verboden wegen, fietspaden en fietsroutes.

Ha Johan,

'k Heb de kruising Goudse Poort bij de Arbo-unie iets gestroomlijnd volgens Bing en een knoopje gemaakt op de Harderwijkweg. Ook het fietspad volgens bing achter het shellstation. Kon het niet nalaten. :slight_smile: De sloot voor de ASrbo- unie heb ik iets opgeschoven.
Heb jij Bing wel op de achtergrond?

Zie dat dat kleine stukje aan de noord-oost- kant op de kruising niet Ă©Ă©nrichting is. Dat is weer in orde nu. Foutje van mij. Die te lange brug staat trouwens al tijden in de OFM als te lang. Nu is-tie dus goed Johan.

Ha Johan,

De brug van de Heuvellaan naar de groenhovenweg klopt ook niet helemaal. (te lang en geen aansluiting op een fietspad.) Dat was al zo in de OFM van 8 aug. Ook de fietspaden ontbreken daar nog op dat kruispunt. Werk genoeg dus daar.
Veel plezier met mappen! :slight_smile:
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.022569&lon=4.692863&zoom=18&layers=M

Eggie

Die brug van de Heuvellaan heb ik ook een beetje aangepast met die andere brug, zie alleen nu dat ik de andere kant vergeten ben. Wat de Groenhovenweg betreft, dat is dus een weg, waar een fietspad (op ‘stoeprand’) aangeplakt is. Dus iets anders dan de fietspaden van de Burg.van Rheenensingel.

En zoals je weet ik vind het niet erg dat jullie ook stukjes meemappen. Ik heb Bing wel op de achtergrond, maar in deze situatie ben ik meer vanuit mijn track gaan werken, die singel-hoofdweg stond al niet lekker t.o.v. de Bing-achtergrond, waardoor ik wat moest schuiven met de fietspaden. En vergeet niet ik ben nog steeds een beginner.

Ha Johan,

'k Heb de Nieuwkoopseweg ten westen van Aarlanderveen voor fietsers op slot gezet tot aan waar jij de boel op bicycle = no hebt gezet en het kruispunt terplaatse gefatsoeneerd. LF route loopt nu over de fietspaden. De Stionsweg in Stationsweg veranderd. Zag dat daar een nieuw wijkje was gebouwd. Wellicht kun jij nog eens kijken.
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.140926&lon=4.728274&zoom=18&layers=M

Ik heb de Basecamp bug in de nieuwste light versie aangepakt door alle wegen met bicycle=no (behalve paden en tracks e.d.) te verplaatsen naar niet routerende lijntjes, zodat Garmin dan niet in de verleiding komt die nog te gaan misbruiken :wink:

Ik waarder je kaart inmiddels zeer en je zal goed werk hebben geleverd, maar ik denk dat Basecamp er een grote puinhoop van maakt, dus denk dat deze reactie van jou nog niet zo gek is:

Probeer net wat van mijn eigen routes uit, waar ik de bug voorheen in constateerde. Nou lijkt het er bij mij op dat die hele kromme routes maakt, en zelfs fietspaden vermijd met profiel fietsen. Als ik hem op voetganger zet, gaat het beter, maar ook niet optimaal voor fietsen. Mapsource snapt het tenminste nog wel.

Stuurde net een route (in de Goudse hout, over fietspaden is het kortste), neemt Basecamp gewoon de weg, absoluut dus niet de kortste route :frowning: Mapsource pakt netjes de fietspaden (en ik ga ervanuit mijn GPS hopelijk ook)

Trouwens ik vind die reactie op het garmin forum ook belachelijk: zoiets van dat we het in hun eigen kaarten moeten constateren.

Zelfs dit wordt bagger in Basecamp met fietsen: :slight_smile: (waar hier alles mee begon en ik er ook achter deze fout kwam) : maak een route vanaf de parallelweg naast de N207 (tussen Boskoop en Alphen a/d Rijn naar een punt op de hefbrug (wel fietspad). Mapsource neemt keurig een normale route. Basecamp stuurt je via Boskoop terug, en via een hele omweg aan de westkust van de Gouwe naar het gewenste punt.

Johan, zou je mij jouw routes eens kunnen mailen, dan kan ik eens kijken waar het mis gaat en waarom. Je zou het ook kunnen zetten op http://www.yournavigation.org/ en dan de link hier plaatsen (maak een route en kopieer de permalink onder het info tabje)

Ha Johan,

'k Heb toch wat zitten mappen aan je mooie Gouda. kon het niet laten. De Burg. Reenensingel staat nu geheel op slot voor fietsers. Benieuwd wat je basecamp doet na de volgende update van Ligfietser. Mooie tocht langs de Hollandse IJssel en de Vlist gemaakt.
Dat kruispunt met de Groenhovenweg heb ik toch van aparte fietspaden voorzien. Dat kruispunt routeerde niet goed.

Eggie

Is goed hoor. Met zijn allen maken we Openstreetmap en Openfietsmap nog beter.
Alleen Basecamp stuurt me vast de volgende keer half Gouda door als je een route over de Burg.van Rheenensingel maakt :frowning:

Programma vind ik op sommige momenten handiger dan Mapsource maar ja zo is het niks.
Ik was idd inmiddels vergeten dat de hoofdweg nog op slot moest. Ik moet zelf nog even controleren of het Ă©Ă©nrichtingsfietspaden zijn. Nu zijn ze dat niet. En ik moet bij het station een stukje controleren. Volgens mij (maar heb het niet goed bekeken) moet er aan de noordzijde van de Burg.Jamessingel nog een stukje fietspad verdwijnen.

Ik heb trouwens ook heel even met yournavigation gespeeld, maar daar kwam een route uit die nog langs de containerhaven van Alphen ging ipv over onze aangepaste wegen.

@ Johan, eggie, alles goed en wel met het taggen van de hoofdwegen met bicycle=no, maar ik zou er toch voor willen pleiten om dit alleen te doen als je ZELF op de hoogte bent van de werkelijke situatie en alleen als het fietspad ernaast een verplicht fietspad is, aangegeven met het ronde blauwe bord G11 of G12. Als er een bord voor NIET verplicht Fietspad (G13) staat, dan mag je m.i. de hoofdweg niet taggen met bicycle=no. Het lijkt erop dat jullie toch een beetje aan het taggen zijn voor de renderer, of zit ik nou te zeuren
 :wink: ?

Nadat ik ze gemaild had, heeft ligfietser naar het verschil met mijn basecamp bekeken: Het gaat een stuk beter als je alles uitvinkt, dus ook carpoolstroken vermijden en weg-afsluitingen vermijden uitvinken, hoewel ik nog niet alles geweldig vind in Basecamp (nu mag ik af en toe met mijn fiets een trap op/af).

@Bikepc: ik bedoel ook dat ik eerst ter plekke kijk of er fietspaden zijn, maar zoals Eggie al eerder zei: als er een verplicht fietspad naast ligt, kan je er vrijwel van uitgaan dat je niet op de hoofdbaan mag rijden. Heb zelf net ook een provinciale weg in Gouda op bicycle=no gezet, waarvan ik zeker weet dat ik er niet met mijn fiets op mag.(ook nog niet zo lang geleden op die weg geweest). Daarom zal ik de Groenhoveneweg niet snel taggen,(is blijkbaar wel al gebeurd) want dat is een “stoep”-fietspad naast de weg.

Ik ga het dus ook niet zonder meer aan de andere kant van het land doen, want ik weet absoluut niet hoe de situatie daar is. En ik vermoed dat er nog heel veel wegen zijn die niet de status bicycle=no hebben, terwijl dat waarschijnlijk wel zo is dat je daar niet op mag fietsen

@johanmyst, dan zitten we gelukkig toch op 1 lijn ;). Wat ik vaak doe is de tracklog van een gereden rit in Mapsource zetten en vervolgens de track met de routetool overtrekken met zo min mogelijk tussenpunten. Waar de route afwijkt van de track is er aanleiding om te kijken of de boel correct getagd is. Vanuit het geheugen is wel het een en ander naar boven te halen, maar ik maak ook wel een paar notities om een volgende keer ter plaatse nog eens goed te kijken en vast te leggen. Vervolgens OSM aanpassen, etc
 Je komt op deze manier ook echte knoop-fouten tegen waardoor de routering niet de beoogde route kan volgen. In Mapsource heb ik alleen ‘vermijd onverhard’ aan staan, schuifje in het midden en ‘snelste tijd’.
Ben het volledig met je eens dat er nog heel veel wegen voorzien moeten worden van bicycle=no.

De ene bug is nog niet opgelost of de andere dient zich aan, voetpaden en trappen worden idd door Basecamp genomen alsof het niets is. Misschien ook maar ‘onverhard’ maken of misschien kan ik Basecamp foppen met de carpoolstrook-vermijden truc? :rage: :rage:

Na wat geexperimenteer met de BC instellingen blijken de meeste voetpaden en trappen te kunnen worden vermeden met deze setttings:

-Het schuifje iets naar rechts richting snelwegen, maar niet helemaal tot snelweg want dan slaat Basecamp door!
-Evt onverharde wegen vermijden
[/quote]

Edit: Had onderstaande al geschreven voordat ligfietser de instellingen postte, was ook iets op de Oregon aan het uitproberen.
Maar met de nieuwe instellingen zoals ze nu gegeven zijn, lijkt het inderdaad nu goed te gaan in Basecamp.

Weet niet of dat nou zo heel nodig is. Het ziet er al een stuk beter uit. En ik zie dat je inmiddels ook de reactie van Scheurneus heb gelezen en beantwoord op het gps.nl forum. Dat wij de boel aan het foppen zijn. :slight_smile: .
Die carpoolstrook moest ik toch juist van je uitzetten? dus lijkt me niet zo handig dat je daar nu weer iets mee gaat doen.

Wat die invoed van carpoolstrook vermijden nu op de route heeft heb ik nog niet bekeken maar misschien raakt BC idd ervan van de leg, ik zal 'm maar niet gebruiken :wink:
Wat ik wel heb gemerkt nu ik de wegen met bicycle=no niet routerend heb gemaakt, is dat die niet meer gevonden kunnen worden mbv de adreszoek functie.

Op zich is dit geen ramp, want wegen waar je niet mag fietsen daar heb je niks te zoeken, dus zijn niet relevant. Maar in praktijk blijken de fietspaden naast (en behorende tot) deze weg in OSM vaak onbenoemd (of gewoon ‘fietspad’), terwijl eigenlijk de straatnaam ook op het fietspad moet staan, want anders vindt de OFM het adres niet omdat de hoofdrijbaan niet meer in de straatnamenindex voorkomt (niet routerende lijnen negeert de Garmin).

Kortom, een oproep aan allen die de hoofdrijbanen met bicycle=no gaan taggen, ook de fietspaden voorzien van de juiste straatnaam!

De routing van de OFM heb ik nu steeds meer aangepast aan Basecamp, want ik geloof niet dat ze die bug oplossen. Sterker nog, soms lijkt de routing zelfs beter dan Mapsource, je kan nl met de schuifregelaar voor de wegselectie de route dwingen het fietspad of de fietsroute te nemen door snelwegen te selecteren of snelste tijd boven kortste afstand te kiezen. De optie tolwegen negeren (om de route te dwingen om fietsroutes te nemen) lijkt in BC niet eens nodig. Ook de routing als voetganger verloopt veel beter dan in Mapsource. Ik heb wel de optie onverharde wegen vermijden wat verruimd door trappen e.d. toe te voegen want zoals eerder gezegd, access tags in OSM negeert BC volkomen.

Ha Ligfietser,

'k merk dat in Mapsource het “nu” ook verstandiger is om het schuifje meer naar Voorkeur snelwegen te zetten, anders pakt mapsource gewoon de zandpaden ipv de fietspaden in de Rucphense bossen.

De kruising in openfietsmap wordt in de middenschuifstand op een heel vreemde manier genomen. Komende van het oosten via het fietspad en dan rechtsaf naar het noorden de Kromme Elleboog op gaat de route eerst even rechtdoor op de OFM tot de 1ste knoop. Zet je de schuif naar meer voorkeur voor snelwegen pakt-ie wel direct de bocht. Rechtdoor is hier een track, surface dirt. Raadsel???
Overigens heb ik hier in Potlatch2 het kruispunt al weer verbeterd. Er is niet meer Ă©Ă©n knoop. Later kwam ik er achter dat het schuifje ook iets uitmaakt.

Dus in het kort: Schuifje in mapsource midden toch de zandpaden.
Schuifje kwart naar rechts voorkeur snelwegen dan keurig de fietspaden.

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.5175&lon=4.543632&zoom=18&layers=M

Volgende week ga ik met m’n leerlingen op de fiets naar Rucphen en zal dan eens kijken wat m’n etrex vista hcx doet. Kan dat nu even niet testen. Te ver weg voor de routeringsmogelijkheden.

Schuifje zus en zo


Goed dan heb je een mooie route uitgezet.
En ga je hem rijden, geen mapsource op de fiets of basecamp.

Dan de GPS software, is hij dan nog zo als bedoelt.
Heb je wel percies dezelfde kaart op staan.

Alle werk voor


of je moet van de route precies een track hebben gemaakt.

Met andere woorden de mooiste tocht door een track te tekenen.

Bij online versies, ( geen mapsource geklooi ) is het dan makkelijker een goede route uit te zetten. En te downloaden als track.?