Jag arbetar med digitala kundkanaler på Västtrafik och just nu utvärderar vi OpenTripPlanner (OTP) som möjlig framtida resesökmotor. Då OTP bygger på OSM vill vi börja lära oss att editera relevanta OSM‑objekt, framför allt sådant som påverkar kollektivtrafikens användbarhet i Västra Götaland (gångvägar, hållplatsmiljöer, anslutningar m.m.).
Vi är nya mappare och har därför som ambition att:
börja försiktigt, med små och avgränsade ändringar
prioritera kvalitet och community‑praxis före hastighet
vara öppna och transparenta med vad vi gör och varför
Vi räknar med att vara 2–3 personer som mappar kopplat till vårt arbete på Västtrafik. Som stöd har vi dialog med andra kollektivtrafikaktörer som använder OTP + OSM, bland annat Entur i Norge.
Utöver att läsa Beginners Guides och annan dokumentation – har ni några andra särskilda råd eller inspel ni vill dela med er av till en organisation som vill börja bidra till OSM så informera gärna.
Låter som en bra väg framåt att starta lite lätt och genom diskussioner med OSM-communityn. Att anordna mapathons och olika tillfällen för diskussioner är också ett bra sätt att bygga upp en länk mellan er och communityn. Om ni vill ha en ny aktörkontakt att föra en eventuell dialog med, så kan vi ta ett snack nån gång när det passar.
Vi i Helsingfors (Helsingforsregionens trafik) har använt OSM i snart 9 år nu och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter. Har dessutom ett förflutet i Göteborgsområdet och editerar även där lite då och då, så jag har även lite lokalkännedom i ert område. :-)
Information om vad vi i Helsingfors gör med OSM på vår OSM-wiki site…
Där kan ni förhoppningsvis redan nu hitta några tips på hur ni kan gå till väga i fortsättningen, men som sagt tar gärna även ett snack med er.
Låter jättebra. Det jag kommer på i det första skedet att det hade varit bra om ni använder samma changesets-tagg # när ni redigerar, oberoende vem som gör redigeringen likt PostNord gör/har gjort.
Det är ju även bra att använda sig av NVDB-importen vid behov, dvs när vägar saknas.
Ett problem som jag upplevde med postnords redigeringar var att man ändrade saker för att passa enbart deras behov utan tanke på konsekvenser för OSM i övrigt. Det var många vägar jag fick fixa till efteråt. Men har man en aktiv kommunikation med OSM-gemenskapen går det nog fint!
En liten heads up, det råder inte konsensus kring hur kollektivtrafik karteras i Sverige, det finns lite olika viljor som dominerar i olika områden. Om jag minns rätt så följer ert område det som står i Wiki:n men skulle det inte stämma så kan det vara bra att fråga här på forumet.
Låter som Västtrafiks bidrag här skulle kunna lyfta kvaliten i databasen. Om det görs rätt vill säga. Som ni skriver så är det viktigt att ni rättar er efter communityn och anpassar egna verktyg efter OSM och inte tvärt om. PostNord hade ett liknande projekt där de inte var lyhörda och stängdes av.
Hur långt har ni kommit i förarbetet? Vilka OSM-objekt är relevanta för er och vad har ni tänkt bidra med? Om ni dokumenterar vad ni planerar att göra i wikin på förhand så kan OSM-communityn komma med kommentarer, råd och hjäp. Ju färre överraskingar för oss desto bättre.
För egen del är jag mån om Västtrafiks hållplatser i Göteborg. Jag kartlägger kurer, bänkar, träd, och gatlampor noggrant och ser gärna en diskussion för att inte motarbeta varandra.
Jag ser fram emot vad ni har att komma med.
/BatistaCavera
P.S.
Be gärna dina kollegor som använder OSM-kartdata för att skapa kartor över tillfälliga ändringar i linjer att attribuera OSM på era skyltar. Jag uppmärksammade dem på detta en gång och de lovade att bättra sig men inget har hänt. Fortsatt bygger dessa skyltar på OSM utan atrribuering.
Jag förväntar mig ett beslut om OTP, och således ett engagemang i OSM, innan sommarsemestern. Innan dess är vi bara i ett mindre lärande-stadie.
I huvudsak ser jag att OSM-editeringen skulle handla om att få bra gångvägar fram till kollektivtrafikens hållplatslägen, så att OpenTripPlanner kan leverera bra reseförslag med rimliga bytestider. Vi har gjort tre editeringar hittills som vi ska stämma av med erfaren mappare för att utvärdera och se vad vi kan förbättra, och ta det vidare från där.
Tack för din kartläggning av hållplatser! När vi kommit längre fram kan det vara bra med en mer fokuserad avstämning oss emellan, så att vi gör rätt.
Jag tar med mig din kommentar om källhänvisning på trycksakerna och hoppas kunna nå rätt personer!
Jag kan förtydliga lite här. Västtrafik kommer inte ha ett intresse av själva hållplatsinformationen i OSM (som man har i Helsingfors), utan det som kommer betyda nåt är själva gångvägnätet. Det rör då gångvägar, korsningar, och i stor grad hållplatsernas plattformsområde (som jag vet idag ofta är ett rakt streck - inte ett område - i Sverige. Oavsett, plattformsmarkeringen bör vara kopplad till gångvägnätet, annars blir den en “routing island” och tas bort från OTP, och då kommer Västtrafiks hållplats “snappa” till närmsta “walkable edge”, och då blir lotto om det är bilvägen eller gångvägen som är närmst, per hållplats.
Så, det här:
…är ingenting som Västtrafik kommer behöva se på, eller ändra på. Dock finns det andra samarbetsformer där Västtrafik och OSM kunde se på data-sync för att underhålla hållplatsdatabaser. Men det har ingenting med OTP-projektet att göra.