verschil =designated en =yes

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/i1/Artikel5/geldigheidsdatum_11-10-2012
4. Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
3. Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

En daarom kan je geen =no op de weg zetten.

Tenzij er een verbodsbord staat.

Hoeveel fietsen zijn dat Allroads? Als 99% van de fietsers daar niet mogen fietsen mag de rijbaan toch getagd worden met bicycle=no?

Dat kan wel. Je tagged voor het normale vervoersmiddel, niet voor de uitzonderingen. Of wil je alle wegen waar een bord C12 (Gesloten voor alle motorvoertuigen) ook gaan voorzien van emergency=yes, behalve als de doorgang fysiek onmogelijk is? Dat moeten we dan ook met de fietspaden gaan doen. Ik heb namelijk vaak genoeg een motoragent of zo’n gele “ambulance” motor op het fietspad gezien.

OSM heeft ook regeltjes voor uitzonderingen http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Conditional_restrictions
Dus als je perse die rijbanen volgens de letter van de wet wilt gaan taggen, ga je gang. Dat is toch niet meer werkbaar?

OK. Ik ben toch al gewend om een bicycle = no te taggen. Ik moet er alleen nog aan wennen ook een moped=no te taggen

Ja ik snap wat je bedoeld maar het komt niet helemaal uit de lucht vallen. Sommige “highways” geven ook per definitie aan wat voor voertuigen je daar kunt verwachten. Fietsen op een cycleway, auto’s eigenlijk bijna overal behalve de highways bedoeld voor fietsers/wandelaars. Maar ja… waar horen brommerts te rijden? die hebben helaas voor hen geen eigen highway. Ze moeten schipperen tussen fietspaden waar je mag brommen en wegen waar autos rijden en je meestal wel mag brommen maar soms ook niet. Uitaard ga ik geen motorcar=designated taggen op een normale highway=residential (bv). Als we dus geen moped=designated gaan taggen op dit soort wegen dan is de logiica voor brommers dus: Ze mogen op ieder fietspad tenzij moped=no of mofa=no. Ze mogen daarnaast op iedere normale highway waar je brommers zou kunnen verwachten (residential, unclassified etc.) tenzij er een moped=no getagged is. Is dat het dan zo ongeveer? Dan kan een toekomstige openbrommermap dus zijn routering regelen.

Ik ben het met Ligfietser en Cartinus eens. Hoewel ik een velomobiel heb die voldoet aan 4 begrijp ik wel dat ik een uitzondering ben. Als alle velomobilisten in OSM duidelijk willen maken waar ze wel of niet mogen fietsen dan kunnen ze dat alsnog doen door alle wegen waar fietsers niet mogen fietsen en zij wel van een tag te voorzien. (Velomobiel=yes oid). Op fietspaden mogen ze altijd maar hoeven ze niet altijd. Een bicycle=no mag in de letterlijke zin denk ik sowieso wel want deze uitzonderingen zijn helemaal geen bicycles. Ze hebben immers 3 wielen :wink:

Nee, eigenlijk niet. Voor de wet is een verplicht fiets/bromfietspad niet een verplicht fietspad waar ze mogen brommen maar een fietspad en een bromfietspad tegelijk. Omdat dat niet de situatie is overal in de wereld (het is zelfs redelijk uitzonderlijk), hebben we binnen OSM alleen een tag voor fietspaden (Edit: En moeten we dus cycleway altijd extra taggen voor brommers. Het gaat me dan niet alleen om toekomstige navigatoren voor brommerts, maar meer om het juist taggen van een wegvak).

Ik ben zelf moped=yes gaan taggen op wegen (ter verduidelijking van wie waar wel mag rijden en waar niet), maar bedenk nu dat dat niet hoeft. Je mag immers altijd ergens rijden als dat niet is verboden. Ik ga dat niet meer doen.