Vastlopen JOSM verholpen sinds 17402

Public service announcement:

Sinds de laatste ‘stable’ release (17329) liep mijn JOSM redelijk snel vast door memory leak’s, zeker wanneer ik PDOK en/of BGT lagen gebruikte (dus vrijwel altijd). Dit is sinds JOSM versie 17402 verholpen, zie https://josm.openstreetmap.de/ticket/20207
Dus, als je het probleem herkent is upgrade naar ‘latest’ misschien een uitkomst.

Persoonlijk heb ik meer RAM geheugen aan JOSM toegekend. Heb je dat al geprobeerd? Ik heb namelijk geen problemen met vastlopen van JOSM terwijl ik ook de pdok lagen gebruikt. Dit is natuurlijk geen definitieve fix voor het probleem maar bij mij zijn sinds dien de prestaties van JOSm sowieso wat beter.

java -Xmx4096M -jar "C:\path\to\josm-tested.jar"

Je kunt ook bijv 1024 of 2048 invullen ipv van 4096.

Bedankt, ik had inderdaad problemen, ik weet het aan een nieuwe driver die ik toevallig vlak daarvoor geïnstalleerd had. Ik ga kijken of het helpt!

Waar plaats je die code?

Edit: Typo

Had ik inderdaad even moeten uitleggen ja.

Twee mogelijkheden.

  1. open kladblok of bijv notepad++ > kopieer de code en pas het pad naar het jar bestand aan. Sla dan op als bijvoorbeeld josm.bat . Dan hoef je alleen maar op dat .bat bestand te klikken en dan wordt JOSM opgestart. Letop, staat het jar bestand op je C schijf dan moet je het .bat bestand waarschijnlijk als admin runnen. Letop 2, sluit dat zwarte bat venster niet want dan sluit JOSM ook meteen zonder op te slaan. Mocht het venster meteen sluiten na het aanklikken, even pause achter de code typen.

  2. in windows druk Windowstoets + x > klik “windows power shell”. Daar kun je de code plaatsen voor eenmalig runnen. Letop, kies de admin versie van powershell als het jar bestand op de C schijf staat. Letop 2, sluit dat shell venster niet want dan sluit JOSM ook meteen zonder op te slaan.

Ik gebruik methode 1.

Bedankt, Cartographer10, dat is handig om te weten. Maar het helpt in mijn geval niet. De nieuwe versie JOSM (17405 in mijn geval) draait veel soepeler dan ‘stable’. Tenminste op mijn MacBook. Het valt op dat de collega-mapper die het JOSM-ticket heeft geopend ook OSX gebruikt. Misschien dat het probleem op andere bestuurssystemen niet bestaat (maar dat weet ik dus niet).

Dank je, heb ook een batch bestand gemaakt.