Vad är nyttan med buss- och tåglinjer (relationer)?

Bra, men jag är övertygad att det gick många arbetstimmar att få det komplett, och kommer att ta mycket tid framöver för att hålla aktuellt. Och det finns 20 län till!

Om man nu tycker att busslinjer och hållplatser är viktiga, så ser jag det enda realistiska att hålla dessa uppdaterade med script, och inte manuellt.

Do you have access to GTFS data? That would help a lot.
Some GTFS feeds have shape data included, representing the actual route of the vehicle.

License of GTFS data should be compatible with OSM though.

BTW: from my experiences, GTFS isn’t always correct.

1 Like

@riiga Alla är nog eniga i att det vore idellt med routes på vägsegment, men är det realistiskt?

Dock… om man kunde impotera highway=bus_stop från Trafiklab, då har man placeringen och vilka busslinjer som använder dem. Då blir det mycket lättare att detektera fel med routes på väg, eller att registrera dem - om man så vill. Men oavsett så finns alla hållplatser och bus relations i OSM.

Jag har arbetat med GTFS under senaste året och kan hjälpa till om något typ av urval eller konvertering önskas, har en “verktygslåda” som gör det relativt enkelt.
Har aldrig lagt till/ändrat något i OSM och känner mig inte tillräckligt kunnig för att göra detta (håller just nu på att tolka OSM-data ungefär som Nominatim gör för att förstå mer).
Att para ihop vägsegment i OSM med så kallade shapes i GTFS borde inte vara omöjligt även om det knappast blir 100% men som sagt, jag vet inte vad som är vettigt att tillföra OSM. Att generera en “diff” mellan hållplatser i OSM och i Samtrafikens data verkar också görbart.
Har även gjort en generisk “browser” av GTFS-data (med karta) som kanske kan vara till hjälp då linjer eller hållplatser behöver kontrolleras.

Hey, that sounds great. Is there an URL?
I have implemented also some GTFS related stuff inside PTNA

Här finns “browsern” för GTFS: GTFS Explorer v0.1.0
Data är från idag 20230411.
Edit: Nu finns en kort “Help”, se länk uppe till höger.
Skicka gärna meddelande med frågor och synpunkter så bygger jag ut hjälp-texten.

2 Likes

@ToniE have a look here: APIs | Trafiklab on this site you find all GTFS files as well as the new NeTEx files and an extract of all stops.

Wow, that’s pretty cool stuff! :hugs: I’ll have to play around with that. Nice animated travelling bus, … if you click/select a trip.

1 Like

Thanks but this is behind a registration wall. I would need to register and apply a token to the API to get the data.

1 Like

Jag snackade med Samtrafiken nu. Dom är som jag gissade mitt uppe i en omställning. I det gamla systemet så finns det en blandning av olika sorters data där visa data är bara centerposition med 1 punkt för hållplats. Andra har “stolpar”. Kvalitén är variabel.

Det jobbas dock med ett nytt “Svenska Hållplatsregistret” som borde vara mycket lämpligare för OSM att ta in. Dock säger dom att det är delvis dålig kvalitet och dom rekommenderar att vi väntar minst fram till hösten innan vi tänker på att ta in deras data.

Det nya registret finns på Trafiklab som GTFS Sweden 3 och vi bör inte använda oss av det annat än för tester så länge den har BETA-label på sig.

Dock kan man ju fram till dess förbereda script och kanske titta på vad man ska göra med dagens data i OSM (det lättaste är ju att bara ta bort allt poff! och bara importera clean slate - meeen, kanske inte så populärt :smiley:)

1 Like

Jag använder både GTFS2 och GTFS3 och bekräfta att GTFS3 inte är helt stabilt. GTFS3 har dock till skillnad från GTFS2 shapes för de flesta rutter vilket kanske kan vara användbart. Kvaliteten på shapes bedömer jag vara ganska bra men fel förekommer (speciellt nyligen då något måste ha gått sönder i produktionen). Själva formatet är samma för båda varianterna så script etc fungerar likadant oavsett.
Jag hjälper gärna till med det som kan behövas från GTFS-sidan.

1 Like

Jag är i samma läge. Hållplatser räcker i Härnösand. Ingen bryr sig bevisligen om rutterna :man_shrugging:

Jag tycker absolut att vi helst ska följa internationell standard och bygger ruttrelationer så som det är överallt byggd. Ja, varför man har ett intresse att lägga till färdvägen var ett het potatis, men som jag förstod diskussionen fanns det väldigt mycket “binyttan”. Men ni få gärna lobba för att den plockas bort igen.

Kommer Sverige att modernisera sina offentliga transporter kommer man förhoppningsvis att upptäcka att vissa saker ökar servicen utan att det kostar mycket. Av- och påstigning längst hela linjen under lågtrafik / kvällstid eller landsbygdtrafik är ett sådant grej - och då behöver man veta vart bussen kör.

Påminner dock att vi i Sverige har anledningar till att tänka över det:

  • Vi har (åtminstonde här i Norra Kalmar län) väldigt många bussrutor helt utan definierade hållplatser. Det är i regel den så kallade “linjelaggd skolskjuss” som är tillgängligt för allemänheten efter visst tidtabell - men det finns ofta inga utmärkta hållplatser utan man ställer sig bara på vägen bussen tar och vinka. Då bli sträckan också viktigt:

  • Vi har “ytlaggda” närtrafiken. Det är i grunden en buslinje med förbokning och bara en ankomsttid som gå att beställa från vilken adress som helst ofta innom en visst socken.

Jag är absolut positiv till en vettigt import och för min del kan övergammal data raderas när man bygger ett nytt och tillförlitligt struktur. Vi är ju inget museum. Bara att man gör importen så att hållplatserna och tillagd service förbli hela.

1 Like

Ytterst få Svensson, om någon, tittar efter buss/tåglinjer i osm. Det flesta känner inte ens till osm. Och det är tur det, för annars skulle osm få väldigt dåligt rykte. Det finns redan tillräckligt med problem med den trafiken i Sverige! :wink:

Samtrafikens GTFS3 har shapes, alltså spår med koordinater. Majoriteten av bussoperatörerna tillhandahåller detta. Samma utsnitt som bilden ovan, en avgång. Bussen är pricken i rondellen och den mindre pricken är hållplats.

Dito men med flera avgångar och linjer inritade:

Utzoomat, linjerna är shapes/rutter och prickarna är hållplatser:

1 Like

Also den GPS spår verkar ju vara kaxig. Bussen kör i fel riktning på en enkel riktad gata?

För det som vill lägga tid på att hålla busslinjer uppdaterade, har naturligtvis nytta av att få koordinater på busslinjers sträckor. Men som jag tidigare skrivit, finns inte sådan info från alla bussbolag.

Oavsett hur man får indata, är det mycket jobb att hålla busslinjer aktuella i osm. Hittills har jag inte stött på något ställe där detta sker. Dvs. alla kommuner i Västmanland, Örebro och delar av Västernorrlands län. Inte heller Eskilstuna kommun är uppdaterad.

Visst kan det finnas någon entusiast som redan nu håller någon kommun uppdatera, men detta sker inte i speciellt många kommuner. Om underhållet kan göras med en regelbunden återkommande automatisk import för alla kommuner, kanske skulle det lyckas. Inte vet jag.

Och som jag redan skrivit, vad är nyttan med busslinjer i osm, när den mest aktuella infon hittas på bussbolagen hemsidor?

Jag har också stött på några järnvägslinjer i osm, inte så många dock. Jag tvivlar att dessa har något som helst värde, med tanke på alla nya tågoperatörer och det kaos som finns i tågtrafiken.


Uppdatering av osm är ju trotts allt bara en hobby för de flesta av oss, och som man gör för sitt eget nöjes skull. Om man tycker busslinjer är en spännande “utmaning”, så har jag inga synpunkter på det.

1 Like

Jag gör en del autoverifiering av GTFS, t ex om hållplatser är placerade inom ett maxavstånd från spåret (“shape”:en), men inte mot väginformation från OSM (sätter upp på backlogen). Många av operatörerna publicerar även realtidsdata (bl a Länstrafiken i Örebro). Jag har inte byggt stöd för realtids-GTFS ännu men det vore ett bra sätt att verifiera om “shapes” är korrekta eller inte. Om man jämför realtidsspåren med OSM-data skulle man även kunna undersöka om trafik sker åt “fel håll” på enkelriktad gata för att få en lista på data som eventuellt är inaktuellt.
Men som sagt, jag är för dåligt insatt i OSM för att veta exakt vad som bör finnas med och inte. Spontant känns hållplatser vettigt att ha med. Linjeinformation (GTFS “routes”) känns mer tveksamt eftersom den är mer volatil och importer kräver ett mänskligt öga eftersom nya fel uppstår (och löses) relativt ofta.

Åtminstone är det något som finns fysiskt och man kan kontrollera på plats. Färdväg mellan hållplatser känns, som du säger, mera osäkert och nyttan med dessa. Som passagerare är man väl nöjd med att komma till en viss hållplats. Vilken väg bussen tog kan ju inte spela någon större roll. Och färdvägar ändras ju också pga. nya/borttagna hållplatser och nya/borttagna vägar.

Skulle tro att om man får till en import från extern källa, behöver man i första vändan göra en manuell uppdatering/kontroll för att se till att importen blir korrekt med tidigare info.

Det finns också ett större generellt problem globalt, och det är att community:n inte ännu lyckats komma fram till hur transporter ska mappas (Public transport - OpenStreetMap Wiki)

Hur ska vi, om ens ska, mappa transporter i Sverige?

1 Like

Imho. Nyttan med att lägga routes på vägarna är att det blir snyggt. Det är inte nödvändigtvis lätt att hitta resväg, men ok, kanske ibland. Men skadan med det är som vi alla vet att det är svårt och tungt att uppdatera, och dessutom blir det jobbigare att jobba med vägnätet om det ligger massa relationer på.

Summerat: svårt, tungt och irriterande

Om man istället nöjer sig med att ha relationerna bara på highway=bus_stop så kan man automatiskt importera data från Samtrafiken med relationerna inbakade.

Summerat: Ganska nyttigt och helt automatiskt.

Dock kan det vara nödvändigt att revidera på hur man sätter upp PT i svensk OSM nu. T.ex. blir ju alla stop_position onödiga och kan tas bort. highway=bus_stop blir lättast att använda som free floating points och platforms är mest användbara för footrouting. Jag har inga bra svar på vad som är optimalt eftersom jag jobbar med system som kräver just bra footrouting och vi använder platforms för det, men det är värt att diskutera. Det blir ju oavsett ganska omvälvande förändringar om man vill automatisera mer och det är många som har lagt ned väldigt mycket jobb som säkert inte vill att man bara mosar allt med ny regim. :slight_smile:

Det hade dock varit interessant att generera upp en fil med hållplatser (highway=bus_stop) för Sverige, med route-relations och se på kvaliteten, utan att importera i OSM.

2 Likes