Van Gogh nationaal park grens

Hallo

In Boxtel loopt deze grens midden door de nieuwe wijk Heem van Selis ?

Lijkt me niet de bedoeling ?

Dit zijn de grenzen, lijkt idd dwars door de betreffende wijk te lopen.


https://www.openstreetmap.org/relation/20085830#map=17/51.603825/5.331459&layers=N

Je zou de gemeente Boxtel eens kunnen aanschrijven en vragen of de grenzen van het nationaal park automatisch opschuiven bij uitbreiding van de dorpskernen. Dat lijkt namelijk wel de intentie te zijn van dat gebied waarin de dorpskernen bewust buiten de definitie vallen. De initiële grenzen die het ministerie publiceerde zijn dan ondergeschikt aan de ground-truth.

Het lijkt hier niet te gaan om een gebied met harde begrenzing (zoals hekken) op de meeste plaatsen.

De grens is opgenomen in het Nationaal Georegister en als WMTS toe te voegen aan JOSM. Dan zie je dat deze inderdaad niet netjes over de perceelgrenzen loopt.

Dat is nou eenmaal een keuze die de overheid gemaakt heeft bij het vaststellen van het Nationale park. Zie ook de nóg lelijkere grens van het Nationaal Park Hollandse Duinen. We moeten het daar maar mee doen.

Waarom? Als de grens evident daar niet loopt (als de gemeente dat ook zo ziet en de nieuwe bewoners niet in het park wonen), dan gaat de ground-truth daar voor. Het is niet zo abstract als een gemeente-, provincie-, of landsgrens. Gewoon even opschuiven (in OpenStreetMap) zodat hij om de bebouwing heen loopt (tenzij de gemeente bevestigt dat het park gewoon zo door de dorpskern loopt).

De grens loopt waar deze is vastgesteld. Er staan geen borden op de grens zelf. Alleen een bruine borden lamgs grote wegen als je al een paar kilometer in het park bent.

Het gehele platteland tussen Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en Helmond is aan het Van Gogh Nationaal Park toegevoegd. Dus veel mensen wonen in het park.

Kortom, je kan de grens niet zien met ground truth. Er is geen ground truth die boven de wettelijke begrenzing kan gaan.

Wat zijn de juridische beperkingen van de mensen die in deze wijk wel in het park wonen en wat voor de mensen die er buiten wonen ?

Maw wat is het nut van al die eilanden ?

Volgens mij levert een nationaal park geen juridische beperkingen op voor de inwoners. Het zou misschien mee kunnen spelen in een vergunningsaanvraag of bestemmingsplan.

De reden voor een nationaal park met veel enclaves bij zowel de parken Van Gogh en Hollandse Duinen, ken ik niet. Het lijkt me ook niet nodig. In het nationale park Drentsche Aa zijn bijvoorbeeld wel alle dorpskernen opgenomen.