die voert van de Nijkerkerstraat naar de aan het eind liggende boerderij.
In het verleden was deze weg gewoon toegankelijk en je kon aan het einde (in de bocht van de weg) via een bruggetje het Hoevelakense bos in.
Er is nu een nieuw pad gemaakt vanaf de (ook nieuw aangelegde) parkeerplaats langs de Nijkerkerstraat en voetgangers hebben deze weg ook niet meer nodig, maar er staan nu deze borden:
Welke status hebben deze borden en hoe zal ik dat taggen? access=no of access=private
Er staat geen art. 462 bord.
En wat betekent “eigen weg” tussen aanhalingstekens?
Altijd lekker vaag met zulke borden. access=private is wel correct en hier ook het duidelijkst, maar afhankelijk van wat de eigenaar van de weg wil kan het ook soms access=permissive zijn. Mogen bezorgers er wel komen bijvoorbeeld? Maar bij gebrek aan toelichting is private correct. De eigenaar zal namelijk sommige mensen wel toegang verlenen.
access=no is eigenlijk alleen voor openbare wegen en zaken zoals militair terrein met duidelijke verbodsborden.
De keuze voor geel is dan weer raar. Dat impliceert een bepaalde tijdelijkheid, maar dat is slechts een conventie.
Misbruik van aanhalingstekens komt heel veel voor. Sommige mensen zien dat als een manier van nadruk, of als een toelichting. ‘Eigen weg’ geeft hier verder met name aan dat het een privéweg is in tegenstelling tot een openbare weg (en dus ook dat private correct is).
Op eigen terrein mag de eigenaar zelf weten hoe de regels duidelijk worden gemaakt. Als het echt duidelijk is, zijn de gestelde regels wettelijk geldig. Dat is wat ik er in de loop van de vele discussies uit overgehouden heb.
De vraag is dan niet of het erkende borden zijn, maar of de borden de regel duidelijk maken. Ik vind het best duidelijk dat er geen publieke toegang is, dus access=private.
“Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.”
lijkt me gewoon van toepassing, ook al staat het er niet bij. Je bent er als onbevoegde niet welkom. access=private dus.
Dat vond ik ook raar, maar ik denk dat dat wordt veroorzaakt doordat het gehele gebied thans in ontwikkeling en verandering is en je ook op andere plaatsen dergelijke gele borden tegenkomt. Waarschijnlijk komen daar in de toekomst de meer vertrouwde borden te staan.
Ik neem aan dat berzorgers (en de postbode) daar ook mogen komen, want dit is de enige toegangsweg tot de boerderij.
Interessant, in ieder geval is de betreffende weg geen onderdeel van perceel waarop boerderijen liggen. Maar goed, gaat dan om eigenaar perceel 1760, kan natuurlijk ook eigenaar boerderij zijn.
Maar tegelijk gaat daar groots werk verricht worden. Met de simpele zoekopdracht “Bouwprojecten Hoevelaken” oid kwam ik uiteindelijk bij herinrichting-hoevelakense-bos en daarbinnen een mooi plan-kaartje:
Perceel 1761 lijkt parkeerplaats te worden. Sowieso zijn de percelen vrij nieuw, mogelijk uitgekocht. Bruggetje/aansluiting zit niet in plan. Zou in 2025 gestart worden. Daarna valt er veel interessants te mappen: rabattenbos bijv! Dus ja voor die situatie misschien Gem Nijkerk bellen. Eerst maar kijken, zijn plannen…
Dat lijkt wel een foto van twee dagen geleden zelfs, wat een luxe.
Je kan daar zo te zien oversteken als voetganger. Je hebt de driveway nu helemaal tot aan de tertiary op private gezet, maar dit kun je het beste pas vanaf de kruising met het laatste openbare stukje weg doen (hier die footway met het bruggetje) als er geen hek is of ander duidelijk punt waarop de private begint. Anders blokkeer je voetgangers (en afstappende fietsers) die willen oversteken (of een fietser die afstapt en met de fiets aan de hand het voetpad op gaat).
Oversteken kan nu sowieso niet, want er mist nog een verbindend stukje footway naar de andere kant.
Ik heb het aangepast op basis van deze foto van twee dagen terug. Klopt dat verder?
Om te completeren: ik heb parkeerplaats op basis die foto’s surface=unpaved (was typo: surface=surface) gemaakt. Zal ergens later wel verhard worden neem ik aan.
Mijn info/kaart kwam uit BGT. Die loopt dan achter. Maar is ook in OSM erg recent. Had nl net BGT-wegvlakken met parkeerfunctie aan kaarten toegevoegd.
In BGT heeft bewuste weg naar boerderijen overigens een ‘inrit’ functie.
Hier is de parkeerplaats goed te zien. Er wordt duidelijk nog aan gewerkt.
Ik heb opening_hours=sunrise-sunset toegevoegd (dat staat op bord net buiten beeld).
Ik heb ook parking=surface toegevoegd (zoals was bedoeld met surface=surface, dat terecht was gewijzigd door @justb in surface=unpaved, maar dat zal vast nog anders worden in de nabije toekomst).
De wijzigingen van @JeroenHoek zijn correct .