Verouderde route LF1 en data Landelijk Fietsplatform

Omdat ik binnenkort een groot deel van de LF1 ga fietsen ben ik me wat aan het orienteren op de route. Hierbij valt het me op dat de route in OSM op sommige punten heel erg afwijkt. In Walcheren bijvoorbeeld gaat de echte route langs de kust, in OSM gaat de route dwars door Middelburg (een afwijking van tientallen kilometers). Ik denk dat deze route ooit wel zo gelopen heeft, maar nu in elk geval niet meer (volgens bijv. Google Maps, Fietsersbond en nederlandfietsland.nl). Dit is niet het enige voorbeeld, ook in bijv. Schouwen-Duiveland klopt de route voor geen meter en op andere plekken wordt de route soms plotseling onderbroken.

Ik ben eens gaan zoeken waar de LF data centraal wordt bijgehouden, en zo kwam ik bij Stichting Landelijk Fietsplatform uit (fietsplatform.nl). Zij beschikken over een actuele landelijke database van fietsroutes en knooppunten. Deze data kunnen ze op aanvraag aanleveren. Zie http://www.fietsplatform.nl/netwerkbeheer-en-promotie/landelijke-routedatabank

Je begrijpt het al, mijn vraag is waarom de data in OSM zo sterk verouderd is, en waarom de data van het Fietsplatform niet wordt gebruikt. Heeft dit met rechten/licenties te maken? Als alle beschikbare data niet gebruikt mag worden wil ik wel een GPS trace maken zodra ik op de fiets stap richting Brugge. Maar ik heb geen idee hoeveel werk het is om de route vervolgens te verbeteren (ik vermoed veel, vooral ook omdat ik dit nooit eerder heb gedaan).

Ik denk niet dat het met rechten te maken heeft maar eerder met menskracht om de zaak bij te houden.
Het is idd veel werk om die relaties op de juiste plek te zetten. Je kan overigens de LF1 track gewoon downloaden, zie
http://www.nederlandfietsland.nl/landelijke-fietsroutes/gps-tracks-lf-routes

En op http://cycling.lonvia.de kan je de gpx track van osm downloaden en zo snel de verschillen zien.

Ja de GPX downloads had ik inmiddels ook gevonden. Is er geen tooltje om die GPS traces (semi-)automatisch om te zetten in fietsroutes op OSM? Vooralsnog kan ik deze bestanden niet eens uploaden omdat de timestamp ontbreekt.

Zo’n tool zou mooi zijn maar lijkt me lastig omdat de GPX tracks niet exact samenvallen met de wegen op OSM.
Maar dat het ingeven van routes makkelijker gemaakt moet worden ben ik met je eens want nu is het monnikenwerk.

Er zit niets anders op dan die route echt te fietsen en stukje bij beetje die route te controleren op OSM en in te voeren :sunglasses:

Ik heb net de LF7_Oeverlandroute binnengehaald en geupload, krijg de melding: "failed to import. Here’s the error: Found no good GPX points in the input data. At least 75% of the trackpoints lacked a tag.
Ik heb toen in de gpx-file “</trkpt” vervangen door “2011-07-10T19:14:35Z” en voila de file is nu te uploaden en wordt geaccepteerd door openstreetmap (loaded successfully with 1191 out of a possible 1191 points.). (de timestamp was even willekeurig, komt uit een bestaande opgenomen gpstrack).

Het is niet helemaal de “koninklijke weg” en het echte werk is zelf opnemen met je gps, maar ja voor wat controleerwerk wellicht aanvaardbaar.
Suc6
Gr.
Kees

Bedankt Kees, daar had ik ook al aan gedacht. Maar ik heb nu de kaart op nederlandfietsland.nl erbij gepakt, die toont ook de routes van het Fietsplatform (als overlay in Google Maps). Hiermee heb ik ‘op zicht’ al flink wat verbeteringen kunnen doorvoeren op de LF1.

Ik heb vorige week nog de LF1 van de pont bij Velsen tot ter hoogte van Castricum gedaan, op de bordjes. Dat bleek allemaal al goed in OSM te zitten (en overeen te stemmen met de route op de Fietsersbond).
Het stuk LF1 van Castricum tot het beginpunt van de LF7 (bij Schoorl / knooppunt 47) heb ik ook gecontroleerd, 2 maanden terug of zo. Zit ook goed in OSM.
Dus Noordholland kom je wel redelijk door, denk ik, met de LF1.

Overigens, het stuk LF7 van Amsterdam Centraal naar het noordelijkste punt (waar hij samenkomt met de LF1) zit ook helemaal goed in OSM (paar maanden geleden). En ‘goed’ wil dan zeggen: volgens de bordjes. Ik heb gezien dat op enkele betrekkelijk kleine punten de bordjes afwijken van wat nederlandfietsland.nl (en Fietsersbond) aangeeft. Niet echt spectaculaire afwijkingen of zo, maar toch.

Ik denk dat het stuk in Noord-Holland beter bereden is dan het stuk in Zeeland. Of er zijn daar gewoon minder wijzigingen geweest, kan natuurlijk ook. Overigens heb ik de LF1 vlak vóór waar jij bent opgestapt (pont IJmuiden) gisteren nog aangepast, want dat stuk klopte niet (ik woon in Haarlem en heb daar toevallig laatst nog gefietst). De Fietsersbond en nederlandfietsland.nl versie klopte wel.

Ze zijn bij Halfweg flink aan het bouwen (snelweg A5), en de LF7 is of was tijdelijk omgelegd. Wellicht zit het hem daar in?

Ik denk dat je het nieuwe fietstunneltje bij Halfweg bedoelt, onder de A5 door. Daar loopt niet de LF7, maar de LF20. De LF7-afwijking die ik gezien heb is hier: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.56995&lon=4.69577&zoom=16&layers=C . De bordjes wijzen door de Dusseldorperweg, de Fietsersbondroute snijdt af over de Middenweg. Zoals ik al zei, het is niet een belangrijke afwijking.

Ten noorden van Schoorl ontbreekt nog een stukje LF1, zie ook http://openfietskaart.nl/

Excuses, ik haal inderdaad de LF7 en LF20 door elkaar. Met de LF7 ben ik niet bekend. Ik zie overigens dat de LF20 bij Halfweg nu helemaal weg is in OSM :frowning:

LF7 is zwaar beschadigd door de redactiebot. Ik heb het stuk dat ik zelf gefietst heb (tussen Ouderkerk a/d Amstel en Leerdam) weer hersteld, maar de delen ten noorden en zuiden daarvan kunnen nog wel wat liefde gebruiken.

Dat noordelijke stukje zal ik wel op mijn to-do lijstje zetten. Dat is dicht bij huis, dus daar kom ik vanzelf wel eens langs.

Leuk dat er mensen actief bezig zijn met de LF routes. Na het stuk in Zeeland dacht ik even dat hier weinig aandacht aan werd besteed. Maar dat is kennelijk een lokaal probleem. Ondertussen ben ik nog steeds bezig met het herstel in Zeeland a.d.h. van de nederlandfietsland.nl kaart, maar het is een behoorlijk monnikenwerk inderdaad.

Ik weet niet waar de redactiebot voor dient, maar gebeurt dit vaker? En zo ja kan dat dan niet verholpen worden? Het lijkt mij nogal zonde als zo’n bot hele stukken verwijdert. Als dat met mijn werk in Zeeland ook gaat gebeuren ben ik er snel klaar mee.

gelukkig is die bot maar éénmalig aan het werk geweest.

Kijk ook maar eens hier: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=16029.

Wanneer iemand de licentievoorwaarden niet geaccepteerd heeft, is dat weggehaald. Daarnaast zijn er echter wel wat meer zaken “gecorrigeerd” door de bot.

Zaken die je nu aanpast, zullen niet meer door redactiebot bewerkt worden.

Zo zijn er diverse websites die tijdelijk geen nieuwe kaarten uitbrengen, todat de boel weer redelijk hersteld is (zoals zaken in dit topic), oa http://www.openfietsmap.nl/ , maar las het ook op een duitse site.

groen_duiven

Ik heb een vraag over LF3 Maasroute.
Wanneer ik kijk bij nederlandfietsland.nl, kan ik er dan vanuitgaan dat dit correct is ?

Ik ben ten zuiden van Nijmegen bezig met wat fietspaden, waarbij de fietsroutes nog op de weg staan. Zo ook LF3. Op kruispunt Sionsweg/Biesseltsebaan splitst LF3 zich in twee stukken, waarbij er één naar het noorden gaat (door Nijmegen). De andere gaat rechtsaf en dan door tot aan Beg en Dal om dan naar Beek-Ubbergen gaat en ben daar gestopt hoe het verder gaat…

Dit tweede stuk staat echter niet op nederlandfietsland.nl

Ik wil dit wel verwijderen, maar wil wel heel zeker weten wat hier nu goed of fout is. Dat in een stad/dorp de route soms een straat anders loopt oke, maar vind dit wel erg ver uit de route lopen.

Straks verwijder ik alles ten onrechte, en dat vind ik niet leuk, maar anderen mogelijk ook niet.

Hoe zit het verder met LF3A en LF3B soms zie ik deze bebording wel eens staan, maar op de bovengenoemde website zie ik alleen maar LF3
Of is verschil dat A in de ene richting gaat en B de andere kant uit.

Ik zie reacties gaarne tegemoet, ik laat deze LF3 nu maar even gewooon staan (op de weg).

Donald

Ja, dat mag je zeggen

Zou ik liever maar laten staan, de LF3 route via Berg en Dal is nl. een alternatieve variant van de LF3.
Ik zie 'm wel staan op het routekaartje van nederlandfietsland.nl (en ook op de planner van de Fietsersbond) maar mogelijk is er geen gpx track van?

richting A is Arnhem - Maastricht en B is Maastricht -Arnhem (of andersom?)

Dan laat ik die LF3 maar even op de weg staan, want twijfel dan ook of het A of B is (en op welk zijde van het fietspad de route moet komen.

Ga ik eerst de knooppuntroutes van de weg halen en op fietspad plaatsen.

Donald