Vattenvägar är kul

Jag såg att @AndersAndersson höll på med vattenvägar och snöade in på det idag.
Kul!
Jag upptäckte bla att ursprunget till Ångermanälven är i Norge, vilket inte framgick tydligt innan jag började redigera idag.
Vi har en del öglor att fixa: WaterwayMap.org - Loops
Heja!

1 Like

Vi hade typ 3x så många förut. Redan fixat de flesta några månader sen!

Har också connectat flera flodar till varandra (även i sjöar osv) så det blir korrekt

1 Like

Ja, det är förvånansvärt fascinerande (och beroendeframkallande).

Några saker jag personligen haft aha-upplevelser över är t.ex.:
Att man gå/simma och vara blöt om fötterna konstant ända mellan Nordnorge, Bottenviken, Murmansk och Vita havet.

Sen är flödesriktningar grafiskt tjusigt och intressant.

Finns mycket att göra i Sverige och ännu mer i Norge, då de importerat alla bäckar, men kvalitén är sådär. Inga bäckar sitter ihop med anslutande vattendrag.

1 Like

Kan passa på och tipsa om taggen waterway=flowline som är tänkt att användas genom sjöar där vattnet inte är strömt.

1 Like

Jag har sett diskussioner om vattendrag och deras mapping på andra håll. Ett av problemen verkar vara att i stora vattensystem (älvar) är det svårt att definierar vad som hör till vilket vattensystem (älv). Jag misstänker att det problemet finns för Sveriges större älvar, men verkar också vara ett problem i de stora vattendragen i Europa. Det verkar som gränsdragningen blir ganska subjektiv, vilket i sin orsakar heta debatter.

upptäckte det efter en timme eller två :sweat_smile:

1 Like

hmm. jag har inte märkt några konstigheter när jag utgått från topo50. En sjö hade två utlopp mot olika system, men de flesta har bara ett utlopp mot ett system.