Valtateiden luokittelusta

Huomasin sattumalta, että muuan nimeltämainitsematon käyttäjä on ilmeisesti ottanut elämäntehtäväkseen yksiajorataisten valtateiden muuttamisen trunk-luokasta primaryksi (mm. valtatiet 4, 6, 13 ja 15). Onko näiden teiden virallisissa merkintätavoissa siis tapahtunut viime aikoina jotain muutoksia, jotka ovat allekirjoittaneelta menneet kokonaan ohi vai onko kyse vain yksittäisen käyttäjän sotkuista?

Muokkauksiaan tämä kyseinen sankari ei ole vaivautunut edes perustelemaan millään tavalla, joten vähän kyseenalaiselta touhulta vaikuttaa. Vähintäänkin tekisi mieli kysyä, että millä perusteella esimerkiksi Koskenkylän ja Kouvolan välinen leveäkaistatie kuuluisi primary-luokkaan, mutta heikompitasoinen valtatie 12 Lahden ja Kouvolan välillä taas ei.

Itse asiassa minä kysyin perusteluja kyseiseltä käyttäjältä ja hän vastasi, että muutti 1+1 -ajokaistaisia teitä primary-teiksi, koska näin nämä tiet on luokiteltu Euroopassa. Vasta jonkin ajan kuluttua huomasi hän, että meillä 1+1 -tiet on luokiteltu hieman eri tavalla. Vastasi myöskin, että pikkuhiljaa olisi tarkoitus palauttaa luokitus entiselleen. Sattuuhan näitä… Jossain päin Tromssan lääniä oli joku käyttäjä piirtänyt E 6 -valtatieltä erkaantuneen (tai sen lähistöllä kulkeneen) paikallistien avaimella highway=motorway. Pakkohan se oli korjata, eivät turskanmussuttajat saa riistää meiltä maailman pohjoisimpana kulkevaa moottoritietä. :smiley:

Huomasin muuten sittemmin sattumalta, että kakkosPotlachin tie-osiossa trunk-tie on merkitty kuvakkeella, joka kuvailee monikaistaista tietä ja että vastaava primary-tie kuvailee 1+1-kaistaista tietä. Minä olen palauttanut nelostien trunkiksi Helsingistä Lievonmäelle, mutta loppuosa (Utsjoelle?) saakka odottaa vielä palautusta.

Ok, hyvä tietää. Täytynee sitten itsekin alkaa muuttelemaan noita takaisin trunkeiksi, jos jaksaa.