Vermelding van bedrijfsnamen bij woningen

Met de abandoned:* tags is soms iets dergelijks mogelijk, maar ook met disused:* kan er soms een oplossing worden gevonden.

Ik snap het interesse-aspect, maar als je als mapper niet kan verifiëren dat er ook daadwerkelijk een bedrijfje in een woonhuis zit krijg je Google Maps:

Een woonwijk dus. Geen van deze zeven bedrijfjes is ter plekke herkenbaar als zodanig, dus je kan niet controleren of ze nog bestaan. T***darts (bijvoorbeeld) is een webwinkel, er zit daar geen winkeltje waar je even binnen kan lopen voor een dartbord. Dat zou ik als gebruiker van een (zinnige) kaart wel verwachten daar.

Meestal betreft het gewoon het huis van de eigenaar van een webwinkeltje of een of andere holding, en wordt de marker ingezet als gratis reclame. Als gebruiker van de kaart heb je er niet veel aan buiten een stukje „Goh, woont de eigenaar van Tdarts daar” of „De garage ligt vast vol met dartpijltjes en dozen”. Je kan ook niet op de kaart kijken en denken, „Ah, als ik straks links bij Tdarts ga, dan …”, want ter plekke staat enkel een huis waaraan niets naar T***darts verwijst. Dus naast het onderhoudsprobleem maakt het de kaart m.i. ook niet beter.

Dan wil je toch ook niet op een publieke kaart staan?

Nee, maar ze zijn wel vanaf de openbare weg als dusdanig herkenbaar. Er zijn allicht ook gebruikers van de kaart die er wel binnenkomen, en voor andere gebruikers is het wellicht een herkenningspunt.

Hier https://www.openstreetmap.org/note/2301707#map=17/53.01279/6.58154&layers=N een online-winkel waar je (volgens hun website) vooraf bestelde horloges kunt afhalen. Hier twijfel ik over. Misschien zoeken klanten, die iets willen afhalen, het bedrijf wel op OSM. Wat denken jullie?

Woonadressen van ZZPers, waar je van buiten niets herkent, vind ik ook niet thuishoren op de kaart (bijvoorbeeld deze meneer Lammerts, die vanochtend een tweede poging heeft gedaan…). Dit is een flatgebouw, niets te herkennen van een ICT-bedrijf.

Ze zeggen letterlijk ‘geen bezoekadres’ op de website, dus het zou in ieder geval als office=* getagged moeten worden, niet als shop=*. Het is een bedrijventerrein, dus als ze daar ook op de gevel of op zo’n zuil met bedrijfsnamen staan, waarom niet? Als je er horloges kan afhalen zou ik wel een bordje buiten verwachten.

Ik zou het aan een lokale mapper overlaten die het mee kan pakken met andere bedrijven daar.

Kun je een of meerdere voorbeelden geven (namen hoeven niet) van wat er voor jou concreet nuttig aan is?

Het zou mooi zijn voor het schoon houden als er een automatische datum aan gehangen kan worden. Dit geldt in mijn ogen voor meerdere bedrijfspanden, ook grote bedrijven stoppen ermee of verhuizen etc. Dus een verplichte update of bevestiging zo nu en dan zou mooi zijn. Beetje ruim beginnen om niet meteen paniek te zaaien zou mooi zijn.

Op zich hangt er al een datum aan alle objecten. Alle nodes en ways hebben een geschiedenis, en je kan op basis daarvan zien wanneer de laatste wijziging was.

Ik ga nog even nadenken want ik weet zeker dat er nog betere voorbeelden door mijn hoofd zijn geschoten maar uit de praktijk een voorbeeld:
Tijdens het bekijken van een lokale Google Maps kaart zag ik dat iemand bij mij in de straat een bedrijfje op zijn adres geregistreerd had staan. Hieraan heb ik iets gehad in de zin dat we zakelijk iets voor elkaar hebben kunnen betekenen. Iets wat ik anders nooit achter gekomen zou zijn. (hij had geen bord staan).

Omschrijven met woorden is niet altijd mijn sterkste punt dus zal er later nog op terugkomen.
Wat ik wel een beetje proef uit de discussies is dat er een klein beetje “we willen geen G maps lijken” gevoel heerst. Is GM dan zo verkeerd? Het is zeker commercieel van opzet maar ik denk dat dit nog zo verkeerd niet is (met mate) want het maakt OSM toch wel weer wat interessanter in mijn optiek.
Ik probeer sinds kort steeds vaker met OSM mijn weg te vinden maar ben nog zoekende hoe ik de data die ik wel op “die andere” zie kan vinden. Ook probeer ik vanaf nu beter te bepalen of ik het eigenlijk wel moet willen zien :slight_smile:
Kom er vast nog op terug als ik meer info heb.

Het bedrijf Triple Darts is prima te verifiëren volgens mij : https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q=73849405&start=0&site=kvk2014 of is dat niet wat je bedoeld?