Bij het aanpassen van OSM kom ik op een aantal plekken de combinatie “sport=bouldering” tegen, bijvoorbeeld bij node 2738247156, Het Lab in Amsterdam. Ik weet dat in OSM alles mag, maar in de onderzochte gevallen zijn er, zo ver ik kan zien, betere manieren om e.e.a. te labelen, namelijk: er bestaat een officiële https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Climbing en dan zou de combinatie zijn: sport=climbing; climbing:bouldering=yes. Dat lijkt op verschillende kaarten ook een betere rendering op te leveren (d.i. bekender te zijn) - en ja ik weet ook dat je niet moet taggen voor het renderen.
Maar nu lijken er diverse van deze tags te bestaan. Maar toen ik er osmose op nasloeg, zag ik ze niet gemarkeerd. Dat roept een aantal vragen op:
klopt het dat “sport=bouldering” suboptimaal is - dat de tags sport=climbing; climbing:bouldering=yes beter zou zijn?
is er een methode om een lijst van nodes waar “sport=bouldering” in zit, op te halen uit OSM? Ik zou ze dan eerst maar eens handmatig willen checken en wijzigen. In Nederland gaat het in totaal denk ik om een tiental of hooguit enkele tientallen van dit soort locaties, dat kan ik best nog even met de hand oplossen
als het een enorme lijst oplevert, zou dat dan weer bij osmose dan aangemeld moeten worden als foutieve combinatie? Of hoe gaat zoiets?
Ik hoop dat iemand er licht op kan werpen.
N.B. ik heb al tien jaar OSM-ervaring, maar dit gaat om “programmatische” toegang tot de tags (een lijst met een bepaalde combi opvragen), en daar heb ik eigenlijk nog nooit wat mee gedaan.
Dank voor je duidelijke en uitvoerige antwoord; inderdaad is trouwens “climbing:bouldering” ook foutief - gelukkig deed ik het in de praktijk al wel goed (o.a. in Rotterdam bij Monk). Ik heb nu ook de overige boulderhallen in Noord-Europa nagelopen en waar zinvol gerepareerd. Er bleven wat rotsen over; die heb ik laten staan omdat ze geen website hebben en ik dus niks kon checken. Nogmaals dank - ik heb wat geleerd en OSM is er beter van geworden