Vergelijking maximumsnelheden OSM vs NWB Gemeente Amsterdam

Waar het om gaat is:

• De hoek van de Lindenhoevestraat en de H.J.E. Wenckebachweg, George en data.amsterdam.nl. Op George staat er nog een A2-30-ZE bord maar in niet het echt lijkt het.
  • Op de kruising van de H.J.E. Wenckebachweg en de Duivendrechtsekade. George en data.amsterdam.nl. Op George staat er nog een A2-30-ZE bord in de H.J.E. Wenckebachweg en een A1-30 en A2-30 bord op de Duivendrechtsekade, maar niet in het echt lijkt het. Wel mis ik een A2-30-ZE bord ergens in Oostelijke richting van deze kruising, er is wel een A1-30-ZB bord maar dat mist een A2-30-ZE bord.

OpenStreetMap data bijgewerkt.

Wat betreft het stukje Duivendrecht, dat deel stond met de verkeerde wegbeheerder in OpenStreetMap. Een 30 km/h zone geldt tot de gemeentegrens dus er missen twee A1-30-ZB borden, één als je de gemeente Ouder-Amstel in rijdt en één als je de gemeente Ouder-Amstel uit rijdt. Je rijdt hier niet Amsterdam binnen.

Je kan alleen melden als je ingelogd bent momenteel, helaas

Hoi Bas,

Ik was (en ben) ingelogd en kon/kan toch geen melding plaatsen. Er leek gisteravond ook wel meer fout te gaan, want elk wegvakje die ik bewerkte moest ik met een meter verlengen.

@emvee Ik heb de wegbeheerder teruggezet (je andere wijzigingen heb ik laten staan). Deze wegen zijn, net als de industrieterreinen waarbinnen ze liggen, in beheer en eigendom van de gemeente Amsterdam, ondanks dat dit binnen het grondgebied van Ouder-Amstel is (Amsterdam wou nieuwe industrieterreinen maar had onvoldoende ruimte binnen de eigen grenzen). Dit kun je ook in data.amsterdam.nl terugvinden. N.B. Amsterdam beheert ook enkele S-wegen op het grondgebied van Diemen.

Ik heb hier geen volledig beeld bij, wat het voor mij ook ingewikkeld maakt. Wij doen inderdaad het beheer over een hoop wegen in de gemeente Ouderamstel en voeren ook regie op de wegen in/nabij Amsterdam Zuid-Oost, maar volgens mij zijn we geen eigenaar. Je geeft aan dat er op data.amsterdam hier meer over te zien is. Bedoel je hierbij het kaartje: objecten openbare ruimte → verhardingen?

Ja. Volgens mij was er ook nog een dataset van lantaarnpalen die hetzelfde laat zien.

Het beheer binnen Ouder-Amstel wordt bijv. genoemd in dit AT5-artikel (tussenkop Amsterdam in Duivendrecht?). Eigendom weet ik niet zeker en herinner ik me wellicht verkeerd. In OpenStreetMap heb ik de gemeente Amsterdam alleen als operator ingevuld en geen owner ingevuld.

De wegen in Diemen zijn een iets gewoner geval van “weg ligt binnen gemeente A maar is vooral nuttig voor inwoners van gemeente B” (S112 naar Zuidoost, S114 naar IJburg).

@JeroenvanderGun Interessante situatie daar in Duivendrecht.

Hoe het precies zit weet ik niet maar hier een verkeersbesluit van de gemeente Ouder-Amstel over de Johannes Blookerweg een weg die op het industrieterrein ligt.

Ik heb geen verkeersbesluiten van Amsterdam kunnen vinden voor het gebied maar zoek.officielebekendmakingen.nl werkte niet echt mee.

Ik denk dat de verkeersbesluitbevoegdheid bij de burgemeester en wethouders van Ouder-Amstel ligt, omdat de gemeente Amsterdam niet het Rijk is, geen provincie is en ook geen waterschap is (artikel 18 Wegenverkeerswet 1994). Net als bij particulier beheerde wegen.

ter info mocht dit nog niet in OSM staan: kaartje van een nieuw verkeersbesluit Sausalitolaan. NWB is bijgewerkt op basis van wat ik kan herleiden uit de kaart. Ik vraag nog wel even wat meer informatie op over het gebied. Ik ga er voor nu vanuit dat de volledige Spadinalaan nu zelf ook in de woonerfzone ligt.

Correctie, het blijft woonerf alleen op het laatste gedeelte van het stuk Spadinalaan ten westen van de Sausilolaan.

Bedankt voor de informatie, Sausalitolaan bijgewerkt.

voor de volledigheid van de situatie in het gebied: bij deze nog een plaatje met de aanpassingen die we aan Google Maps uitvragen.

1 Like

Goed om dezelfde informatie te krijgen als die wat jullie met Google delen.

De Hammarbystraat was al highway=pedestrian in OSM door @OttoR.

De Batteryparkstraat stond nog als in aanbouw en heb ik in voetgangersgebied gemaakt maar kan nog een survey gebruiken, op basis van data.amsterdam.nl zou higway=footway/path beter kunnen zijn.

Poeh… dat is al even gelden dat ik daar gemapped heb ;-)

amsterdam #Overhoeks #BGT construction
Edited almost 3 years ago by OttoR
Changeset #140442083

1 Like