veerpontjes

De Lingepontjes staan nu ook allemaal op seasonal… Het blijft een lastig punt bij veerdiensten die 1 of 2x per dag varen… en dan nog het hele jaar. Die kun je dus nu niet een beperking opleggen.
Die boot vaart dus niet op het moment dat je bij de walkant staat. Dat geldt natuurlijk ook voor de waterbus die 's nachts niet vaart.
Veel van die veerdiensten in Zeeland zijn ook helemaal niet bedoeld om voor je route te gebruiken. Het zijn soms eet- en wijn arrangementen. De overtocht is dan opeens 45 euro en of je aan de andere kant nog recht kunt fietsen is de vraag.

Een jaar of wat geleden heb ik van de vrienden van de voetveren een poi-bestand kunnen downloaden. Dat is wel handig, want op elke poi staat een heel verhaal over vaartijden incl. telefoonnummer van de schipper. Kan het bestand echter nu even niet vinden. Zal nog eens zoeken.

Het makkelijkst is nog altijd de optie op de gps om veerdiensten te vermijden. …ja en die pontjes over het IJ wil je dus weer niet vermijden.
Ik probeer ook een beetje uit te gaan van die buitenlandse fietser die door ons kikkerland rijdt. Zelf weet ik natuurlijk wel van de hoed en de rand bij dat veerpontjesgedoe.

edit: Ja de poi’s hier (onderaan), maar ze worden sinds vorig jaar niet meer bijgewerkt. http://goosten.home.xs4all.nl/voetveren/

Dat is in mijn ogen dan ook gewoon geen veerdienst en moet je ook niet zo taggen.

De driehoek Burgsluis, Zierikzee, Colijnsplaat wordt wel degelijk gezien als Veerdienst. Er wordt bv van Burgsluis naar Zierikzee gefietst en je gaat terug met de boot. Al dan niet met wijn. :slight_smile:
Het zijn natuurlijk allemaal toeristische pontjes en het is iets anders als het veer Vlissingen - Breskens.
Die veerdienst van St Annaland naar Zierikzee vind ik een lastige. Die gaat maar één keer op een dag, maar wel het hele jaar. Maar wat is dan de definitie van een veerdienst. Het gaat hier ook om een soort rondvaart.

Overigens heeft Goudappel Coffeng de routes erop gezet. 'k Ga niet zomaar iets eraf gooien. Een beetje kaartlezer snapt toch wel dat je over de weg er ook komt. …maar voor een gps vind ik het logischer dat je in Zeeland en Zuid-Holland niet alleen maar routes via het water krijgt terwijl er dammen en bruggen zijn. Ben benieuwd wat de kaart morgen doet.

Zo is het ook hinderlijk dat in het Drechtsteden gebied alle routes via die waterbus lopen. … en daar begon dit draadje mee.

Een veerdienst is openbaar vervoer. Een drijvend restaurant (zelfs met een groot bord erop dat het een veerboot is) is een restaurant en geen ferry.

We zetten de touringcars naar Spanje en de wintersport en andere gearrangeerde busreizen ook niet in OSM als route=bus. Waarom zouden we dan wel iedere boot van A naar B een ferry noemen.

Staat er iets op de kaart dat niet klopt, dan maakt het mij niet uit wie het erop zet. Wijzigen die handel.

Op de OFM van 2012 routeerde Zeeland nog als een tierelier…, maar weghalen vind ik ook wat.
Een veerdienst hoeft niet openbaar te zijn. Volgens de definitie van de Dikke van Dale is het een veerdienst : Geregelde verbinding tussen twee punten … enz.
en… “Hij gaat over de veren” (Van Dale) is een uitdrukking die betekent dat je ergens een borreltje gaat drinken. :slight_smile: Dat klopt in dit verband dus wel een beetje.

Goudappel had die verbindingen ook nodig voor de provinciale routeplanner. Van mij mogen de routes blijven…

Het punt is… waar ligt de grens. Voorheen had je van die schepen die vanuit Harlingen of IJmuiden buitengaats gingen voor belastingvrije inkoop. Dat noem ik geen veerdienst.

Zijn we de voor de Dikke van Dale aan het mappen of voor Openstreetmap? http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Ferries. Dat zit niet voor niets in de categorie “public transport”.

Een praktischer argument is dat als je niet mee mag zonder te zuipen, het dus ook geen verbinding is.

Voor dergelijke pleziervaarten zou je er een extra tag aan kunnen toevoegen, tourism=attraction.
Dan kan ik de routering eraf halen in de OFM.
In de regio Eemland hebben we de Eemlijn, een veerdienst die in het seizoen 1x per dag vaart speciaal voor fietsers tussen Amersfoort en Huizen of Spakenburg. Staat nog niet op OSM maar zou zeker op de kaart kunnen.
PS De OFM is vannacht geupdate, heb er nog niet naar gekeken.

Ha Ligfietser,

Was toch wel erg nieuwsgierig… dus aan het testen gegaan in mapsource. Op het veer St Annaland waar ik me groen en geel aan erger… aan de routering dan zal ik tourism=attraction zetten. Dan zijn we daar van af. Vaart 1x pd, maar wel 't hele jaar.

Het is nog niet waterdicht. Soms wel en soms niet routering, maar wel een hele verbetering. Ik vergelijk steeds de routering met de lightversie van precies een jaar geleden.
Is het echt een veel kortere weg en je bent in de buurt van het veer dan pakt de routering toch het veer ondanks seasonal= .
Maak je een veel langere route dan gaat het in de regel wel goed en worden dammen en bruggen genomen. Ik denk even aan die Fransman die onbekend is en van Zeeuws Vlaanderen op weg gaat naar Den Haag. In de oude situatie louter pontjes in de nieuwe situatie de dammen. Hoewel vanuit Terneuzen pakt hij toch Perkpolder-Hansweert en die had ik op seasonal gezet.
Daar ben dan in de buurt en de route Breskens of Antwerpen is dan te ver om denk ik.
Ga nog even verder testen … ook in basecamp.
Wat de gps zelf doet moet ik nog uittesten.

Edit: Zonder de Dikke van Dale erbij te pakken Op het Veer “St Annaland - Zierikzee” tourism=attraction gezet. :slight_smile:

Het Haringvliet is wel verbeterd met vorige versie, maar pakt toch nog makkelijk een seasonal pontje. … behalve als de route langer is.

Hoi Eggie,
Perkpolder-Hansweer vormt onderdeel van een fietsknooppuntroute, die heeft voorrang boven route=ferry. Die moet ik dus sowieso als fietser laten routeren.
Als die veerverbinding niet frequent is hadden ze daar maar geen fietsroute van moeten maken.

Is Sint-Annaland-Zierikzee die rondvaart/partyboot? Dan lijkt me tourism=attraction wel van toepassing, die zal dan niet meer routerend worden.

Maarre…als je je echt erger, ruil dan je Etrex in of ga klagen bij Garmin, want het is m.i. een manco in het apparaat :wink:

Klopt, ik ontdek dat er nog een foutje zit in mijn scripts. Ik heb er alleen access=no bij gezet, maar er staat natuurlijk nog bicycle=yes op, die moet ik ook nog op “no” zetten.
Waarom die nu toch soms omfietst, is omdat ik ook de route parameters naar beneden heb bijgesteld, dan wordt de weerstand wat groter. Dat blijkt dus aardig te werken.
Kan ik ook specifiek voor de waterbus eens gaan doen.

Zal vannacht eens een nieuwe update draaien, kunnen we gelijk zien of tourism=attraction ook goed werkt.

Mooi… we gaan het zien… Ik ben dus nu echt niet aan het taggen voor de Renderer. Het is dat Cartinus die veerboot naar St Annaland niet zag zitten. :slight_smile:
Overigens heeft hij wel gelijk, maar als een nettere oplossing mogelijk is kunnen die routes blijven bestaan.
Over het Veerse meer zijn het bovendien ook nog knooppuntroutes in samenhang met de " seasonal pontjes."

Als er een oplossing komt voor de Waterbus dat zou fantastisch zijn. 'k Zie ook geen verschil in BC tov MS.

De enigste manier om die waterbussen te vermijden is de optie “veerboten vermijden” (maar deze optie ontbreekt ook op de Dakota zie ik nu)
Snellere route ipv kortste wil ook wel helpen, maar bv deze zal die altijd wel kiezen:
https://www.openstreetmap.org/way/143760471#map=16/51.8165/4.6634

Klopt… maar is ook een prima verbinding en de officiële ANWB bewijzering gaat ook via het pontje. En inderdaad kortste weg pakt vanuit Dordt de Noord naar Rotterdam en snelste weg gaat via het land.

Maar het liefst (snelste weg) pakt de routering nog een stukje waterbus. bv Dordt - Alblasserdam via IJsselmonde en het pontje H I Ambacht naar Alblasserdam ipv de brug.
… Nog een update vragen voor de dakota Ligfietser? :smiley:

Probeer eens auto en snellere tijd ipv van fiets?

Ja…auto/snelste weg op de Noord scheelt het iets. Dordt - Alblasserdam. Hij pakt dan de brug ipv de pont naast de brug. Op andere plaatsen de ene keer wel de andere keer niet…

Weer even een update gedraaid, staat nu online. Probeer maar eens de rondvaartboot te nemen naar Zierikzee. Gaat je niet meer lukken :wink:

Het veer St Annaland - Zierikzee is uit de vaart :slight_smile: Haringvliet en Hollandsch Diep ook dik in orde. Lopen er routes op dan helaas… pech voor diegene die de route fietst. (Veerse meer)
Dit is een enorme verbetering tov een week of wat geleden… vooral op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden.

edit: Nu nog een script voor als een seasonal pontje niet vaart bij een regenkans van meer dan 70% zoals bij Enspijk - Mariënwaerdt :slight_smile:

Er is wel een fietsweer app voor je mobiel, http://www.fietstijden.nl/weer maar nog niet voor de fiets- en voetveren. Zal wel een kwestie van tijd zijn voor het in osmand ofzo wordt ingebouwd, kan je meteen je Garmin aan de wilgen hangen. :wink:

Eggie, nog even ontopic, moet de Ms Onrust ook niet op tourism=attraction staan?
https://www.openstreetmap.org/way/185253169

Ben het met Cartinus eens dat er voor rondvaartboten eigenlijk een andere tag verzonnen moet worden dan route=ferry.

Tja . het is ook één afvaart per dag. Spreek wel zat mensen die de MS onrust opnemen in hun fietsroute. Vanuit Haamstede naar Zierikzee en dan terug met de Onrust.
… maar ik zet 'm ook op tourism=attraction. Je moet ook 1.5 uur van te voren on-line boeken.
Er staat ook ergens een vermakelijk verhaal dat de schipper de trossen losgooit terwijl pas een deel van de familie aan boord is.

Vooral die overtocht van 31-05 Wier & Wijn 18:30 21:30 spreekt me aan. :smiley:

18-05 familierondvaart 11:00 12:30
18-05 familierondvaart 13:30 15:00
20-05 natuurvaartocht 13:00 15:30
25-05 rondvaart met de weerman 11:00 12:30
25-05 familierondvaart / geluid van de oosterschelde 13:30 15:00
27-05 natuurvaartocht 10:00 12:30
29-05 natuurvaartocht 11:00 13:30
31-05 Wier & Wijn 18:30 21:30
01-06 familierondvaart 11:00 12:30
01-06 familierondvaart 13:30 15:00
Reserveren