Verouderde landuse van landbouwgrond

Hey beste mappers, dit is mijn eerste forum post, dus ik hoop dat ik een beetje redelijk overkom :smiley:

Ik ben sinds kort bezig met de landuse van buitengebied bij te werken. Het valt me op dat het vrijwel allemaal 3dshapes import data is, waar vaak sinds de import geen mensenhanden aan te pas zijn gekomen, en er vaak nog maar weinig van klopt na al die jaren. De 3dshapes import heeft - zoals velen van jullie ongetwijfeld weten - weilanden als landuse=grass, en akkers als landuse=farmland geimporteerd. (Of weilanden als het inmiddels verouderde landuse=farm? Maakt ook niet uit, de situatie van nu is dat weilanden meestal landuse=grass zijn en akkers meestal landuse=farmland)

Echter, als ik de Openstreetmap wiki zo lees krijg ik de indruk dat er geadviseerd wordt om beiden weilanden en akkers als landuse=farmland te taggen. Volgens de wiki doen sommige mappers het specifieker, zij brengen weiland als landuse=meadow in kaart, en gebruiken landuse=farmland uitsluitend voor akkerland. In beide methoden wordt landuse=grass dus niet gebruikt.

Ik denk dat als we weilanden en akkergrond specifiek in kaart brengen, het haast ononderhoudbaar wordt voor ons, zoals nu dus wel blijkt met de 3dshapes weiland/akker data. Het lijkt mij het handigst om zoals de wiki ook voorsteld, en zoals in landen als Duitsland veel meer gebeurd, beiden akkers en weilanden als landuse=farmland in kaart te brengen, en in de meeste gevallen geen nadere classificering.
Op deze manier blijft de data veel langer geldig en raakt het niet verouderd door o.a het roteren van gewassen.
Men zou misschien kunnen zeggen dat weiland/akkergrond verschil nuttig is op kaarten. Ik geloof graag dat het inderdaad erg nuttig kan zijn, maar hoe de situatie nu is in Nederland op OSM, is dat volgens mij ook al niet van toepassing, aangezien de meeste weiland/akkergrond data ondertussen verouderd is.

Natuurlijk is dit een mammoetproject, de landuse in Nederlandse buitengebieden bijwerken om de situatie op de grond weer overal nauwkeurig te representeren, maar ik geloof dat dit door normale organische groei redelijk bereikt kan worden. Het hoeft immers niet snel te gebeuren.

Als we toch perse het onderscheid tussen akker en weiland willen behouden, is er nog een andere optie.
Misschien zouden we de Basisregistratie Gewaspercelen (te bezichtingen op https://www.pdok.nl/viewer/) kunnen gebruiken, maar dat zou wel een enorme rollende import zijn, en ik heb heel erg flinke twijfels of dit wel haalbaar is (gezien dat zelfs de BAG imports atijd achter lopen op de BAG zelf), en of dit uberhaupt verstandig zou zijn voor OSM.

De laatste optie is natuurlijk gewoon niks veranderen. Handmatig de landuse blijven bijwerken zoals we al doen, en onderscheid blijven maken tussen weiland en akker, maar gebaseerd op hoe veel van deze landuse achterloopt op de realiteit denk ik dat dit een onhoudbare situatie is.

Voor mijn eerste post is dit meteen best serieuze materie, ik ben benieuwd wat jullie er over denken :).

Ninjoh Welkom op het forum,

Er is hierover al meer gediscussieerd in het verleden en zoals het nu is is dat de consensus. In Nederland heb je ook specifieke veeteeltgebieden met bijna uitsluitend weidegrond. ik ben er echt op tegen om dat om te zetten naar Farmland.
Neem nu het Groene Hart… Allemaal akkerbouwgronden?

Enige tijd geleden hebben we met vereende krachten de “oude” tag farm omgezet naar Farmland. Wanneer je het nog tegenkomt moet dat echte een verdwaald stukje zijn.
Ik ben het wel met je eens dat het precies bijhouden een hele klus is. Dat doe ik zelfs niet bij mij om de hoek. Soms ligt iets braak, en dan weer bieten of spruitjes. Maar meestal blijven de graslanden gewoon gras.

Ook over een nieuwe import hebben we het al eens gehad, maar dat had en heeft te veel nadelen, want lokale mappers passen zelf hun omgeving aan. De import van de 3dshapes was indertijd al een monsterklus die ook veel overleg nodig had.
Ik moet er niet aan denken dat evt. verouderde data nog een keer over de Brabantse Biesbosch gaat en ik weer opnieuw kan beginnen.

Ik zie dus de tags met grass, grassland e.d. echt als gras en de Farmland niet als algemene landbouwgrond, maar als akkerbouw.
Wat dat betreft lopen we wel meer uit de pas in ons kikkerlandje vergeleken met de rest van de osm wereld.

Eggie

Kijk ook nog eens naar deze discussie:

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53481

Bedankt voor de link Marc, voor alle lezers hier, dit is ook zeer relevant: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=638291#p638291