn twee rollen in OSM-land: een mapper verzamelt de (juiste) gegevens, en de renderer maakt er een kaart van.

Beste Jan,
Ik begrijp het, het is geen buurt (neighbourhood). Maar weet jij dan een manier om de naam op de kaart te laten verschijnen?

Nee, helaas. Althans, geen gemakkelijke manier - zie beneden.

Als mapper moet je soms accepteren dat die manier er niet is. Ook al wordt iets niet op een kaart weergegeven, dat wil nog niet zeggen dat je als mapper foute gegevens kunt invoeren om dat weergeven wel te bereiken.

Stel je bijv. voor dat iemand een kaart wil maken van de buurten in Nederland, en jij hebt een gebouw als buurt ingevoerd. Dan verschijnt op de kaart van buurten in Nederland jouw ‘buurt’, die in werkelijkheid een gebouw is.

Er is maar één OSM-database, en die ligt ten grondslag aan alle op OSM gebaseerde kaarten.
Als mappers hebben wij de schone taak die database op juiste wijze te vullen, zodat renderers met de juiste gegevens een goede kaart kunnen maken.

Als je een bepaald effect op een bepaalde kaart wilt bereiken (zoals weergave van de naam van een gebouw dat uit meerdere delen bestaat), kun je de maker van de kaart verzoeken hier aandacht aan te besteden. Misschien doet hij dat wel. En misschien niet, want renderers hebben het vast wel druk, of vinden iets anders dan wat jij vindt.
Of je kan je eigen kaart beginnen - maar dat is ook niet makkelijk.

Geen van de foto’s kan ik hier zien in het forum. Dropbox is nogal lastig om foto’s op dit forum te krijgen.
Zelf heb ik nog een heel oud dropbox account met daarin een map “public”, en de foto’s die daarin staan kun je wel simpel publiceren.

De link ziet er dan zo uit:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17226226/OSM/Aaken.png

en die krijg je door op de foto in dropbox met een rechtermuisklik die link op te vragen.

Als je die public map niet hebt, moet het waarschijnlijk anders.

Maar deze link uit jouw code krijg ik op geen enkele manier werkend:

https://photos-5.dropbox.com/t/2/AABywdwvXKTl1-vXDjjsy47kx5tMJS5JPCabdkOQYpCXpg/12/374613550/jpeg/32x32/1/_/1/2/Ammonslaantje.jpg/EPP3sfsCGOyWASAHKAc/SHLzKfwq_5OdzQuoQfM_Aea2nkHDVbMzUoh-IxxxzNI?size=1280x960&size_mode=3

Valt nog wel mee, maar je moet even het truukje kennen.
► Selecteer het bestand. (in de verkenner)
► Druk rechtermuisknop (windows)
► Selecteer “link kopiëren”
De link naar de foto wordt nu in het klembord geplaatst, deze is aan te roepen door CTRL+V (plakken) te kiezen.

De link ziet er nu als volgt uit:

https://www.dropbox.com/s/1gzbeoqaxv4q8b5/2016-10-22_15-59-00.png?dl=0

► Vervang “dl=0” door “raw=1”
► Plak deze nieuwe link tussen de BBCode {img} {/img} Maar dan met de juiste haakjes “[ ]”

https://www.dropbox.com/s/1gzbeoqaxv4q8b5/2016-10-22_15-59-00.png?raw=1

Als Robbie dat ook maar leest dan…

Maar het is belangrijk om te weten dat dropbox dus twee wegen heeft, eentje voor gebruikers met een “public” map, en een methode voor gebruikers zonder die map. Ik weet niet meer wanneer dropbox die methode met die public map heeft afgeschaft, maar als je hem al had - zoals ik - dan bleef hij gewoon bestaan en bruikbaar.
En de link die in beide gevallen wordt geproduceerd is verschillend. Mijn versie heeft:

https://dl.dropboxusercontent.com/

als url.
De andere versie heeft:

https://www.dropbox.com/

als url.

Overigens gebruik ik sinds enige tijd stack als foto-opslag, daar krijg je 1000 Gb (!) gratis opslag. Als je je daar nu opgeeft, krijg je op zeker moment ook een code om het te activeren. Ze laten mondjesmaat gebruikers toe.

Jan,
Ik begrijp het, het is geen buurt. Ik zal de neighbourhood eraf halen. Zou het dan wel met een area=yes mogen? Hendrikklaas zei privé tegen mij dat dat wel een idee zou kunnen zijn.

Tja, ik weet niet… area=yes, wat betekent dat eigenlijk?

En het idee is dan om daar name=Havenaer bij te zetten? Dan noem je toch eigenlijk een gebied ‘Havenaer’, terwijl het gebouwen-complex zo heet? Dat lijkt me dan niet veel beter dan place=neighbourhood. Het blijft ‘mappen voor de renderer’.

Ik zou gewoon accepteren dat er nu geen goede tag is voor een gebouwen-complex met 1 naam. Dus gewoon niks doen. Dat is beter dan wel iets doen, terwijl het fout is.

Edit: op de wiki (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:area) vond ik deze tekst “Important note : a closed way only tagged with area=yes and name=* means nothing in OSM, altough it might be rendered on maps by accident.”

Je kan de gebouwen havenaer in een relation type=cluster. In dat voorbeeld wordt expliciet ook een groep gebouwen onder één naam genoemd. Maar het wordt slechts 35x gebruikt.
Je zou ook de relation site kunnen gebruiken. In de uitleg staat dat dit soort dingen eigenlijk een multipoligon hoort te zijn, maar bij de voorbeelden staat dan wel weer een gebouw in 2 polygons als site-relation.

Ik heb de relatie aangemaakt, we zullen zien wat het wordt. Bedankt.

Marc en Commoodoortje,
Raar, ik kan de foto’s wel gewoon zien in het forum. Misschien omdat ik ingelogd ben bij mijn Dropbox of zoiets? Maar ja… Ik zal ze opnieuw toevoegen.

edit: ik heb de foto linkjes aangepast.

En nu kan ik ze ook zien!