@Peewee32 maakt dagelijks een vergelijking tussen de maximumsnelheden in OpenStreetMap en het Nationaal Wegenbestand (NWB). Via zijn webservice is inzichtelijk waar verschillen zitten tussen beide datasets:
Deze vergelijking is door medewerkers van de Gemeente Amsterdam de afgelopen maanden gebruikt om het NWB te verbeteren. Op locaties met afwijkingen zijn snelheden gecontroleerd aan de hand van onder andere streetviewbeelden en waar nodig is het NWB aangepast. Als overheidsorganisatie kunnen we niet vanuit publieke middelen tijd besteden om OSM direct te muteren. Hiervoor graag uw begrip
Huidige situatie
Na deze verbeterslag aan de NWB-kant blijven er nog verschillen over. Het beeld is dat deze nu vaker aan de OSM-kant liggen dan aan de NWB-kant, al is het NWB uiteraard ook nog niet foutloos.
Enkele voorbeelden:
Vijgepeerpad
Naritaweg
Krasseurstraat
Opheusdenhof
Voor recente straatbeelden van Amsterdam zie deze pagina
Oproep
Zijn er OSM’ers die willen helpen om binnen de gemeente Amsterdam de verschillen na te lopen en waar nodig de maximumsnelheden in OSM te verbeteren?
Mocht er in het NWB iets niet kloppen, reageer dan hieronder met de straatnaam — dan kijken we er aan de NWB‑kant naar.
Op deze manier helpen we elkaar om beide datasets stap voor stap beter en consistenter te maken.
Mooi overzicht van @PeeWee32 en goed dat er samenwerking met OSM wordt gezocht!
Het is me uit de legenda niet helemaal duidelijk maar ik neem aan dat een rood een verschil betekent waarbij maxshd de snelheid in NWB-dataset is en maxspeed die uit OSM?
Dit stuk heeft dus 50 in OSM en 30 volgens NWB?
Er is geen bord met 30 zichtbaar:
Verderop wel en daar staat het in OSM ook op 30:
Is dit dan toch nog een geval waar OSM-data correct is?
Dat is snel :D Heb het stuk net in JOSM open en daarna even wat verder teruggekeken met ‘streetview’ om inderdaad te zien dat het hele gedeelte correct 30 heeft in OSM behalve dat ene stukje. Dus hier klopt OSM (nog) niet.
Dank voor het compliment. De kaart heeft rechtsboven een layers knop die je uit kunt klappen. Standaard staat alleen de bovenste laag aan (maxspeed_OSM_vs_NWB). Alle getoonde wegen zijn OSM wegen (dus niet die van de NWB).
maxspeed_OSM_vs_NWB splitst kleuren uit naar osm Highway type (residential, motorway etc. )
by_differenc splitst kleuren uit naar verschil in snelheden tussen OSM en NWD (bv 50 vs 30)
OSM_by_highway toont de osm highways (per type highway)
OSM_by_maxspeed toont de osm highways (per maxspeed)
OSM_most_recent toont alleen de verschillen waarbij OSM maxpeed later is gemuteerd dan het NWB
OSM_most_recent 100% Idem maar allen de wegen waarvan het NWB zegt dat het 100% betrouwbaar is.
NWB_most_recent toont alleen de verschillen waarbij NWB maxpeed later is gemuteerd dan het OSM
NWB_most_recent 100% Idem maar alleen de wegen waarvan het NWB zegt dat het 100% betrouwbaar is.
De kaart is een eerste opzet en er zullen ongetwijfeld nog wat false positives in zitten maar biedt zeker voor OSM of het NWB mogelijkheden tot een kwaliteits stap.
NB de lagen zijn ook als WMS/WFS te benaderen via deze link
De QGIS-kaart is me nu in elk geval wat duidelijker. Nu heb ik even het stukje aan de overkant bekeken t.o.v. de eerdere wijziging. Daar heeft OSM nu 30 en NWB 50.
Als ik de beelden goed heb beoordeeld dan staat dus op de plekken van de pijlen (ongeveer) een 30-bord.
Tot aan dat bord is het nog 50 neem ik aan. Dus eigenlijk zou deze weg daar opgeknipt moeten worden? Waarbij er een klein stukje tot aan de kruising overblijft waar de 30 wel klopt. Vraag is of deze opdeling ook in NWB bestaat / moet komen?
@erik1984, het NWB heb ik daar opgeknipt in 30 voor het bord en 50 in Noordelijke richting na het bord. Deze mutatie wordt rond 5 juni gepubliceerd en daarna komt deze als het goed is niet meer terug in de analyse van @PeeWee32
Mooi initiatief om obv OSM data de NWB te verbeteren.
Weet je als NWB gebruiker toevallig of er (net zoals voor BAG, BGT, BRT, KLIC en 3DB) nog een handige terugkoppeling mogelijkheid komt om fouten te melden?
Heb (voor een andere gemeente) eens een melding gedaan voor foute borden die inmiddels nav een verkeersbesluit zijn aangepast. Daar kun je wel een melding op doen, maar daarna verdwijnt het in een zwart gat en zie ik het na een paar maanden nog steeds fout staan.
Maar voor wegen is er helaas helemaal geen mogelijkheid om iets terug te melden via de NWB site. Als je per wegvak moet uitzoeken wie de beheerder is en contactgegevens daarvan moet opzoeken gaat de lol er heel snel af als je tientallen fouten ziet op de NWB kaart…
Melding; locatie
Deze kruising je komt van een 30 sign weg, Weesperstraat, rechts af, Nieuwe Herengracht, daar staat geen km bord, dus 50.
Dan zou NWB en OSM niet goed staan.
Beide wegvakken horen inderdaad een maxsnelheid van 30 te hebben. Hier mist dus bebording. Wat mij betreft kunnen we daar met elkaar naar kijken, mochten er twijfels over zijn. Missende bebording kan gemeld worden via de Meldingen website van de gemeente Amsterdam. Deze meldingen kunnen jullie doen, maar kan ik ook oppakken bij tijd en wijlen.
Hoi Emvee. Dank voor je input. De snelheid in het NWB op Vijgepeerpad / Suikerpeerpad / Goudbalpad / Kampervenuspad / Juttepeerpad is gecorrigeerd.
Wat betreft de Opheusdenhof ben ik nieuwsgierig waarom je die woonwijk classificeert als woonerf. Op basis van de panoramabeelden zie ik een tijdelijk 15 km/h bord staan (Data zoekresultaten op locatie - Data en Informatie) vanwege werkzaamheden, maar dit geld heel lokaal. Ik zie verder geen bebording dat het hele gebied aanwijst als woonerf. Aansluitend daarop is de weginrichting daar gebaseerd op 30 en niet op 15.