Ah, ik zat verkeerd te kijken. Ten noorden van de holendrechtdreef zijn het wel 30 zones. ten zuiden zijn het idd woonerfen. In het NWB klopte dit al ja.
Hier nog een lastige situatie (om het stuk bij de IJ-tunnel maar even af te maken)
Hier geeft NWB overal 50 en OSM 30. Op basis van de beelden ben ik geneigd met NWB mee te gaan en dit allemaal aan te passen naar 50. Ben echter niet 100% zeker van de zaak.
1: Snelheid staat niet expliciet op borden dus 50 blijft gelden.
2: 50-bord.
3: Einde 30, dus 50 geldt weer.
4: Dit is het twijfelgeval.
Geldt 30 ook voor verkeer dat linksaf de Prins Hendrikkade op gaat? Want dat lijntje geeft ook een conflict tussen NWB en OSM.
Daarnaast zou er nog een stukje Prins Hendrikkade waarschijnlijk zowel in OSM als NWB naar 50 mogen want het 30-bord staat past na dit stuk. Eens?
Dit is een foto van het NWB. Volgens mij komt die volledig overeen met hoe je het beschrijft rond hoe het zou moeten zijn. De wegvakken zijn schots en scheef, maar die kan ik helaas niet zelf intekenen/bewerken.
Dan klopt de 30 die nu in OSM op deze weg staat dus? Het is geen recente aanpassing maar er staat daar een conflict gemeld van 30 OSM en 50 NWB.
edit: Bovenstaande weg nog maar niet aangepast maar de rest wel in deze changeset: Changeset: 182347377 | OpenStreetMap
in feite is de linksaffer nog 30 ja, vanwege het 30 bord een stukje voor het kruispunt. Pas bij het afrijden van een kruispuntvlak is er sprake van een soort snelheidsreset volgens de wet → Default 50 BiBeKo. Er moet dan een nieuw bordje 30 komen wil je de snelheid verlagen naar 30, terzij je een snelheidszone hebt ingeregeld voor alle wegen binnen die zone.
kleine schoonheidsfoutjes van een aantal meter lang ten opzichte van de bebording zo te zien. Ik zou niet zo 123 weten welke foutmarges acceptabel hierin zouden moeten zijn. Is ook weer afhankelijk van hoe nauwkeurig de bebording is geplot op de kaart.
Dan laat ik dat stukje weg in OSM gewoon op 30 staan want zo staat het dus ook in NWB. Misschien is het dus ook geen conflict meer maar nog niet bijgewerkt in de kaart van PeeWee32
Bij de checks die ik heb gedaan om het NWB te verbeteren, heb ik een paar situaties gezien waarbij er geen verschillen waren die wel aangemerkt waren als verschil. Of dat er geen verschil leek te zijn terwijl die er wel waren. En situaties waarbij snelheidsfouten in beide kaarten fout stonden. Het is een mooie vergelijkingskaart die gericht het laaghangend fruit kan geven, maar er zit wel een kleine foutmarge in.
een ander mooi voorbeeldje is een fout in bebording en markering. Deze fout veroorzaakt een theoritisch conflict waardoor wegvakken meerdere snelheden hebben (zowel 30 als 50). OpenStreetMap . De magneetstraat hoort 30 te zijn en de contactweg 50. Data zoekresultaten op locatie - Data en Informatie . Ik heb een melding gedaan om de bebording te laten omdraaien. Tot die tijd hebben hebben korte stukjes wegvakken twee verschillende snelheden. (50 naar het westen, 30 naar het oosten). Het is een fout die sinds 8 december 2023 (grootschalige invoering naar 30 kmh) al bestaat. OSM geeft nog 50 aan, terwijl het in een zone 30 ligt. Deze zone wordt echter nooit goed afgesloten, en er is een bord dat de zone afsluit terwijl je niet in een zone 30 reed.
Waarschijnlijk is het geen wijk maar buurt; in OSMCha is te zien waarom, op elke toegangsweg is een NL:G5 te vinden, de cyaan dotjes:
In QGIS ziet het er voor mij zo uit:
Ik heb wel nog wat vragen/opmerkingen:
- De Heidotistraat en de Mijndenhof zijn in OSM als woonerf getagd, niet te vinden op NDW of data.amsterdam.nl panorama
- De Kluftweg is een woonerf maar geen NL:G5 te vinden in NDW
- In het gebied rond de H.J.E. Wenckebachweg is de maximum snelheid onduidelijk 30 of 50?
- Het gebied Westerpark/Haarlemmerweg is onduidelijk
Dat kan heel goed kloppen. Mijn script is een eerste versie die zeker nog wat verfijnd kan worden. Omdat zowel OSM wegen als NWB linestings zijn die zelden exact over elkaar heen liggen buffer ik met 4 meter (=arbitrair) om te kijken hoeveel er overlapt. Ik kijk alleen naar wegen (OSM en NWB) die een maxspeed attribuut hebben. Ik vergelijk (nog) niet het osm highway type met de bst_code maar als ik dat doe zal het wellicht nog minder false positives opleveren.
Mocht je false posities tegenkomen dan mag je dat melden zodat ik kan kijken of ik het script nog moet aanpassen.
Wellicht ten overvloede meld ik nog dat als je klikt op zo’n feature je een informatie scherm krijgt waarbij je ook kunt doorlinken naar een aantal sites.
Mijndenhof heeft een G5 bij de ingang staan. Data zoekresultaten op locatie - Data en Informatie Zowel OSM als het NWB heeft 15 als snelheidslimiet.
HJE Wenckenbachweg ligt in een zone 30.
De Heidotistraat kunnen we inderdaad niet verifiëren zonder goede beelden, maar ik lees dat deze straat autovrij wordt/is. https://www.amsterdam.nl/projecten/h-buurt-zuid/. er is alleen een kort stukje toeleidend naar parkeerplaatsen voor bezoekers (zie filmpje op de site). Zolang we geen verkeersborden zien kunnen we het wel op 50 houden. Het is gissen of en welk bord er neergezet gaat worden, aangezien er eigenlijk geen straat met verkeersfunctie is.
@PO_NWB Wegkenmerken - NDW Kan het kloppen dat ik wel wegvakken mag opknippen rond snelheden maar niet rond wegcategorieën? Ik moet nu verplicht een snelheid meegeven op het stuk dat niet beschikbaar is of gaat zijn voor verkeer. Aangezien het een voetgangersgebied is, heb ik het voor nu op 5 kmh gezet, maar eigenlijk hoort er geen snelheidslimiet te zijn.
De kluftweg ken ik niet en krijg ik geen resultaat op in Google Maps, NWB en OSM.
Het gebied Westerpark/Haarlemmerweg is nog niet ingetekend in het NWB. Op basis van de panoramabeelden die er zijn (minstens half jaar oud) lijkt de weg ook (nog) geen normale verkeersfunctie te hebben, hoewel dat in de tussentijd natuurlijk wel veranderd zou kunnen zijn. Het project zou inmiddels (begin 2026) opgeleverd moeten zijn. Toevallig houd de Waze community ook kaarten bij. Een bekende contact heeft deze wegvakken toevallig afgelopen week nog geupdatet en dat doet hij op basis van gebiedskennis. De brug is in WME als 30 aangemerkt (wat zou suggereren dat er een 30 bord staat) en de overige wegen zijn nog steeds private wegen (de schuin rechtdoor) of voetpaden (alles richting rechts kijkend vanaf de Haarlemmerweg) zonder aangemerkte snelheid. Uit het projectontwerp kan ik helaas onvoldoende opmaken van hoe de verkeerssituatie gaat zijn. Alleen dat de wegen daar als shared space zijn aangemerkt. Dat kan 30, 15 of 5 betekenen. Lijkt me een locatie om later op terug te komen.
Ik zou in deze geen gebruik maken van (WKD) ‘Wegcategorie’ maar bij ‘Max snelheid’ filteren op ‘BST-code’. Daar kun je het beste de volgende BST codes uitzetten:
- Busbaan - BUS
- Calamiteiten doorgang - CADO
- Fietspad - FP
- Fietsveer - VDF
- OV-baan - OVB
- Ruiterpad - RP
- Voetgangersgebied - VZ
- Voetpad - VP
- Voetveer - VDV
Deze codes worden als ik het goed heb ook door @PeeWee32 niet meegenomen in zijn analyse
de vals positieve verschillen bestaan, maar komen op het totaal heel beperkt voor. Tijdens een NWB verbetersessie heb ik bijgehouden bij welke verschillen we het NWB hebben bijgewerkt (Vinkje) en bij welke OSM het fout lijkt te hebben (kruisje). Onder deze categorie vielen ook een paar vals positieve verschillen.
Een mooi voorbeeldje was de Oostelijke Amsteldijk. het zuidelijkste gedeelte was als verschillend gemarkeerd, terwijl dit niet zo was (beide kaarten hadden netjes 60). een stukje noordelijker heb ik zelf wat markering ingetekend omdat daar wel een verschil was en OSM het ook fout had (wegvak moet roze (60) zijn ipv groen (30) volgens de bebording dat ik daar tegenkwam.
De kaart toont osm highways en na klikken kun je ook het osm_id (way_id) zien. Het is wellicht handiger als ik ook het (best) corresponderende NWB wegvak laat zien (wvk_id). Omdat NWB werkt met liniair referencing is het dan wellicht nog handiger om (naast het wvk_id) ook de ‘van’ te tonen zodat je precies weet wel deel van dat wegvak voor de vergelijking wordt gebruikt. Een alternatie voor wvk_id/van kan nog het gid nummer zijn uit de geopackage die ik maandelijks download en gebruik. Lang verhaal maar de vraag is: zou je ermee geholpen zijn als ik wvk_id/van en/of de gid toon zodat je weet waar ik de OSM highway mee vergelijk?
Mocht je binnenkort weer false positives tegenkomen meldt dan maar welk osm_id (way_id) het betreft dan kan ik daar eens naar kijken.
Ik hou rekening met deze codes als dat anders moet .. kom maar door…
bst_code not in (‘BU’,‘RP’,‘BUS’,‘FP’,‘OVB’,‘VDV’,‘VDF’,‘VP’,‘VZ’)
@PeeWee32, je mist ‘CADO’
Excuus.
Verder is BU de oude code voor Busbaan (nu BUS).
Die wordt niet meer gebruikt. Kun je gerust laten staan.
Mijn NDW Verkeersborden data was verouderd, bijgewerkt en ja er is een G5.
Het probleem is dat NDW nog steeds enkele A2-30-ZE borden staan, NWD-ID’s:
- 25b5e4ad-4132-4629-b66c-782af1ad4b7c
- fef4dc3a-d90a-4053-9efb-f259aa3de3a2
Ook mis ik A1-30-ZB borden als je op de HJE Wenckenbachweg komt vanaf de Johannes Blookerweg of via de Duivendrechtsekade.
OSM Nomination weet hem wel te vinden maar terug gevonden het was De Kluftstraat en met de bijgewerkte NDW data heeft die ook G5’s gekregen.